۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۷۲۴۹۹۱
رئیس مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه عنوان کرد؛

آمادگی برای ایفای نقش ستادی از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

آمادگی برای ایفای نقش ستادی از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات
اولین نشست هم اندیشی نمایندگان پاسخکده های دینی مراکز تخصصی حوزوی با حضور رئیس مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه برگزار شد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اولین نشست هم اندیشی نمایندگان پاسخکده های دینی مراکز تخصصی حوزه های علمیه در مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی رئیس این مرکز برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین پورامینی در این نشست ضمن خیرمقدم به نمایندگان پاسخکده های دینی، گفت: برگزاری دوره های شبهه شناسی و پاسخ گویی به شبهه یکی از برنامه های راهبردی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات می باشد که با استقبال حوزه های علمیه استان ها و حتی کشورهای مختلفی نیز مواجه شده است.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه تأکید کرد: ما مشتاق هم‌افزایی با مراکز تخصصی حوزوی در راستای پاسخ گویی به شبهات هستیم و آمادگی خود را برای ایفای نقش ستادی، البته نه به صورت دستوری، بلکه به صورت همکاری برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین مراکز فعال در این عرصه، اعلام می داریم.

تولید ۷۴ عنوان کتاب توسط مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه

حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی دریاباری معاون پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه در ابتدای این نشست به ارائه گزارش تفصیلی از فعالیت های این مرکز در سال های اخیر پرداخت و گفت: تدوین برنامه پنج ساله مرکز در راستای بهره گیری از هوش مصنوعی و جریان سازی از اصلی ترین فعالیت های مورد پیگیری مرکز بوده است.

وی افزود: راه اندازی پاسخکده های دینی یکی دیگر از برنامه های محوری مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه است. در راستای فعالیت کارآمد این پاسخکده ها به کمک اساتید محترم مراکز علمی حوزوی نیازمندیم.

حجت الاسلام والمسلمین دریاباری خاطرنشان کرد: مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات در بیست سال اخیر و تا سال ۱۳۹۹، ۷۴ اثر مکتوب در قالب کتاب را به چاپ و انتشار رسانده و در دو سال گذشته موفق به چاپ ۳۲ کتاب شده است. در سال جاری نیز حدود ۱۱ عنوان کتاب را در دست چاپ دارد.

در پاسخ گویی به شبهات از موازی کاری پرهیز شود

سپس حجت الاسلام و المسلمین مسجدی مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث برخی از زمینه های همکاری این مرکز تخصصی در زمینه پاسخ گویی به شبهات را برشمرد و تصریح کرد: لازم است فعالیت های مرتبط با پاسخ گویی به شبهات در یک فضای مشخص تجمیع شده و از موازی کاری در این عرصه جلوگیری به عمل آید.

وی با اشاره به لزوم تعامل با فعالان عرصه پاسخ گویی به شبهات در دیگر کشورهای اسلامی افزود: در حال حاضر در کشور عراق گروه ها و افراد فعالی هستند که با شیوه بسیار اثرگذاری به پاسخ گویی به شبهات می پردازند. لازم است از این گروه ها و افراد حمایت به عمل آید و از روش های آن ها نیز الگوگیری شود.

با هم افزایی و اولویت بندی می توان بر کارایی فعالیت ها افزود

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین ترکاشوند مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی بیان داشت: راه اندازی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حرکتی مبارک بود و در حال حاضر ظرفیت بزرگی جهت پاسخ گویی به نیازهای جامعه در این مرکز فراهم شده است.

وی گفت: اگر مجموعه ای ستادی در راستای پاسخ گویی به شبهات راه اندازی شود که بتواند مراکز تخصصی را هدایت کرده و از ظرفیت های آن ها استفاده کند، شاهد اتفاقات خوبی در عرصه مبارزه با شبهه افکنی ها خواهیم بود. مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه می تواند چنین نقشی را ایفا نماید.

حجت الاسلام ترکاشوند اظهار کرد: در حال حاضر کارهای خیلی خوب و مفیدی در عرصه پاسخ گویی به شبهات انجام می گیرد، اما با هم‌افزایی و اولویت بندی می توان بر کارایی این فعالیت ها، در عین کاهش هزینه ها، افزود.

وی با تأکید بر لزوم در اختیار قرار دادن محتوای تولیدی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه به طلاب اظهار داشت: برخی از طلاب دغدغه مند عرصه پاسخ گویی به شبهات ممکن است از محتواهای تولید شده توسط این مرکز اطلاع نداشته و از این محتوا در فعالیت های تبلیغی خود بی بهره باشند. لازم است با اطلاع رسانی هرچه بیشتر این محتواها در اختیار آنان قرار گیرد.

جایگاه ستادی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه می تواند بر انسجام فعالیت ها در این راستا منجر شود

سپس حجت الاسلام و المسلمین جعفری مدیر دفتر همکاری های علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: در سال های اخیر شاهد تحول و تغییر در ماهیت فعالیت های مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و مسئله محور شدن آن ها بوده ایم.

وی ادامه داد: هم افزایی مراکز تخصصی می تواند حضور مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه در فضای مجازی به عنوان مهم ترین عرصه مبارزه با شبهات را پررنگ تر نماید.

پاسخ گویی به نیازهای نظام را راهبرد دارای اولویت مؤسسه امام خمینی(ره) برشمرد و خاطرنشان کرد: بنا بر تأکید مرحوم آیت الله مصباح یزدی، مؤسسه امام خمینی(ره) در وهله اول به پاسخ مسائل نظام و سپس مسائل حوزه و جامعه می پردازد.

وی گفت: اگر جایگاه ستادی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه به تثبیت برسد، قطعاً در عرصه های تخصصی می‌توان شاهد انسجام بیشتر و عملکرد هدفمندتری بود.

لزوم توجه به شبهات قومی و فرقه ای

حجت الاسلام والمسلمین صادقیان رئیس موسسه دارالاعلام و نیز مدیر فرق و ادیان معاونت تبلیغ حوزه بیان داشت: با توجه به وقایع ماه‌های اخیر کشور لازم است فضا را بازتر دیده و شبهات مختلف در عرصه های قومی و فرقه ای را نیز پاسخ دهیم. اگر در مسئله شناسی به این گونه شبهات نیز پرداخته شود، می توان بسیاری از زمینه های فتنه های قومی و فرقه ای را از بین برد.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به مسئله الحاد و آسیب های اجتماعی آن افزود: در عصر حاضر الحاد در حال انتشار بوده و لازم است به شبهات مطرح شده از سوی این گرایش پاسخ داده شود.

نپرداختن به شبهات اعتقادی، از نقاط ضعف نظام درسی حوزه های علمیه است

حجت الاسلام والمسلمین گلی دبیر گروه کلام و فلسفه مؤسسه امام خمینی(ره) در این نشست اظهار کرد: یکی از خلأهایی که در نظام درسی حوزه های علمیه دیده می شود، نپرداختن به مسائل اعتقادی و شبهات مرتبط با این حوزه در عصر کنونی است.

وی گفت: در مرحله بعد لازم است مهارت های بیان مطالب و قدرت پاسخ گویی به شبهات را هم در حوزه های علمیه آموزش دهند.

حجت الاسلام والمسلمین گلی با تأکید بر لزوم آموزش روش های پاسخ به شبهات بیان داشت: باید فنون و اصول شبهه شناسی و پاسخ به شبهات را به طلاب آموخت تا بتوانند در مواجهه با شبهات مختلف، پاسخ های جامع و اثرگذار را ارائه دهند.

آمادگی مرکز تخصصی مهدویت برای پاسخ به شبهات

حجت الاسلام و المسلمین کامیاب مدیر ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در ادامه با اشاره به اجرای طرح های تربیت نیروی متخصص در این مرکز بیان کرد: تمام فعالیت های مرکز به نام مهدویت است، اما می توان با توجه به مسائل روز و با رویکرد شبهه پژوهی، به استخراج محتوا از میان تولیدات آن پرداخت و این محتوا را در اختیار مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین کامیاب خاطرنشان کرد: در حوزه مهدویت می توانیم نشست هایی با موضوع شبهه شناسی را با همکاری مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات برگزار کنیم.

وی افزود: نیاز است در زمینه رصد شبهات نیز تلاش هایی منسجم و هم افزا از سوی تمام مراکز تخصصی حوزوی و طلاب فعال این عرصه انجام گیرد تا به هوشمندی در پاسخ به آن ها منجر شود.

شبهات در عصر جدید با خلق حوادث و رویدادهای اجتماعی ایجاد می شوند

سپس حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه مدیر میز مسئله مندی پژوهشگاه فقه نظام اظهار کرد: این پژوهشگاه که مجموعه ای جوان است و از سال ۱۳۹۷ آغاز به کار کرد، در قالب پنج گروه تخصصی فقه نظام اقتصادی، فقه نظام تربیتی، فقه نظام سیاسی، فقه نظام فرهنگی و مبانی و اصول فقه نظام مشغول به فعالیت می باشد.

وی ظرفیت تخصصی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات را فرصتی مغتنم برای حوزه های علمیه دانست و گفت: شبهات در عصر جدید با خلق حوادث و رویدادهای اجتماعی ایجاد می شوند و با توجه به اینکه شبهات به صورت میان رشته ای مطرح می گردند لازم است میزهای مسئله مندی به رویارویی با آن ها رفت. این کار در پژوهشگاه فقه نظام در حال اجراست و ما مشتاقیم از ظرفیت های مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات نیز در این راستا بهره ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه مراحل کار در میزهای مسئله مندی پژوهشگاه فقه نظام را برشمرد و تصریح کرد: پس از رصد شبهات و بررسی تحلیل های مختلف حول وقایع اجتماعی به ارائه تحلیل هایی جهت مواجهه گفتمانی با آن ها می پردازیم. باز کردن گره های گفتمانی که در حوادث اخیر ایجاد شد یکی از فعالیت های در حال اجرا در میزهای مسئله مندی پژوهشگاه فقه نظام است تا آثار مخرب این گره ها را کاهش داده یا از بین ببرد.

رصد شبهات و ارائه پاسخ آن ها از سوی مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع)

حجت الاسلام و المسلمین نوری مدیر پژوهش مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) در ادامه این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: این مؤسسه که بخش حوزوی دفتر تبلیغات اسلامی را شامل می شود، هفت رشته تحصیلی حوزوی در مقاطع دو، سه و چهار را تدریس می کند.

وی بیان داشت: در حال حاضر رصد شبهات در میزهای تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی و آموزش و برگزاری کارگاه های تخصصی از سوی مؤسسه آموزشی امام رضا(ع) از جمله فعالیت هایی است که از سوی این دفتر و مؤسسه امام رضا(ع) دنبال می شود.

لزوم برنامه ریزی برای نسل متولد قرن جدید

سپس حجت الاسلام و المسلمین فروتن معاون آموزش موسسه دارالاعلام به ایراد سخن پرداخت و گفت: تولید محتوای خوبی در راستای پاسخ به شبهات انجام گرفته، اما در راستای انتشار گسترده آن و متناسب سازی ادبیات مورد استفاده در پاسخ ها به خوبی کار نشده است.

وی اظهار کرد: لازم است علاوه بر پاسخ به شبهات از ایجاد آن ها نیز جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین فروتن با تأکید بر لزوم پرداختن به مسائل پیش روی نسل متولد ۱۴۰۰ به بعد، اظهار داشت: ما باید علاوه بر پاسخ به نیازهای معرفتی کودکان و نوجوانان دهه های ۸۰ و ۹۰ برای افراد متولد ۱۴۰۰ به بعد نیز برنامه ریزی داشته باشیم تا در دام شبهات و آسیب های فکری و معرفتی گرفتار نشوند.

افتتاح کتابخانه ای با محوریت پاسخ گویی به شبهات

علی درگاهی مدیر ارتباطات مرکز مطالعات پاسخگویی به شبهات در پایان این نشست پس از بیان برخی حمایت های این مرکز از فعالان عرصه پاسخ گویی به شبهات، از راه اندازی کتابخانه پاسخ گویی به شبهات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بزودی شاهد افتتاح کتابخانه ای با محوریت پاسخ گویی به شبهات و با حضور مشاوران متخصص این زمینه، در کتابخانه آیت الله حائری مدرسه مبارکه فیضیه خواهیم بود.

ارسال نظرات