۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۷۲۵۲۹۵
آیت الله حسینی بوشهری مطرح کرد؛

تبعیض بنیان جامعه را به هم می ریزد/ کارنامه ننگین مدعیان حقوق بشر

تبعیض بنیان جامعه را به هم می ریزد/ کارنامه ننگین مدعیان حقوق بشر
رئیس جامعه مدرسین احسان و عدل را امر خداوند دانست و گفت: هرجا عدالت باشد آن جامعه، جامعه ای فاضل است و هر جا احسان بود آن جامعه ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در همایش رزمایش همدلی و احسان که با حضور جمعی از گروه های جهادی با هماهنگی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، گفت: در سیره صدیقه طاهره احسان و انفاق موج می زند؛ در شب عروسی حضرت زهرا آن حضرت بهترین لباس خود را به سائل تقدیم کرد و این الگوی تمام نشدنی برای شیعه است.

وی با اشاره به آیه 177 سوره بقره ادامه داد: شأن نزول این آیه مربوط به تغییر قبله است که عده ای دعوا راه انداختند و خداوند می فرماید این قبله یا آن قبله به «بر» و نیکی دخلی ندارد بلکه خیر در ایمان به خدا، قیامت، ملائکه، کتاب، انبیاء و انفاق مال در حالی که آن را دوست دارد، است؛ این اعطای مال در آیه تأکید شده که به خویشاوندان و سپس به بردگان اعطا شود و این بردگان نیز بسیار اهمیت دارند که نبی اکرم برای بر هم ریختن نظام برده داری تلاش فراوان کرد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: امروز کسانی حقوق بشر را به رخ ما می کشند که کارنامه ننگینی دارند اما اسلام نظام برده داری را برچید؛ احسان و نیکوکاری یکی از آموزه های وحیانی ما است زیرا طبق عبارت «ان الله یأمر بالعدل و الاحسان» عدل و احسان امر خدا است؛ اگر تبعیض در جامعه حاکم باشد بنیان جامعه متزلزل می شود و اگر گروهی بر گروهی دیگر ترجیح داده شدند عدالت از بین می رود و احسان نیز در جامعه لازم است زیرا ما را کنار هم جمع می کند.

وی با اشاره به اینکه کار مستمر و پیگیر در جامعه امید ایجاد می کند، اظهار داشت: هرجا عدالت باشد آن جامعه، جامعه ای فاضل است و هر جا احسان بود آن جامعه ارزشمند است؛ مهم ترین عبادت ها احسان و نیکوکاری است و خوشا به حال جهادگرانی که دست به جیب با رویی گشاده به محلات خدمت رسانی می کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به رویدادهای خیریه در عهد جمهوری اسلامی، اظهار داشت: آمار اطلاعاتی نیازمندان باید مشخص باشد که گاهی به بعضی ها دو بار بسته می رسد و بعضی دیگر هیچ چیز نمی رسد همچنین تبعیض در مواسات شما نباید باشد.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه با بیان روایتی از حضرت علی تصریح کرد: احسان و کمک به بندگان خدا زاد و توشه ای مناسب برای جهان پس از مرگ است؛ در تعبیر دیگری حضرت علی سرآمد ایمان را احسان به مردم دانسته است و این جمله امیر مؤمنان نشان می دهد هر فقیری در جامعه است از آن جهت که انسان است مستحق احسان ما است.

وی اضافه کرد: در روایات آمده پولی که بابت احسان می دهید هزینه نیست مثل همان تعبیری که در خصوص تبلیغات به کار می رود؛ چهره های محسن که خداوند تأکید کرده «ان الله یحب المحسنین» ارزشمند هستند و خداوند دست آن ها را می گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه طلاق و فرار کردن از خانه یکی از مشکلات امروز جامعه ما است، افزود: ده ها آسیب اجتماعی وجود دارد که ریشه اش به فقر بر می گردد اما افرادی مثل شما با احسان می توانند از این آسیب ها پیشگیری کنند؛ ما خیلی از ویژگی های جامعه اسلامی عقب هستیم و پای عمل که می رسیم حرف ها با اعمالمان یکی نیست.

رییس شورای عالی حوزه های علمیه در پایان با ذکر روایاتی در اهمیت کمک به سائل از زحمات جهادگران استان قم و ستاد اجرایی فرمان امام تشکر کرد.

ارسال نظرات