۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۷۲۵۰۱۲

درآمد صنعت چاپ در منطقه تا سال ۲۰۲۵ به ۸۰ میلیارد دلار می‌رسد

درآمد صنعت چاپ در منطقه تا سال ۲۰۲۵ به ۸۰ میلیارد دلار می‌رسد
مدیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ گفت: درآمد صنعت چاپ براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۲۵ مبلغی حدود ۸۰ میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی «آینده چاپ ایران» با هدف تشریح اهداف و جزئیات برگزاری با حضور هومن حاجی‌پور معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران و بابک عابدین رئیس و مجری این رویداد نمایشگاهی برگزار شد.

در ابتدای برنامه بابک عابدین مدیر نمایشگاه بین‌المللی «آینده چاپ ایران» درخصوص هدف این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه برای آینده چاپ ایران هدف‌گذاری شده است. با این تمرکز که باید به یک مرکز بین‌المللی برای ارائه خدمات و تکنولوژی در ایران برسیم تا یک مرکز تخصصی برای بازدیدکنندگان خارجی در خاورمیانه ایجاد شود. با توجه به مرزهای مشترکی که با بسیاری از کشورها داریم و همه این کشورها مصرف‌کننده و برخی هم تولید‌کننده هستند، این نمایشگاه و صنعت چاپ می‌تواند درآمدزایی خوبی برای کشور داشته باشد.

وی در ادامه افزود: هدف اصلی، برگزاری یک نمایشگاه تخصصی و حرفه‌ای است و برای تبلیغات محیطی و اکران‌های شهری هم برنامه‌های در نظر گرفته شده است. تمرکز بر این است که بازدیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حرفه‌ای در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. در این دوره برای حضور کشورهایی چون افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، عراق، اقلیم کردستان و سوریه هدف‌گذاری کردیم که این هیأت‌های تجاری که چاپخانه‌دار و یا مصرف‌کننده هستند از نمایشگاه دیدن کنند.

بابک عابدین درخصوص حضور هیأت‌های تجاری خارجی در نمایشگاه گفت: شرکت‌کنندگان باید در تارنمای نمایشگاه ثبت‌نام کنند و از سوی ما نیز گزینشی صورت می‌گیرد تا هدفمند برگزار شود و با وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی صنعت چاپ هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است تا غرفه‌ای با عنوان میز خدمت در اختیار دفتر چاپ و نشر وزارت قرار بگیرد تا بتواند اطلاعات و خدماتی را به سرمایه‌گذاران بدهد.

وی در ادامه افزود: اتاق بازرگانی تهران نیز غرفه‌ای در اختیار خواهد داشت تا بتواند تمام خدمات خود را به صورت فشرده به مخاطبان ارائه دهد، البته برای انجمن‌ها، نشریات تخصصی و اتحادیه‌های همگن که در صنعت چاپ و بسته‌بندی فعالیت می‌کنند نیز غرفه‌هایی را جاگذاری کردیم تا در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. در نظر داریم خدمات حقوقی برای قراردادهای بین‌المللی را هم ارائه کنیم و این نمایشگاه ۲۰ تا ۲۳ دی در سالن e ۱ مجتمع ایران مال برگزار خواهد شد.

مدیر نمایشگاه بین‌المللی «آینده چاپ ایران» درخصوص ارتباط میان بازدیدکنندگان و صنعت‌کاران گفت: در این دوره کار جدیدی هم صورت گرفته است و آن این است که ارتباط بین بازدیدکننده و غرفه‌گذار برقرار خواهد شد طوری که اجازه ثبت قرار ملاقات تخصصی در تقویم زمانی نمایشگاه انجام می‌شود.

هومن حاجی‌پور معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران درخصوص این رویداد اظهار داشت: رویدادهای نمایشگاهی مهم هستند؛ چرا که تمام بازیگران درگیر در این عرصه از افراد وابسته به این حوزه هستند. بنابراین نمایشگاه «آینده چاپ ایران» چند بعدی است که همین نکته ارزشش را دو چندان می‌کند. «آینده چاپ ایران» نمایشگاه ارزشمندی است و حضور مجموعه‌های دانش‌بنیان به تقویت این نمایشگاه نیز کمک می‌کند.

وی درخصوص تشکیل کانون دانش صنعت بازار گفت: از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کانون دانش صنعت بازار را ایجاد خواهیم کرد و مقدمات تشکیل این کانون اتفاق افتاده است و در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم در حاشیه نمایشگاه این کانون را افتتاح کنیم.

حاجی‌پور درخصوص فعالیت‌های اتاق بازرگانی در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه‌ها که بازدیدکننده تخصصی دارند سعی می‌کنیم تا غرفه‌ای تهیه کنیم و تمام خدمات اتاق بازرگانی تهران را عرضه کنیم، در این نمایشگاه هم این اتفاق خواهد افتاد و اتاق تهران نیز آموزش‌هایی را به طور برخط و یا حضوری برنامه‌ریزی کرده است تا در موضوعات مرتبط با صنعت چاپ برگزار کند.

محسن شمس نماینده دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به پیشرفت این حوزه و به‌تبع برگزاری متعدد برنامه‌های تخصصی باعث تلاش رو به جلو وسیع فرهنگ و صنعت چاپ می‌شود. در چند سال گذشته به غیر از نمایشگاه‌های استانی نمایشگاه تخصصی نداشتیم و امسال با برگزاری نمایشگاه چاپ آینده، تعداد برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی این حوزه به عدد چهار رسید. وزارت فرهنگ و ارشاد حامی معنوی این جریان و آماده ارائه خدمات در این نمایشگاه است.

عابدین در خصوص رشد این صنعت گفت: در این دوره چندین دوره تخصصی برگزار می‌شود و همچنین درآمد صنعت چاپ براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۲۵ مبلغی حدود ۸۰ میلیارد دلار خواهد بود، آن هم به دلیل حرکت کشورهای در حال توسعه از عمده فروشی به سوی تک فروشی است.

ارسال نظرات