۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۷۲۵۳۲۸
به همت مدرسه فقهی شمس الشموس(ع) برگزار شد

نخستین نشست علمی فقهی و اصولی «مشکات اندیشه»

نخستین نشست علمی فقهی و اصولی «مشکات اندیشه»
نخستین نشست علمی فقهی و اصولی «مشکات اندیشه» مدرسه فقهی شمس الشموس علیه السلام قم در سال تحصیلی 1401 - 1402 برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نخستین نشست علمی فقهی و اصولی «مشکات اندیشه» مدرسه فقهی شمس الشموس علیه السلام قم در سال تحصیلی 1401 - 1402 برگزار شد.

در این نشست که در مجموع با هفت موضوع فقهی و اصولی برگزار شد، در هر بخش، یکی از طلاب به ارائه بحث و دیگر طلاب نیز به نقد مباحث پرداختند.

شیوه برگزاری این نشست علمی، به این گونه بود که یک دبیر، اجرای جلسه را برعهده دارد و استاد هر بحث نیز پس از ارائه و نقد، مطالب خود را در پایان مطرح می‌ساخت.

عنوان نخستین جلسه خارج اصول، «توصیف اصولی دلالت آیه شریفه ۱۷ اسراء"ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا" بر برائت» بود که آقای رسول مرادی ارائه داد و آقایان عارف شجاعی یاس، امین الله عباسی، کاظم استادی، محمد یوسف زاده و مرتضی حضرتی به نقد آن پرداختند. آقای محسن محمدی نیز دبیر علمی این بحث بود.

عنوان دومین جلسه اصولی، «ثمره بحث ضد» بود که آقای سهیل ابتدایی ارائه داد و آقایان محمدجواد علیپور، محمد حسن عرب زاده، وحید عهدی میاردان و احمدرضا جهانشاهی به نقد آن پرداختند و آقای ابوالفضل محمدی نیز دبیر علمی این بحث بود.

عنوان سومین جلسه اصولی«مقدمات حکمت» بود که آقای مصطفی ضامن ارائه داد و آقایان حسن جعفری، محمد حسین پورعسکری، ایمان نیکو و ابوالفضل حشمتی به نقد آن پرداختند و آقای رضا فعلی نیز دبیر علمی این بحث بود.

عنوان چهارمین جلسه اصولی، «بررسی تبعات اجرای برائت قبل از فحص» بود که آقای مصطفی برزکار ارائه داد و آقایان سید جمال یزدانی نیا، سید محمد جواد ضیغمیان، ابوالفضل مهدوی و محمدعلی کامکار راد به نقد آن پرداختند و آقای محمدجواد علیپور نیز دبیر علمی این بحث بود.

عنوان نخستین جلسه خارج فقه نیز «توصیف فقهی متجاهر بالفسق در بحث مستثنیات غیبت در بین فقهای امامیه» بود که آقای محمدجواد زینلی ارائه داد و آقایان محمد مقدسی برازنده، سعید ظفری، محمد عظیمی پور، ولی الله بخشی نژاد و سید علی اکبر میرسلیمی به نقد آن پرداختند و آقای ابوالفضل سلیمی نیز دبیر علمی این بحث بود.

نخستین نشست علمی فقهی و اصولی «مشکات اندیشه»

عنوان دومین جلسه فقهی «استدلال به حدیث غرر بر اعتبار قدرت بر تسلیم» بود که آقای علی یوسفی ارائه داد و آقایان مجید خوراوندی، علی علیجان تبار، صابر مختاری و مجید صفائی به نقد آن پرداختند و آقای مرتضی مهدی زاده نیز دبیر علمی این بحث بود.

عنوان سومین جلسه فقهی «معنای شرط در شروط ضمن عقد» بود که آقای رضا فعلی ارائه داد و آقایان احمد قاید، ابوالفضل محمدی، محمد غلامی و مهدی حق دوست به نقد آن پرداختند. آقای ابوالفضل حشمتی نیز دبیر علمی این بحث بود.

نشست‌های مشکات اندیشه، ماهیانه برگزار می‌شود و مدرسه فقهی شمس الشموس، یک نشست ماهیانه مشکات قلم نیز برای ارائه مقالات پژوهشی طلاب برگزار می‌کند. مشکات قلم این ماه نیز چهارشنبه 9 آذر در قم برگزار شد.

گفتنی است، طلاب سطح 3 و درس خارج این مدرسه موظفند در هر ترم تحصیلی یک مقاله علمی نوشته و ارائه دهند.

ارسال نظرات