۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۷۲۵۴۵۶

امید به زندگی ایرانیان به ۸۰ سال رسید

امید به زندگی ایرانیان به ۸۰ سال رسید
عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیش از انقلاب امید به زندگی ایرانیان ۵۰ سال بوده و اکنون این عدد به ۸۰ سال رسیده است.

محمدحسین ساعی، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زمانی که یک انقلاب پیروز می‌شود اولویت‌های کشور به مسائل امنیتی تبدیل می‌شوند، اما در زمان انقلاب اسلامی با وجود آن که کشور درگیر شرایط مختلفی مانند جنگ و ترور بودیم، حضرت امام خمینی (ره) این ایده را مطرح کردند که باید در حوزه‌های فرهنگ و دانش پیشرفت کنیم. 

ساعی افزود: در اولین جلسه‌ای که در سال ۶۳ اعضای شورای عالی فرهنگی به نزد امام (ره) رفتند؛ امام خمینی به چند مسئله رسیدگی می‌پردازند تا ایرانیان احساس جاماندگی از پیشرفت فرهنگی نداشته باشند. در دیدار‌های اخیر ما با رهبر معظم انقلاب نیز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند که ایرانیان باید احساس توانا بودن داشته باشند و بدانند در هیچ زمینه علمی و فرهنگی کم ندارند و می‌توانند در قله‌های جهان باشند. 

وی ادامه داد: مهم‌ترین دستاوردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته در حوزه نهضت نرم‌افزاری و تولید علم بوده است؛ ما در زمان انقلاب زیر ۱۵۰ هزار دانشجو داشتیم، اما اکنون این تعداد به بالای ۴ میلیون نفر رسیده است و می‌توانیم بگوییم بیش از ۱۵ الی ۲۰ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم. این یعنی از جامعه‌ای با ۵۱ درصد بی‌سواد به جامعه‌ای رسیده‌ایم که بیش از ۲۰ میلیون نفر تحصیلات دانشگاهی دارند و این تنها در یک نسل اتفاق افتاده است. این تحصیلات خود را در حوزه بهداشت و تولیدات فناورانه نیز نشان می‌دهد، ما در گذشته از هر هزار نفر ۱۵۰ خانم را در حین زایمان از دست می‌دادیم، اما اکنون این آمار به زیر ۱۰ نفر رسیده که در جایگاه بین‌المللی نیز بسیار پر اهمیت است. 

او اظهار کرد: شاخص توسعه انسانی که شامل مجموعه‌ای از شاخص‌های توسعه انسان در حوزه‌های مختلف می‌شود طی سال‌های اخیر نشان داده که شاخص توسعه انسانی ایران از همه کشور‌ها بالاتر بوده به گونه‌ای که در بدترین شرایط ما رتبه سوم در رشد را داشته‌ایم. برای مثال امید به زندگی ایرانیان پیش از انقلاب  ۵۰ سال بوده است و اکنون این عدد به ۸۰ سال رسیده است. 

ساعی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند ما باید به چهار گزاره ذهنی در سطح کشوری توجه کنیم و آن‌ها را اصلاح کنیم تا بتوانیم پیشرفت و توسعه فرهنگی داشته باشیم. اولین و مهم‌ترین گزاره توانایی است چرا که مردم باید بدانند که می‌توانند پیشرفت داشته باشند. دومین گزاره علاقه مردم به فرهنگ کشور خود و جلوگیری از هجوم فرهنگ‌های غیر سازنده کشور‌های دیگر است. نکته سوم نیز غرور فردی مردم نسبت به کشور است تا افراد آماده فداکاری و ایثار باشند. در مرحله نهایی نیز بحث کنترل استفاده از منابع و انرژی کشور است که اکنون در بسیاری از آن‌ها اسراف می‌شود؛ اگر هموطنان در کنار هم از اسراف خودداری کنند و همه برای پیشرفت کشور تلاش کنند ما با رشد قابل‌توجهی مواجه خواهیم شد. 

وی افزود: ما بیش از صد گزاره داریم که این چهار گزاره از مهم‌ترین آن‌ها هستند؛ ما می‌توانیم از ظرفیت‌هایی مانند نظام آموزشی استفاده کنیم تا فرهنگ‌های لازم را در ذهن دانش‌آموزان قرار دهیم. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از نظام آموزشی، رسانه‌ها و پلتفرم‌های مختلف استفاده کنیم تا گزاره‌های ذهنی صحیح را در بین مردم شکل دهیم. 

او ادامه داد: ما همچنین تلاش داریم تا ایرانیان نخبه خارج از کشور را به بازگشت تشویق کنیم و به همین دلیل ما بنیاد نخبگان را نیز تاسیس کرده‌ایم. با برنامه‌ریزی‌های درست ما می‌توانیم از حوزه نخبگان خارج از کشور نیز استفاده کنیم تا باعث پیشرفت ایران شویم.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات