۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۷۲۵۴۲۵
اسماعیلی:

نگاه جدی به فرهنگ در برنامه هفتم توسعه الزامی است

نگاه جدی به فرهنگ در برنامه هفتم توسعه الزامی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت مردمی رویکرد جدیدی به تدوین برنامه هفتم توسعه دارد. زیرا نگاه جدی و تحولی به حوزه فرهنگ در برنامه هفتم توسعه الزامی است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدمهدی اسماعیلی پنجشنبه هفدهم آذر در همایش «فرهنگ و برنامه هفتم توسعه؛ تحول برای پیشرفت با اشاره به سنت چندین‌ساله تدوین برنامه توسعه در کشور» اظهار کرد: نگرش حاکم بر برنامه‌های توسعه همواره محل نقد و ارزیابی جدی بوده است. زیرا بر اساس بررسی‌های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و گزارش‌های رسیده از دستگاه‌ها، فقط حدود ۳۰ درصد از اهداف برنامه‌های توسعه محقق شده و این انگاره را مطرح می‌کند که اگر برنامه‌ای هم تدوین نمی‌شد، احتمالا همین سطح از اقدامات صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: تحقق ۳۰درصدی اهداف برنامه‌های توسعه، با وجود زمان طولانی صرف‌شده برای تدوین سیاست‌های کلی و احکام آن‌ها، هشداری است که باید در تهیه برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شود تا چرخه معیوب گذشته تکرار نشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری جلسات تدوین سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در آن زمان، تقدم یا تأخر بررسی مباحث فرهنگی در سیاست‌های کلی به‌طور جدی مورد بحث قرار گرفت، اما در نهایت با توجیه جدی‌تر بودن چالش‌های اقتصادی کشور، فرهنگ از اولویت بررسی خارج شد.

اسماعیلی تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد نخبگان و تصمیم‌گیران کشور از مقوله فرهنگ تلقی واحدی ندارند؛ معنایی که باید مورد اجماع و مبنای سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد.

وی افزود: رهبری معظم انقلاب در آغاز فعالیت دولت مردمی، در دیدار هیئت دولت، از لزوم تغییر انقلابی در ساختارهای فرهنگی کشور سخن گفتند. در آن هنگام، بسیاری تلاش کردند ابعاد مدنظر ایشان را بررسی کنند؛ اینکه مراد از ساختار، دستگاه و کارگزار است یا رویکردی دیگر مدنظر است.

وزیر فرهنگ با اشاره به دیدار اخیر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان در این جلسه، تفسیرشان از ساختارهای فرهنگی را این‌چنین شرح دادند که منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام، نرم‌افزاری است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل می‌کنند.

اسماعیلی ادامه داد: بر مبنای نظر رهبر معظم انقلاب، فرهنگ مقوله‌ای هم‌تراز با دیگر حوزه‌ها نیست، بلکه گزاره مهمی است که باید در رویکرد کلی و نگرش بنیادین جامعه متحول شود؛ همچون تحقق ایده «ما می‌توانیم» که با پیروزی انقلاب اسلامی جایگزین روحیه عجز و ناتوانی در جامعه ایران شد.

وی با تاکید بر اینکه تلقی تصمیم‌گیران کشور از فرهنگ باید با نگاه رهبر معظم انقلاب منطبق شود، گفت: در گفت‌وگوی میان مسئولان فرهنگی، همواره بحث بودجه به‌عنوان مهم‌ترین چالش عدم تحقق اهداف برنامه مورد توجه قرار می‌گیرد، چنان‌که گویی کار فرهنگی مساوی با تخصیص بودجه است؛ حال آنکه نباید سطح فرهنگ را چنان تنزل دهیم و هم‌سطح با دیگر حوزه‌ها بدان بنگریم.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در هنگامه تدوین برنامه هفتم توسعه، فرصت مغتنمی برای ایجاد تفاوت چشمگیر در سیاست‌های کلی و احکام برنامه است.

وی اظهار امیدواری کرد با تلاش همه دستگاه‌های فرهنگی، برنامه هفتم توسعه در بخش فرهنگ با نگاهی واقع‌بینانه و متناسب با ظرفیت‌های کشور تدوین شود.

ارسال نظرات