۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۷۲۵۳۷۴
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تشریح کرد؛

شاخصه ها و مؤلفه های زندگی فاطمی

شاخصه ها و مؤلفه های زندگی فاطمی
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم تبیین شاخصه ها و مؤلفه های سبک زندگی حضرت زهرا(س) به شکل هنرمندانه و با بهره گیری از ابزارهای رسانه ای تأکید کرد.
 
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بی شک یکی از مصادیق بارز عمل به تکلیف جهاد تبیین که به تعبیر مقام معظم رهبری، فریضه ای فوری و قطعی به شمار می رود، تبیین و تشریح معارف و آموزه های اهل بیت(ع) است.

در این میان تبیین و ترویج سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) به عنوان شخصیت ممتازی که نه تنها حجت بر عامه مردم بلکه حتی حجت بر ائمه معصومین(ع) است، از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

در همین راستا و در ایامی که متعلق به صدیقه کبری(س) و شهادت مظلومانه ایشان است حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی از اساتید سطوح عالی حوزه و عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مروری بر سبک زندگی فاطمی و شاخصه ها و مؤلفه های آن پرداخت.

سبک زندگی فاطمه زهرا(س) دارای چه شاخصه ها و مؤلفه هایی است و چگونه باید به تبیین و ترویج آن ها اهتمام داشت؟!

قبل از هر چیز آغاز ایام ماتم و عزای فاطمیه را خدمت شما و همه محبین و شیعیان صدیقه کبری(س) تسلیت عرض می کنم. یکی از این شاخصه های بسیار مهم ناظر به مباحث توحیدی و عبادت و بندگی خدای متعال است، چرا که حقیقتاً تأکید بر سیره و سبک زندگی توحیدی بانوی دوعالم حضرت زهرا(س) از آن دسته نکات بسیار مهمی است که همواره باید مورد توجه عموم مسلمانان و به خصوص شیعیان باشد.

البته در خصوص مؤلفه ها و شاخصه های سیره و سبک زندگی نورانی و پربرکت حضرت می توان ساعت ها صحبت کرد و مقاله ها و کتب بسیاری نوشت، کما این که به لطف الهی در این زمینه نیز بسیار صحبت شده و عزیزان نویسنده قلم زده اند، اما خیلی اجمالی باید به نکات مهمی چون بحث ولایتمداری، تأکید بر عفت و حیا، همسرداری و تربیت فرزند، فعالیت و کنشگری سیاسی در مسیر اقامه حق و دفاع از ولی خدا، ساده زیستی، رعایت حقوق همسایه ، رسیدگی به فقرا و نیازمندان و ... اشاره کرد.

شاخصه ها و مؤلفه های زندگی فاطمی

به طور خاص به نظر بنده ما باید روی موضوع همسرداری و تربیت فرزند ایشان خیلی تأکید کنیم چرا که نیاز جدی امروز جامعه ما توجه به همین مباحث در کلان مقوله سبک زندگی است.

حضرت زهرا (س) به عنوان مادر نقش مهمی در تربیت فرزندانشان داشتند و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و حضرت زینب(س) و ام کلثوم(س) از دامن این بانوی بزرگوار رشد و تربیت یافتند.

در مقام و جایگاه همسری نیز ایشان همواره در راستای اعتلای همسر و تقویت نهاد خانواده می کوشیدند، کما این که در مقام بندگی نیز در همه شرایط و در لحظات سختی و خوشی همواره بندگی خداوند را به جای آوردند تا جایی که امیرالمؤمنین(ع) در توصیف همسرشان فرمودند که فاطمه(س) بهترین یار و یاور در مسیر طاعت و بندگی خدای متعال برای من است.

در مقوله ولایتمداری که لابلای صحبت تان به آن اشاره داشتید، پرسش بنده این است که ما چگونه می توانیم از سیره و رفتار حضرت زهرا(س) در این زمینه برای امروز جامعه خودمان الگوبرداری کنیم؟

ببینید خطبه فدکیه در این خصوص بهترین چراغ راه ماست چه آن که حضرت در این خطبه بر لزوم اهمیت و ضرورت تبعیت از امام و ولی خدا تأکید کرده و به طور خاص فرموده اند که مَثل امام همچون مَثل کعبه است و مردم باید حول محور ایشان گرد هم آیند و نه برعکس که اگر همین موضوع را ما بتوانیم به درستی تشریح و تبیین کنیم به بسیاری از سوالات و شبهات پاسخ داده خواهد شد.

 در سیره جهاد سیاسی و اجتماعی ام ابیها(س) آن چه مشهود است این که ایشان در راستای دفاع از ولایت از هیچ کوششی فروگذار نکردند ، کما این که عاقبت هم در این مسیر مقدس با آن شکل مظلومانه به شهادت رسیدند.

حضرت زهرا (س) در عین حفظ عفاف و حیا و تقیدات کامل به مباحث شرعی، در اجتماع حضور داشتند و فعالیت های اجتماعی و سیاسی را انجام می دادند، ضمن آن که هیچ کدام از فعالیت های ایشان در عرصه دفاع از ولایت و مباحث دینی، کوچک ترین اثر منفی در تربیت فرزند و همسرداری ایشان نداشت و لذا بنده معتقدم که باید همه این شاخصه ها و مؤلفه ها را در قالب یک منظومه هماهنگ نگاه کرد و از آن ها الگوبرداری نمود.

شک نباید داشته باشیم که چنانچه می خواهیم در زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی به سعادت و موفقیت حقیقی برسیم، راهش تمسک به آموزه‌های برآمده از سبک زندگی اهل بیت (ع) به ویژه صدیقه کبری (س) است و این که در این مسیر حقیقتاً استوار و ثابت قدم باشیم.

شاخصه ها و مؤلفه های زندگی فاطمی

در قضایای مربوط به فتنه اخیر در کشور، عده ای به دنبال سوء استفاده از مفاهیمی چون" زن"، "زندگی" و "آزادی" بودند. به نظر شما چگونه می توان با الهام از سبک زندگی زهرای مرضیه(س)ضمن تبیین حقایق انسان ساز به سوالات و شبهات در این قبیل موضوعات نیز پاسخ داد؟

به نکته بسیار خوب و مهمی اشاره داشتید. واقعیت این است که در جامعه امروز مباحثی چون "زن و خانواده"، "زن و جامعه" و زن و کمال یابی" از اهمیت بسزایی برخوردار شده به نحوی که توجه به این مساله، رسالت سنگینی را متوجه صاحب نظران و اندیشمندان اعم از حوزوی و دانشگاهی می کند.

در رابطه با مقوله آزادی نیز همان طور که استاد شهید مرتضی مطهری در مقالات و کتاب ها و سخنرانی های خویش به درستی به حقیقت آزادی و بایسته ها و شرایط آن پرداختند ما هم امروز باید به شکل درست و مطلوب، این مفاهیم را مورد واکاوی و تحلیل و بررسی قرار دهیم تا بعد بتوانیم به سوالات و شبهات در این زمینه ها پاسخ لازم را ارایه کنیم.

اگر ما در عرصه جهاد تبیین در این امور کم کاری کنیم و خدای ناکرده بی تفاوت و کم تفاوت باشیم، شک و تردید نکنیم که دشمن و عوامل و ایادی آن منتظر ما نمی ماند و کار خودش را می کند و دست به ایجاد شبهه و نشر آن می زند و اساساً این هدف و راهبرد دشمن در جنگ نرم است یعنی ایجاد تردید در اذهان و افکار مردم به خصوص بانوان و دختران.

از سوی دیگر، شناخت و درک صحیح از آسیب‌های ناشی از فرهنگ مخرب غرب که بحران ساز هم شده، یک ضرورت به شمار می رود و از این‌رو می‌توان گفت نیاز جامعه امروز به معرفی شخصیت حضرت فاطمه (س) و تبیین جنبه‌های الگویی آن حضرت، بیش از هر زمان دیگری است.

آن چه مسلم است این که به حول و قوه الهی و با تأسی به سیره نورانی حضرات معصومین (ع) به خصوص حضرت زهرا (س) می‌توانیم بر بسیاری از مشکلات مادی و معنوی غلبه کنیم و در مسیر سعادتمندی دنیا و آخرت گام برداریم.

ارسال نظرات