۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۷۲۴۸۱۰
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری تشریح کرد؛

فراخوان و برنامه های نهمین جشنواره هنر آسمانی

فراخوان و برنامه های نهمین جشنواره هنر آسمانی
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه به تشریح برگزاری نهمین جشنواره هنرهای آسمانی پرداخت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه امروز در نشست خبری آیین افتتاحیه نهمین دوره جشنواره هنرآسمانی که در برگزار شد، گفت: جشنواره های هنری طلاب از سه دهه پیش در حوزه با عناوینی چون شب شعر طلاب، مسابقات هنری دانش آموختگان حوزوی و... آغاز شده است.

وی افزود: تا کنون ۸ دوره جشنواره هنرهای آسمانی برگزار شده است. به جشنواره اول در سال ۸۴، ۱۸۰۱ اثر رسید. در جشنواره دوم در سال ۸۷، ۱۷۵۱ اثر به دبیرخانه رسید. در جشنواره سوم در سال ۹۳، بیش از ۳۳۲۷ اثر به جشنواره رسید. در جشنواره چهارم نیز۱۶۹۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد. در جشنواره پنجم در سال ۹۵ ، ۱۲۸۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد.

رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ عنوان کرد: در جشنواره ششم،۴۳۴۷ اثر به دبیرخانه رسید. در جشنواره هفتم نیز ۱۳۲۴ اثر از سوی طلاب دریافت شد.برخی از سالها بین یک تا سه هزار اثر به دبیرخانه رسیده است که این تفاوت آمار به دلیل نوع آثار هنری بوده است.

وی گفت: در مدیریت حوزه های علمیه کشور، یک سری فعالیت های هنری پیگیری می شود. نکته اول، راه اندازی شورای سیاستگذاری هنر است که ریاست این شورا با مدیریت حوزه و حضور نهادهای مختلف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری بیان کرد: مبحث دومی که در حوزه در این حوزه فعال است ابلاغ «نظام جامع هنر حوزه ‏های علمیه» توسط آیت الله اعرافی مدیر حوزه‏ های علمیه است که در این سند بالادستی، همۀ معاونت‏ ها و مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه‌‏های علمیه موظف به برنامه‌‏ریزی و اجرای مصوبات شورای سیاست‏گذاری هنر شده‌‏اند.

وی گفت: از دیگر فعالیت هایی که حوزه در این عرصه انجام داده است می توان به تأسیس «ستادهای راهبری هنر حوزه‏‌های علمیه» با عناوین «شعر و ادب»، «هنرهای نمایشی»، «هنرهای تجسّمی»، «داستان (نویسندگی خلّاق)» و «هنرهای آوایی» اشاره کرد که این ستادها بازوان برنامه‏‌ریزی و مشورتی بخش‏های مختلف حوزوی هستند و نمایندگان مراکز، نهادها و دستگاه‏‌های مختلف کشوری و حوزوی (اعضای حقوقی) به همراه برخی از متخصّصان رشته‌‏های هنری (اعضای حقیقی)، اعضای این ستادها هستند.

وی اظهارکرد: از جمله خدمات مرکز مدیریت حوزه در راستای تقویت و توسعۀ فعالیت ‏های هنری می توان به تقویت و توسعۀ «مدیریت هنر و تبلیغ نوین» (جهت پیگیری امور مربوط به هنر) در برنامه و بودجه؛ تکمیل «درختواره آموزش ‏های کوتاه‏‌مدت» عرصۀ هنر که در مرکز آموزش‏ های مهارتی – کاربردی پیگیری می‏ شود و تصویب پیش‏نویس آن کمیته ‏های بدوی شورای گسترش حوزه‌‏های علمیه و آغاز به کار «تدوین و طراحی رشته‏ های دانشی هنر» در معاونت آموزش حوزه ‏های علمیه اشاره کرد که قرار است این رشته ‏های دانشی در مقاطع سطح دو (کارشناسی)، سطح سه (کارشناسی ارشد) و سطح چهار (دکتری) طراحی و پس از تصویب در شورای گسترش حوزه ‏های علمیه، توسط مراکز علمی و آموزشی اجرا شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری بیان کرد: برنامه ‏های آتی مربوط به هنر در مرکز مدیریت حوزه ‏های علمیه شامل تقویت و توسعۀ مرکز هنر و رسانه در مجتمع آموزشی - پژوهشی تبلیغ، جهت اجرای رشته‏ های دانشی هنر در کنار سایر امور اجرایی عملیاتی هنر؛ همکاری و هم‌‏افزایی با نهادها، سازمان‏ها و مراکز هنری در سطح کشور، جهت تقویت و توسعۀ امور هنری طلاب و روحانیون اشاره کرد.

وی افزود: مرکز هنر و رسانه در مجتمع تبلیغ، مستقر است که هم رشته های هنر را پیگیری می کند و هم پژوهش های بنیادین در این حوزه را انجام می‌دهد . ۲۶هزار نفر در دوره های پودمانی و رسانه ای این مرکز فعالیت دارند.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه گفت: ۲۵ آذرماه فرایند دریافت آثار این جشنواره آغاز می شود. پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز اختتامیه جشنواره برگزار می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری بیان کرد: دو تفاوت اساسی در جشنواره نسبت به سال های گذشته وجود دارد. نخست اینکه امسال جشنواره در دو بخش استانی و مرکزی برگزار می شود و یک دوره مسابقات در بخش استانی نیز انجام می گیرد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور بیان کرد: امسال رسما دبیرخانه اختصاصی طلاب غیر ایرانی در جامعة المصطفی ایجاد شده است و طلاب غیر ایرانی آثار خود را به این دبیرخانه ارائه می کنند.

وی افزود: موضوعات جشنواره در دو بخش طراحی شده که شامل بخش آزاد و بخش ویژه است. بخش ویژه به دلیل تلاقی جشنواره به یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه به همین موضوع اختصاص دارد و طبعا در ابواب مختلف علمی و پژوهشی و تهذیبی فرایندی که در این حوزه رخ داده است می پردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری عنوان کرد: در بخش آزاد نیز اولویت های موضوعی داریم که شامل تبیین دستاوردهای انقلاب و جهاد تبیین و موضوع عفاف و حجاب، مسجد طراز اسلام و انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی و ولایت فقیه و آسیب های اجتماعی است.

رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ عنوان کرد:رشته های هنری جشنواره شامل سه رشته شعر، داستان و پژوهش هنر است. در رشته شعر، شعر عروضی یا کهن، شعر نو، در بخش داستان، داستان و روایات و خاطره و سفرنامه و.... نیز دریافت می شود.

وی گفت: در بخش پژوهش، هنر را در قالب های مقالات علمی ترویجی و پایان نامه های حوزوی و کتب هنری در حوزه پژوهش هنری را می پذیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری بیان کرد: طلبه بودن مهمترین شرط شرکت در این جشنواره است. در واقع این جشنواره برای طلاب حوزه علمیه برادران داخل کشور، طلاب مجموعه جامعه المصطفی و شعبات آن در قم و استان های کشور و همچنین حوزه های علمیه خواهران است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور بیان کرد: شرایط شرکت آثار در جشنواره نیز شامل مواردی است از جمله این که آثار در جشنواره دیگر ارائه نشده باشد. دوم این که اثر هنری جدید باشد و در جشنواره های دیگر نیز حایز رتبه نشده باشد و صاحب اثر نقش مؤثری در تولید اثر باشد. هر فرد در دو شاخه هنری می تواند شرکت کند و در هر بخش نیز می تواند سه اثر به دبیرخانه ارسال کند.

وی گفت: جوایز در بخش نفرات برتر بخش ویژه شامل تندیس جشنواره و لوح تقدیر و ۱۰ میلیون تومان است و برندگان استانی نیز جوایزی چون لوح تقدیر و ۳ میلیون تومان دریافت می کنند. در بخش استانی نیز جوایز شامل پنج میلیون برای نفرات برتر و در استانی نیز ۲ میلیون تومان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری با بیان این مطلب که مهلت ارسال آثار از ۲۵ آذرماه تا ۲۹ اسفندماه سال جاری است بیان کرد: نحوه ارسال آثار به دبیرخانه از چند مسیر انجام می شود. روحانی هنرمند ایرانی می تواند اثر خود را از طریق بارگذاری در پایگاه اینترنتی جشنواره، پست به دبیرخانه جشنواره و تحویل حضوری ارایه دهد. هنرمند روحانی غیر ایرانی نیز می تواند اثر خود را با بارگذاری در پایگاه جامعة المصطفی العالمیه در بخش جشنواره، ارسال پستی به معاونت فرهنگی ستاد جامعة المصطفی و تحویل آثار به نمایندگی جامعه به جشنواره ارائه کند.

وی گفت: آدرس جشنواره، قم بلوار شهید صدوقی، خیابان فجر - خیابان دانش - مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ - فاز ۷ طبقه دوم - ضلع اول - دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی است. افرادی که می خواهند آثار خود را به شکل حضوری ارایه دهند در ساعات اداری می توانند آثار خود را ارائه کنند.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه با اشاره به سایت Honareasemani.isme.ir به عنوان درگاه ارسال آثار اظهارکرد: آثار برتر طلاب در قالب مجموعه های هنری ارایه می شوند.

گروه پژوهش هنر

دکتر مهدی بهرامی دبیر گروه پژوهش هنر جشنواره نیز در این نشست گفت: در این بخش به شکل کلی پژوهش در حوزه هنر از جمله فلسفه و بحث تطبیقی هنر، موضوعات هنر شعر و داستان و معماری و هرچه در حوزه نظریه پردازی هنر مورد نظر است و همه این موارد پژوهشی در این بخش دریافت می شوند.

وی افزود: در حوزه مقالات پایان نامه و کتاب، قرار است که دریافت اثر داشته باشیم. داوری در همه بخش های متفاوت است و جوایز شان نیز مختلف و متفاوت است.

بهرامی عنوان کرد: بر اساس شاخصه هایی که از قبل داریم فرم ارزیابی چند مرحله ای داریم که در مرحله اول بحث پایش ابتدایی صورت می گیرد و در مراحل بعدی با ملاک هایی که ارائه شده است به دست‌چین کردن آثار می پردازیم.

وی با ذکر این مطلب که پژوهش هنر از اولین دوره وجود داشته است، گفت: با توجه به اینکه از سال ۹۷ این جشنواره برگزار نشده است پیش بینی آثار گسترده ای به این جشنواره داریم.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام خان محمدی دبیرگروه شعر جشنواره گفت: جشنواره به دنبال شناخت استعدادهای مختلف طلاب است و یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام می شود، بحث جلسات شعر است که این جریان در حال احیا است.

در پایان نشست نیز ابراهیم سلیمانی از دبیران و فعالان این جشنواره، ثبات در اجرای جشنواره را یکی از پایه های موفقیت این جشنواره دانست.

ارسال نظرات