۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۷۲۴۵۴۱

گزارشی از کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی

گزارشی از کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی
کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی، با حضور شخصیت های حوزوی، پیرامون شخصیت این مبارز حوزوی در موسسه امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی، پنجشنبه با حضور شخصیت های حوزوی در موسسه امام خمینی (ره) قم برگزار شد.

براساس این گزارش، حجج اسلام والمسلمین فلاحتی، هاشم الحیدری، رمضان نرگسی، امیدی، آقایان عبداللهی، میرزایی در این همایش به ایراد سخنرانی در موضوع شخصیت میرزای جنگلی و مسائل سیاسی روز پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک گفت:  سید حسن مدرّس و میرزا کوچک‌خان جنگلی در تاریخ یک قرن اخیر ایران نقشی بی‌بدیل در ارتقای جایگاه ایران و بعثت انقلاب اسلامی داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با تجلیل از شخصیت و قیام میرزا کوچک جنگلی، افزود: دفاع از چنین مجاهدانی به منزله دفاع از منزلت روحانیت شیعه است که با زندگی خون بار خود توانستند اسلام را به این دوره از تاریخ برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی با بیان اینکه عده‌ای امروز می‌خواهند پیام میرزا را مصادره کنند، تصریح کرد: میرزا برای ملت خود به نام اسلام فکر می‌کرد و برای ملت ستم‌دیده اسلام به نام اسلام حرکت می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان به نفش مخرب نفوذی‌ها در ضربه زدن به نهضت‌های اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از آفات نهضت‌ها نقش نفوذی‌هاست، پیامبر می‌گوید اگر ابوسفیان اسلام آورد برای این بود که معاویه را در درون جامعه جای دهد، نهضت آیت الله مرحوم کاشانی با به میدان آمدن نفوذی‌ها همراه بود، میرزا هم با مشکل نفوذی‌ها درگیر بود.

کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی

در ادامه حجت الاسلام رمضان نرگسی عضو علمی گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اگر نهضت جنگل نبود امروز چیزی به نام ایران و دولت جمهوری اسلامی نداشتیم چراکه دشمن به دنبال تجزیه ایران و تکه پاره کردن کشور بود.

وی عنوان کرد: برنامه تجزیه انگلستان همان موقعی آشکار شد که می‌خواستند خوزستان را از ایران جدا کنند، برنامه تجزیه ایران را داشتند اما زور آن‌ها نرسید، چراکه امثال میرزا کوچک خان حضور داشتند و با تلاش خود مانع اقدام دشمن شدند.

این پژوهشگر تاریخی از ایجاد قحطی بزرگ توسط انگلستان در ایران یاد کرد و گفت: گیلان درگیر مشکل قحطی نشد و میرزا کوچک خان ماهی ۱۰ هزار دلار کمک برای قحطی‌زدگان ایران ارسال کرد؛ گیلانی‌ها مدیون فرهنگ مقاومت بودند و اگر این مقاومت شکل نمی‌گرفت مردم گیلان هم از قحطی می‌مردند.

کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی

سپس حجت الاسلام مهدی امیدی با تأکید بر اینکه میرزا کوچک جنگلی پیشگام طرح نه شرقی و نه غربی است، اظهار کرد: به همین دلیل است که هر دو قدرت با او مخالفت داشتند؛ میرزا شخصیتی در تراز ایران متمدن اسلامی بود، او با رجال سیاسی وطن دوست همراه و همدل بود و از درگیر شدن با نیروهای نظامی ایرانی که آن‌ها را هموطن می‌دانست پرهیز می‌کرد و استقلال بدون حمایت هیچ دولت بیگانه را خواستار بود.

وی با بیان اینکه میرزا کوچک جنگلی وظیفه خود را به خوبی شناخت و به آن عمل کرد و زمینه‌ساز قیام ایران علیه شرق و غرب شد، خاطرنشان کرد: او عالمی وارسته، مجاهدی نستوه، مسلمانی اصلاح طلب و مصلحی وحدت طلب است و امیدواریم ما نیز به برکت خون این شهدا رسالت خود را در یابیم و به آن عمل کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیدی افزود: این شخصیت نزدیک به مرحله اجتهاد بود و توانست روحانیون مجتهد و شاخص را جمع کند و حرکت‌هایی را رقم بزند و خصلت آزادی خواهی، عدالت طلبی و استقلال طلبی میرزا ریشه در تفکر مذهبی وی داشت.

کنگره میرزای جنگلی در ادامه میزبان دبیر کل جنبش اسلامی عهدالله عراق، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و پژوهشگری درعرصه تاریخ معاصر هم بود.

کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی

حجت‌الاسلام‌ هاشم الحیدری با بیان اینکه شرایط امروز سخت‌تر از جهاد مقابل داعش و ارتش آمریکاست، گفت: امروز حمله رسانه‌ای دشمن در ایران، عراق و دیگر کشورها بسیار زیاد است، جنگ نرم آمریکا به دنبال تضعیف ولایت فقیه است و در عراق نیز دشمن به دنبال این است که شیعیان نگاهشان نسبت به ولایت فقیه و جمهوری اسلامی منفی شود.

وی با تأکید بر اینکه دفاع از ولایت فقیه دفاع از اسلام است، گفت: دفاع آشکار از ولی فقیه از اوجب واجبات است و این دفاع باید آشکار و در رسانه باشد نه در اتاق و یک گوشه، امروز متأسفانه برخی که هیچ ارزشی ندارند به یک ستاره تبدیل شده و به دنبال تخریب اذهان مردم هستند.

دبیر کل جنبش اسلامی عهدالله عراق با بیان اینکه علمای بزرگ باید به میدان بیایند و به این وضعیت رسیدگی کنند، گفت: امید ما در جهان عرب، امید مسجدالاقصی و جبهه مقاومت فقط ولایت فقیه است و زمان ما زمان جنگ احزاب است نه بدر و احد و در این شرایط باید حرف حضرت پیامبر اسلام(ص) که فرمودند چه کسی با امر مبارزه می‌کند مورد توجه قرار گیرد؛ علی‌(ع)ها باید در جبهه امروز حاضر شوند، مثل حاج قاسم سلیمانی که در میدان حاضر شد و خوش درخشید.

وی ابراز کرد: در عرصه رسانه و جنگ نرم امروز جهاد تبیین فتوا و حکم ولایی است که مخاطب این فتوا روحانیت، طلاب، حوزه‌های علمیه و در مرحله بعد جوانان و دیگر اقشار هستند.

حجت الاسلام هاشم الحیدری در پایان عنوان کرد: دشمن از سکوت علما بهره‌برداری می‌کند و این سکوت اشکال شرعی دارد، یکی از ویژگی‌های علمای حسینی باید این باشد که دشمن از آنان ناراحت شود.

کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی

در ادامه این برنامه و بکنگره میرزای جنگلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان گفت: خروجی این کنگره ملی باید به بنیاد دائمی شهید میرزا کوچک خان جنگلی ختم شود تا این بنیاد محلی برای بازشناسی نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان باشد و در این راستا امیدواریم از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی کشور استفاده کرده و شاهد تأسیس دبیرخانه و بنیاد دائمی شهید میرزاکوچک خان جنگلی باشیم.

دبیر کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی افزود: این جلسات کمک شایانی به زدودن غبار مظلومیت از چهره مغفول مانده و ظرفیت‌های بین‌المللی استان گیلان می‌کند و به تعبیر رهبری مردم گیلان همیشه پرچمدار مبارزه با ظلم و استبداد بودند و میرزا کوچک خان جنگلی نمونه بارز این مبارزه بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از میرزا کوچک جنگلی به عنوان روحانی، مجتهد و فقیه یاد کرد و گفت: یکی از اهداف برگزاری این اجلاسیه در قم به عنوان خاستگاه انقلاب و شهر فقاهت این بود که به ابعاد فقهی و اجتهادی میرزا کوچک جنگلی بیشتر پرداخته شود.

در پایان آقای عبداللهی محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران و گیلان همچنین به نقش «خاندان اکبر» در تخریب نهضت جنگل اشاره کرد و گفت: این خاندان در دوران پهلوی نیز در جایگاه‌های مهم کشور قرار داشتند و این افراد علیه نهضت جنگل فعالیت‌های بسیاری را انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: میرزا کوچک خان با توجه به چهره علمی و شخصیتی که نزد علمای رشت داشت مخفیانه وارد رشت می‌شود و با علما دیدار می‌کند و می‌گوید که برای شروع نهضت نیاز به علنی کردن حضور او و آغاز رسمی کار نهضت در رشت دارد و این درخواست توسط علما پیگیری می‌شود.

محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران و گیلان در پایان گفت: علمای عضو هیئت اتحاد اسلام از مجتهدین برجسته رشت و ۱۱ نفر بودند و این شورا یک نفر عضو غیر روحانی داشت؛ هیئت اتحاد اسلام به کمیته تبدیل شد و به ۲۷ نفر رسید و علما در رأس این کمیته بودند.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
رشت از اون شهرهاست که می‌شه برای بقیه تعریفش کرد.
می‌شه توی اون خاطره های خوش ساخت...
رشتی که تو یه استکان چای وسط بازار بلورفروشان منقبض می‌شه و پای یک دیوار آجری که از سرخس پوشیده شده نبض می‌گیره. وقتی که بارون شروع به باریدن کنه،هرجای شهر یه قاب تماشاییه و رشت تبدیل می‌شه به یه نقاشی دل‌فریب.
کافیه سر بچرخونی و اطرافت رو ببینی
0
0