۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
کد خبر: ۷۲۴۹۷۶
آیت‌الله حسینی همدانی:

عدم تمکین به قوانین، مشکل آفرین است

عدم تمکین به قوانین، مشکل آفرین است
امام جمعه کرج گفت: همه خوب می‌دانیم که مشکلات از وقتی شروع می‌شوند که عده‌ای قانون را تمکین نکنند و قوانین کشور را زیر پا گذارند.

 به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه یازدهم آذرماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بابیان اینکه متقین با سعه‌صدر بالا تحمل سختی‌ها را دارند، بیان داشت: مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در بخشی از حکمت ۲۱۵ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «وَ بِاحْتِمَالِ الْمُؤَنِ یَجِبُ السُّؤْدُدُ». تحمّل رنج، باعث آقایى و بزرگى است.

تحمّل رنج، باعث آقایى و بزرگى است

وی در ادامه افزود: کسی که زحمت‌های مردم و ناملایمات را با سعه‌صدر و شکیبایی و بدون منت‌گذاری و یا غر زدن تحمل می‌کند، شخصیت بزرگواری دارد که مردم ناخودآگاه در مقابل چنین کسی کرنش و تواضع دارند و موجب بزرگی بیشتر و آقایی او می‌شوند.

خطبه فدکیه میتواند شیوه‌نامه جهاد تبیین باشد

امام‌جمعه کرج در بخش دیگری بابیان اینکه پنج‌شنبه ۱۷ آذرماه، ۱۳ جمادی‌الثانی به روایت اول، روز شهادت حضرت زهرای اطهر است و به همه شما این روز را تسلیت عرض می‌کنم، گفت: سیره و زندگی صدیقه طاهره و کلماتی که بیان کرده‌اند برای همه در همه زمان‌ها پر از درس است. مثلاً همین خطبه معروف ایشان که معروف به خطبه فدکیه است را با دقت مطالعه کنید، مجموعه‌ای از معارف الهی در آن بیان‌شده است؛ هم به اصول عقاید از توحید و معاد و نبوت و بعثت رسول خدا پرداخته‌اند هم به قرآن و فلسفه احکام و ولایت؛ و هم به سیاست اسلامی اشاره‌کرده‌اند و هم به علل انحطاط جوامع. هم آسیب‌شناسی مسائل را کرده‌اند، هم راهکار اجرائی ارائه کرده‌اند؛ هم انذار کرده‌اند و هم بشارت داده‌اند.

باید از زهرای اطهر یاد بگیریم که در جریانات اجتماعی حضورداشته و بیتفاوت نباشیم

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه به نظر بنده خطبه فدکیه می‌تواند شیوه‌نامه جهاد تبیین باشد چراکه این متن یک آموزش عملی است، گفت: باید از زهرای اطهر یاد بگیریم که اولاً در جریانات اجتماعی حضورداشته باشیم و بی‌تفاوت نباشیم. دیده‌اید یک عده‌ای حاضرند مجالس عزا برای حضرت برپا کنند اما در مسیر آن حضرت حرکت نکنند. باید با تأسی از ریحانه النبی در مسائل مختلف جامعه حضور فعال داشت؛ و ثانیاً حضور ما باید اثربخش و اثرگذار باشد؛ مسئولیت بپذیریم و بر اساس آن درست عمل کنیم.

صدیقه طاهره به زیبایی خطر جدائی دین از سیاست را بیان کرد

وی بابیان اینکه بعد از رسول خدا جریان حامی امامت را صدیقه طاهره با حضور مؤثر خودش حمایت کرد، یادآور شد: حضرت آن‌چنان زیبا خطر جدائی دین از سیاست را بیان کرد که امروز بعد از قرن‌ها زنده‌بودن آن کلام را می‌بینیم که تنها راه نجات بشر این است که به ریسمان محکم الهی چنگ بزند و پیرو اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد و اگر انسان این دو را رها کند به نتیجه نمی‌رسد.

اگر کسی میخواهد عدالت‌خواهی و مطالبه گری کند باید پای درس زهرای مرضیه بنشید

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه خاطرنشان ساخت: اگر کسی می‌خواهد عدالت‌خواهی و مطالبه گری کند باید پای درس زهرای مرضیه بنشید که با تیزهوشی و نگاه عمیق به مسائل پیرامونی، انگیزه‌های درونی جاه‌طلبان و تشنگان قدرت را در از بین بردن حق و سرکوب حق‌طلبان روشن کرد و پرچم مقاومت و مطالبه گری را برپا نگاه داشته است.

روش تبیینی زهرای اطهر

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: حضرت زهرای مرضیه چهره غاصبان را به زیبایی برملا کرد و در دفاع از ولایت و جانشین پیامبر مطالبی گفت که به قول امروزی‌ها، لیدر جریان مخالف ناچار شد اعتراف کند به فضائل امیرالمؤمنین و افتخار برادری حضرت با رسول خدا و دلاوری‌ها و فداکاری‌های حضرت در راه حق و عدالت و اینکه او برگزیده رسول خدا بود و درنهایت اعتراف کرد که دوستداران علی و فاطمه خوش‌بخت و دشمنان آنان بدبخت هستند که این به خاطر روش تبیینی زهرای اطهر بود.

ایام فاطمیه بهترین زمان برای تبیین حقائق اسلام و جهاد تبیین است

وی با تأکید بر اینکه ایام فاطمیه بهترین زمان برای تبیین حقائق اسلام است و جهاد تبیین؛ اما باید توجه داشت که عملیات جهاد تبیین را ذیل جهاد کبیر انجام داد؛ یعنی نباید در دام دشمن افتاد و از او اطاعت کرد، گفت: تاریخ اسلام را مطالعه کردید که چگونه مخالفین تلاش داشتند به هر وسیله‌ای شده رسول خدا و مسلمین را وادار به تبعیت از خود کنند که در سوره احزاب خطاب شد به رسول خدا که: «یا أَیهَا النَّبِی اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ»؛ مواظب باش نیفتی در دام منافقین؛ نیفتی در دام کافرین. آن‌ها به هر وسیله شده می‌خواهند تو و پیروانت را به چنگ بگیرند و در سوره فرقان فرمود: «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا»؛ مواظب باش که در دام آن‌ها نیفتی. جهاد تبیین را هم از دست نده؛ اما این جهاد تبیین را ذیل جهاد کبیر انجام بده.

شیعه انگلیسی و سنی آمریکائی باهم تلاش میکنند تا وحدت جامعه اسلامی را به هم بزنند

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه بابیان اینکه یعنی امروز که بناست از ارزش‌های الهی در مقابل حملات گسترده دشمنان دفاع کنیم باید به روش جهاد کبیر عمل کنیم، عنوان کرد: بفهمیم که شیعه انگلیسی و سنی آمریکائی باهم تلاش می‌کنند تا وحدت جامعه اسلامی را به هم بزنند و از تفرقه به منافع خود برسند.

اقوام مختلف ملت ایران، «ایران قوی» را تشکیل دادند

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه امروز می‌بینید که چگونه سعی می‌کنند تا اجتماع یکپارچه ملت را که سالیان طولانی باهم زندگی کردند، تبدیل به گسل کنند و بعد با روش‌های شیطانی در این تفرقه‌ها و گسل‌ها بدمند، تصریح کرد: دشمنان ایران بدانند ملت ایران اعم از کرد و ترک و لر و بلوچ و عرب و اقوام مختلف، ایران قوی را تشکیل دادند و مشت این ایران قوی بر دهان کسانی کوبیده می‌شود که بخواهند وحدتشان را به هم بزنند. پس در جهاد تبیین باید هنرمندانه تدبیر کرد به‌طوری‌که در دام سیاست‌های شیطانی مستکبران قرار نگیریم.

صدیقه طاهره نمونه یک انسان بصیرِ آگاهِ آگاهی‌بخش است

وی در ادامه توضیح داد: درس دیگری که می‌گیریم این است که صدیقه طاهره نمونه یک انسان بصیر آگاهِ آگاهی‌بخش است که وقتی در میدان مبارزه قرار گرفت دید که جریان نفاق از رسانه روز استفاده می‌کند و خط دروغ و تحریف و از بین بردن حقیقت را توسط رسانه آن روز نشر می‌دهد. حضرت هم از همین ابزار استفاده کرد.

ابزار رسانه را باید قوی به آن پرداخت / رسانه دست نیروهای ارزشی نیست

خطیب نماز جمعه کرج با تأکید بر اینکه ابزار رسانه را باید قوی به آن پرداخت و به آن توجه کرد، گفت: الآن رسانه دست نیروهای ارزشی نیست؛ خیلی کم است و قوی نیست. می‌بینید که با یک حرف یک‌مرتبه چه جریانی را درست می‌کند طرف مقابل و خصم. دروغ را می‌گوید و این دروغ را باورپذیر می‌کند و افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگر کسی در مقابل اسلام و قوانین ناب الهی تسلیم نباشد و اطاعت نکند مستکبر و طاغوت است

آیت‌الله حسینی همدانی گفت: آن روز منبر بود و خطابه؛ حضرت از همین خطابه استفاده کرد و خطبه خواند و حقانیت مسیر را با تحلیل دقیق مسائل برای مردم تبیین کرد و رساند مطلب را به اینجا که اگر کسی در مقابل اسلام و قوانین ناب الهی تسلیم نباشد و اطاعت نکند مستکبر و طاغوت است.

مشکلات از وقتی شروع میشود که عدهای قانون را تمکین نمی‌کنند

وی در ادامه با اشاره به روز دوازدهم آذرماه روز تصویب قانون اساسی و روز قانون، بیان داشت: همه خوب می‌دانیم که مشکلات از وقتی شروع می‌شود که عده‌ای قانون را تمکین نمی‌کنند و زیر پا می‌گذارند یعنی اقدام می‌کنند که پی و ستون‌های نظام را تخریب کنند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی یکی از مترقیترین و محکمترین قوانین در دنیاست

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی یکی از مترقی‌ترین و محکم‌ترین قوانین در دنیاست که همه نیازهای اداره جامعه را در نظر گرفته و هوشمندانه نظرات اسلام را در آن تجسم پیداکرده است، گفت: دیده‌اید که چقدر دشمنان به بنیان‌ها و ریشه‌های اصلی این قانون به‌خصوص اصل مترقی ولایت‌فقیه حمله می‌کنند.

قانون برای همه است

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه به بازخوانی بیانات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در این رابطه پرداخت و گفت: امام فرمود: «قانون برای همه است، قانون برای نفع ملت است، برای نفع جامعه است، برای نفع بعضی اشخاص و بعضی گروه‌ها نیست. قانون، توجه به تمام جامعه کرده است. قانون برای تهذیب تمام جامعه است. البته دزدها از قانون بدشان می‌آید و دیکتاتورها هم از قانون بدشان می‌آید و کسانی که مخالفت‌ها می‌خواهند بکنند، از قانون بدشان می‌آید».

اختلافات از راه قانون‌شکنی‌ها پیش می‌آید

وی در ادامه به بیان دیگری از ایشان اشاره کرد و اظهار داشت: امام فرمودند: «اگر همه اشخاصی که در کشورمان هستند و همه گروه‌هایی که در کشور هستند و همه نهادهایی که در سرتاسر کشور هستند، به قانون خاضع بشویم و قانون را محترم بشماریم، هیچ اختلافی پیش نخواهد آمد. اختلافات از راه قانون‌شکنی‌ها پیش می‌آید».

اگر اعتراضی هم در جایی هست باید از مسیر قانون عمل شود

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه تأکید کرد: اگر قانون در کشور حاکم نباشد هرج‌ومرج می‌شود که نمونه‌هایش را می‌بینید و می‌بینیم و دشمن هم روی همین بی‌قانونی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و عده‌ای هم دانسته و یا ندانسته در مسیر بی‌قانونی حرکت می‌کنند و اتفاقاً آن چیزی که خواسته قطعی مردم است این است که همه دستگاه‌ها به وظائف قانونی خودشان به تمام و کمال عمل کنند. کسی حق ندارد در اعمال قانون میل شخصی خودش را بکار ببندد و الا سنگ روی سنگ بند نمی‌شود اگر اعتراضی هم در جایی هست باید از مسیر قانون عمل شود.

عدهای میخواهند کشور قانون نداشته باشد

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: در یک بازی بین دو تیم یک کتابچه قانون می‌نویسند و دائم ناظران و داوران تذکر می‌دهند و خطا می‌گیرند و تنبیه و اخراج می‌کنند؛ بعد یک عده‌ای می‌خواهند کشور قانون نداشته باشد؛ آقا فرمودند عمل به قانون اساسی علاج اساسی دردهای کشور است. معلوم می‌شود اگر یک‌وقت می‌بینیم مشکلی در کشور به وجود آمده برای این است که عده‌ای تمکین قانون نکرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از رسول خدا صلی‌الله و علیه و آله، گفت: از رسول خدا نقل است: «روز قیامت حاکمی را می‏آورند که هنگام اجرای حدود الهی، یک تازیانه کمتر از حد معین‌شده زده است. در مقام بازخواست که چرا کم زدی؟ می‏گوید: خدایا به خاطر رحمت بر بنده تو این کار را کردم. به او جواب داده می‏شود که آیا تو نسبت به بندگان من مهربان‏تر از من هستی؟ سپس امر می‏کند وی را به آتش بیفکنند. شخص دیگری را می‏آورند که یک تازیانه زیادتر زده است و در مقام بازخواست می‏گوید: خدایا، به خاطر بازداشتن از معاصی تو چنین کردم. دستور داده می‏شود وی را نیز به آتش بیفکنند».

هیچ قانونی نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشد

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است، گفت: هیچ قانونی نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشد؛ به‌عبارت‌دیگر، قانون اساسی قانون تعیین‌کننده نظام حاکم است، قانونی که مشخص می‌کند قدرت در کجا متمرکز است، روابط این قدرت حاکم با آزادی‌ها و حقوق افراد ملت چگونه است و این قوای حاکمه اعم از قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه چه اقتدارات و مسئولیت‌هایی در برابر ملت دارند. علاوه بر این، قانون اساسی مضامینی مانند پرچم ملی، سرود ملی، نشان ملی، پایتخت کشور و اصول حاکم بر سیاست‌های اقتصادی، برنامه‌های فرهنگی و روابط خارجی کشور را موردتوجه قرار می‌دهد.

زهرای اطهر الگوی بصیرت افزایی، عدالت‌طلبی و مطالبه گری است

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه زهرای اطهر الگوی بصیرت افزایی، مبارزه، مقاومت، عدالت‌طلبی و مطالبه گری است، گفت: حضرت، استاد بود که چگونه فهم سیاسی اطرافیان را رشد دهد که نمونه‌اش تربیت زنان مهاجر و انصار در مطالبه گری بود.

سرنگونی رژیم منحوس پهلوی در مسیر مبارزه با آمریکا صورت گرفت

وی در ادامه با اشاره به ۱۶ آذر روز دانشجو، گفت: یکی از مهم‌ترین ابعاد مبارزاتی ملت ایران در این دوره، مبارزه با استکبار و بخصوص آمریکا بوده است. قبل از نهضت اسلامی به‌طور پراکنده گروه‌هایی از روحانیون و دانشجویان مبارزه علیه آمریکا و انگلیس داشتند مثل جریانی که به ملی شدن نفت ختم شد و یا حوادث ۱۶ آذر سال ۳۲ و یا ماجرای انقلاب سفید و کاپیتولاسیون و امثال این‌ها اما دوره انقلاب اسلامی آمریکا به‌عنوان اولین هدف و دشمن اول ملت ایران تعریف شد و اساساً سرنگونی رژیم منحوس پهلوی در مسیر مبارزه با آمریکا صورت گرفت.

یکی از نیروهای انقلابی که مبارزه علیه آمریکا را به‌طور جد پیگیری میکرد دانشجویان بودند

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه در این دوره از مبارزات یکی از نیروهای انقلابی که مبارزه علیه آمریکا را به‌طور جد پیگیری می‌کرد دانشجویان بودند که مهم‌ترین حرکت آن‌ها را در تسخیر لانه جاسوسی و سفارت آمریکا می‌توان دید، عنوان کرد: اوج حرکت مبارک دانشجوئی را علاوه بر درخشش در عرصه‌های علمی و سیاسی کشور، تقدیم شهدای گران‌قدری است که به اسلام و انقلاب کرده است و نشانه فهم دقیق زمان و اقدام به‌موقع است؛ نقش دانشجویان شهیدی مثل محمدحسین علم الهدی، شهید همت، شهید باکری، شهید زین‌الدین، شهید متوسلیان، شهید ورامینی، شهید دقایقی و خیل شهدا دانشجو در دفاع مقدس و مدافع حرم و امنیت و سلامت هرگز از خاطره‌ها نخواهد رفت.

مردم در همه این سال‌ها پرچم مبارزه با آمریکا را بالا نگه داشتند

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه مردم در همه این سال‌ها پرچم مبارزه با آمریکا را بالا نگه داشتند، گفت: حضرت آقا چند روز قبل به دشمنان گفتند شما از صدای ملت میگویید؛ صدای ملت را بشنوید. ما هم اینجا عرض می‌کنیم صدای ملت هر جمعه در نمازهای جمعه نسبت به دشمنی‌های آمریکا بلند است.

جنبش‌های دانشجوئی نگذارند حرکتهای خالص و با مبنای عدالتخواهانه و مطالبه گر خاموش شود

وی در ادامه تأکید کرد: امروز اگر جنبش‌های دانشجوئی بخواهند پرچم مبارزه با استکبار را در گام دوم انقلاب بالا نگه‌دارند باید در عرصه علم و فناوری و تولید علم تلاش جدی داشته باشند؛ و نگذارند حرکت‌های خالص و با مبنای عدالت‌خواهانه و مطالبه گر خاموش شود؛ البته امروز با واقع‌بینی در آرمان‌خواهی یکی از مصادیق آرمان‌خواهی، پیشرفت علمی و حل مشکلات اقتصادی است که باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشت.

گروههای جهادی در عرصه تولید ثروت از علم را فعال کنند

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه گفت: گروه‌های جهادی در عرصه علم و ارتباط علم با صنعت و کشاورزی و تولید ثروت از علم را فعال کنند و با توکل بر خدای تعالی و انس با پروردگار عالم در عرصه‌های مختلف دفاع از اسلام و ارزش‌های الهی کمافی‌السابق حاضر باشند.

مسئولان به مسیرهای مواصلاتی و راه‌های استان توجه کنند

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به نکته استانی، گفت: عزیزانی که در قسمت‌های مختلف استان مسئولیت دارند به‌خصوص شهرداری و استانداری یعنی آن‌هایی که باید کارهای اساسی را انجام بدهند، می‌توانند در این دوره مسئولیتی خودشان کاری را انجام بدهند که در یادها بماند و در این دولت و در این دوره هم اگر انجام شود، زودتر به نتیجه خواهد رسید؛ و آن چیزی است که مردم در طول این مدت از ما خواستند و من هم یکی دومرتبه اینجا عرض کردم؛ مسیرهای مواصلاتی و راه‌های استان است که باید به آن‌ها توجه شود.

برنامه‌ریزی کلان داشته باشید

وی در ادامه افزود: الآن مسیری که مردم صبح‌ها از فردیس به سمت تهران می‌خواهند حرکت کنند و نه‌فقط فردیس، اطراف آنجا هم واقعاً مردم را کلافه کرده. عزیزان تدبیر کنند. به‌راحتی می‌توانند فضای آرامشی را برای مردم فراهم کنند. در این روزها که می‌خواهید برنامه بریزید و بودجه تأمین کنید، این را جزو کارهای اصلی‌تان قرار دهید؛ برنامه‌ریزی کلان داشته باشید. این کار آرامش روانی برای جامعه می‌آورد. صبح اول وقت، مدت‌های طولانی قسمت زیادی از مردم در راه می‌مانند، سرپل می‌مانند، سر مسیر می‌مانند، این‌ها را با راه‌های مختلفی که خود شماها بلد هستید شروع کنید.

مردم را از این گرفتاری‌ها نجات بدهید

خطیب نماز جمعه کرج در خاتمه، گفت: ان‌شاءالله کار را که شروع کنید به‌مرور تمام می‌شود. یک‌وقت هست می‌گوید فلان کار خیلی بزرگ است نمی‌توانیم؛ بیست سال طول می‌کشد. خب اگر بیست سال پیش شروع کرده بودید الآن تمام‌شده بود. به‌مرور باید شروع کرد و انجام داد. طرح و نقشه اصلی‌اش ریخته شود تا ان‌شاءالله مردم را از این گرفتاری‌ها نجات بدهید.

ارسال نظرات