۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۷۲۵۳۸۹
آیت الله کریمی جهرمی:

روحیه خیرخواهی و دلسوزی موجب جذب جوانان به دین خواهد شد

روحیه خیرخواهی و دلسوزی موجب جذب جوانان به دین خواهد شد
آیت الله کریمی جهرمی گفت: وعاظ و مداحان مجالس اهل بیت(ع) در انتخاب مطالب و اشعار، تقویت پرهیزکاری و صلابت دین را در نظر داشته باشند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همزمان با فرارسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س)، رئیس و برخی اعضای هیئت رئیسه شورای هیئات مذهبی استان قم با آیت الله کریمی جهرمی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار، آقای اشعری ریاست محترم این شورا، گزارشی از فعالیت های انجام شده و برنامه های آینده این مرکز ارائه داد.

آیت الله کریمی جهرمی عرض تسلیت ایام جانسوز فاطمیه، با تقدیر وتشکر از دست اندرکاران شورای هیئات مذهبی استان قم، گفت: دیدار شما خدمتگزاران به حضرت سید الشهدا و مادر بزرگوارشان حضرت صدیقه طاهره(س) و ائمه طاهرین(ع)، مایه سعادت برای بنده است، کار شما بسیار مهم و توفیقی است از جانب خداوند متعال که باید شاکر این نعمت بزرگ باشید.

وی در ادامه دیدار، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در بیان فضایل حضرت فاطمه زهرا(س) افزود: وقتی امام صادق(ع) راجع به حضرت زهرای طاهره(س) می فرمایند که «هي الصدّیقة الکبری وَ عَلی مَعرِفَتِها دارَت القُرُون الأولی» انسان واقعاً از این مقام، متحیر می‌شود، این چه مقامی است که روح حیات در عالم هستی، در ادوار متفاوت و در اعصار و ازمنه گذشته و حال، همه بر اساس معرفت شخصیت ایشان است، وظيفه  همه این است كه اين مقام والا را خوب بشناسند و به دیگران معرفی کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه در بخش دیگری از بیانات خود، با بیان حکایات و خاطراتی از دلدادگی علما و بزرگان دین به اهل بیت مخصوصاً حضرت سیدالشهدا(ع) ابراز داشت: این‌که رسول خدا صلی الله علیه وآله می‌فرماید: «إنَ لِلحُسَینِ فی بَواطِنِ المؤمنینَ مَعرِفَةً مَکتُومَة» معنای بسیار مهمی دارد؛ یعنی اگر کسی محبّت آن حضرت را در عمق جان خودش درک کرد، بداند که جزو مؤمنان است و ایمانش مقبول واقع شده است. در واقع، همين اظهار محبّت ها نسبت به آن حضرت در هیئات و دسته‌های عزاداری و مواقع مختلف، اظهار ایمان است و بسیار ارزشمند می‌باشد.

وی در قسمت دیگری، سخنان خود را به برخی بایدها و نبایدهای مجالس عزاداری اختصاص داد و گفت: اولین نکته اخلاص است، یعنی اگر کار وعاظ، شعرا و مداحان اهل بیت علیهم السلام خالص برای خداوند متعال باشد، حتماً هم نافذ در قلوب است و هم مقبول درگاه خداوند متعال.

آیت الله کریمی جهرمی اظهار کرد: نکته دوم نسبت به شعرای عزیز و بزرگوار که درباره اهل بیت(ع) توفیق سرودن شعر را دارند این‌که بسیار مراقب و مواظب باشند اشعار، متناسب با شأن والای اهل بیت(ع) باشد، همچنین مداحان عزیز ما در برگزیدن اشعار، حسن انتخاب داشته باشند و اشعاری خوانده شود که باعث تقویت روحیه تقوا، شهامت در راه خدا و صلابت در دین شود؛ البته باید توجه داشت این جنبه، باعث کمرنگ‌شدن جنبه بیان مصائب آل الله علیه السلام که حیاتی است نشود.

استاد برجسته حوزه علمیه بیان کرد: مطلب سوم این‌که وعّاظ محترم و مداحان عزيز سعی کنند مطالب‌شان همه مستند باشد، و از نقل شنیده‌های نامعتبر، به جدّ پرهیز داشتند و مجمع شما بايد به مداحان و خطبای عزیز اين نکات را بگوید و مراقبت نمايند تا هيئات در مسير سنتي و مستقيم كه از قديم بوده، حركت کند.

ارسال نظرات