وی در ادامه ضمن اشاره به برخی از ویژگی‌های شخصیتی زینب کبری سلام‌الله‌علیها، با بیان این که بیشترین شخصیت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در کربلا تجلی‌یافته است، اظهار داشت: چهار جمله «اللهم تقبل منا هذا القربان»، «ما رایت الا جمیلا»، «فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لا تمحُو ذکرنا»، «إِنِّی لاَسْتَصْغِرُ قَدْرَکَ»؛ تابلویی از کلیدی‌ترین جملات حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و نشان‌دهنده، اوج شجاعت، عظمت، صبر و مقام والای ایشان است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: این که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها با این که در یک روز داغ ۶ برادر، ۲ فرزند، ۵ برادرزاده و ۵ نفر از بستگان نزدیک را می‌بیند و در گودی قتلگاه می‌فرمایند؛ «اللهم تقبل منا هذا القربان» این مهم اهتمام حضرت در اوج بلا و مصیبت به قبولی اعمال و خشنودی ذات اقدس الهی را نشان می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که کثرت عمل ارزشی ندارد و آنچه مهم است قبولی عمل است، خاطرنشان ساخت: انسان تا می‌تواند باید در مسیر قبولی اعمال گام بردارد؛ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند، اگر انسان بداند چه اندازه از اعمالش نزد خداوند متعال مردود می‌شود، ناامید خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به این که زینب کبری سلام‌الله‌علیها با جمله «ما رایت الا جمیلا»، کربلا را در سه کلمه تحلیل نموده است، یادآور شد: حوادث، اتفاقات، مرگ‌ومیر و بیماری‌ها جزء فراز و نشیب‌های زندگی است؛ «ما رایت الا جمیلا» یعنی ما عبد خدایی هستیم که حادثه را مقدر می‌کند.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی اخلاص، فداکاری، التماس برای شهادت، جان‌فشانی، خطبه‌های الهی و رجزهای نورانی را اوج تجلی زیبایی صحنه کربلا توصیف کرد و اذعان داشت: حوادث را نباید زشت تحلیل کرد، این دنیا، دار بلاست و رویدادهایی که خارج از اختیار انسان است، حتماً مصلحتی در آن است.

وی «فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لا تمحُو ذکرنا»، را شجاعانه‌ترین سخن زینب کبری سلام‌الله‌علیها در دربار یزید توصیف کرد و ابراز داشت: تابلو جمله کلیدی زینب کبری سلام‌الله‌علیها تابلو شجاعت و عدم کوتاهی در مقابل دشمن است؛ جمله «إِنِّی لاَسْتَصْغِرُ قَدْرَکَ» و اشاره به کوچکی یزید در کاخ دمشق، نشان‌دهنده بزرگی و عظمت خداوند در نگاه عقیله بنی‌هاشم است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به صفات بارز زینب کبری سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و با بیان این که مدیریت بحران را می‌توان شاخص‌ترین ویژگی حضرت دانست، ابراز داشت: حضرت زینب سلام‌الله‌علیها شریکةالشهدا، صدیقه الصغری، خردمندی مدیر و مدبر،  شجاعت، فصاحت و بلاغت، عقلانیت، خدامحوری، رضا به رضای الهی، صبر، استقامت و بردباری بر مصائب، صبار شکور از شاخص‌ترین ویژگی‌های زینب کبری سلام‌الله‌علیها است.

وی ضمن اشاره به مسئله حجاب و اوضاع اجتماعی کشور، با تأکید بر این که اولین سخن زینب کبری سلام‌الله‌علیها در حضور یزید، تأکید بر مسئله حجاب است، خاطرنشان ساخت: حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در اولین سخن به یزید نهیب می‌زنند؛ آيا اين عدالت است كه زنان و كنيزان تو پشت پرده‌ها باشند و زنان و دختران خاندان رسول‌الله با اين وضع نامطلوب در حضور مردان نامحرم در جايگاه اسيران؟!.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر این که حجاب ارزشی متعالی برای صیانت از گوهر وجودی زن در مقابل نگاه‌های ناپاک است، خاطرنشان ساخت: پوشش مناسب بانوان ارزش و رعایت ارزش‌ها نیز نشان‌دهنده شخصیت فرد است؛ حجاب تکریم حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و توجه به دین و اهمیت به ارزش‌های الهی است.