۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۷۲۵۴۵۸
چقد میگیری که حرف نمی‌زنی؟

استاندارد دوگانه دیکتاتورهای رسانه‌ای در مواجهه با پدیده اعدام

استاندارد دوگانه دیکتاتورهای رسانه‌ای در مواجهه با پدیده اعدام
رسانه‌های مزدور سعودی و غربی که حق اشاره به اعدام‌های وحشیانه و بدون حکم با ارّه، شمشیر، صندلی برقی و ... را ندارند؛ اجرای حکم قانونی اعدام در ایران را نقد می‌کنند!

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، انسان بی مبنا و منتقد بی انصاف همیشه گاف‌هایی می‌دهد که بیا و ببین. پیش از اغتشاشات وقتی که حادثه‌ای برای کسی به ویژه یک سلبریتی پیش می‌آمد، کانال‌های معاند و ضد انقلاب فوراً امنیت کشور را مورد تمسخر می‌گرفتند و می‌گفتند که چرا حکم‌های سنگین درباره چنین اعمالی صورت نمی‌پذیرد تا دیگر شاهد تکرار آن نباشیم و حال که اراذل و اوباشی که یکی از خیابان‌های پرتردد تهران را بسته بود و مأموران و ضابطان قضایی را با چاقو زخمی کرده بود، توسط قانون و در طی روند قانونی، محارب شناخته و حکم قانونی درباره وی اجرا شده است، صدای آن‌ها در آمده است که نباید اعدام کنید.

این مقال، فرصتی ندارد که به شرح آیه شریفه: «وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»[1] بپردازد که بسیاری از مبانی روانشناسانه، اجتماعی و ... این بحث، حتی توسط بسیاری از اندیشمندان غربی به اثبات رسیده است. کسانی که مبنای نظری آن‌ها مبتنی بر نظریات غربی‌ها استوار شده است، حداقل باید این موضوع را پذیرا باشند.

تعداد بازدید : 3
فیلم مستند از اقدامات ضدامنیتی و اعترافات محسن شکاری 

محسن شکاری، یکی از اراذل و اوباشی است که حکم اعدام او پس از گذراندن روند قانونی با وجود اعتراف به چاقوکشی و تلاش برای ارعاب مردم توسط دادگاه محارب شناخته و به دلیل اخلال در نظم و امنیت عمومی کشور، اجرا شد. بدیهی است که اقدام او دل‌های بسیاری از مردم را از وحشت و رعب پر کرده بود و تنها راه تأمین خاطر مردم و نیز جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، اعدام شخص خاطی است.

اما رسانه‌های ضد انقلاب درباره این حرکت بیکار ننشستند و به سرعت درباره آن اظهار نظر کردند. رسانه سعودی اینترنشنال که گاف بزرگ او از سوی کارشناس این برنامه به یادگار ماند که نشان می‌دهد این رسانه فقط حق دارد درباره وضعیت زنان در ایران دروغ پردازی کند و درباره عربستان نمی‌تواند کمترین نظری را درباره وضعیت زنان داشته باشد. حال که بحث اعدام یک آشوبگر آن هم در روند قانونی مطرح شده است، بلندگوی اعدام نکنید برداشته‌اند و در مقابل خشونت‌های پلیس، حکم اعدام‌های وحشیانه در غرب و عربستان سعودی و ... سکوت کرده‌اند.

استاندارد دوگانه دیکتاتورهای رسانه‌ای در مواجهه با پدیده اعدام

دستورالعمل نیروهای انتظامی و نظامی در مقابل جرایم به این صورت است که تا زمانی که طرف مقابل اقدام به حمله نکرده است، حق حمله ندارید و حتی پس از دستگیری حق وارد ساختن کوچک‌ترین آسیبی را به مجرم ندارید؛ اما در غرب دستورالعمل‌های نیروهای انتظامی و امنیتی به این صورت است که اگر مجرم کمترین دستور پلیس را اجرا نکند، پلیس حق اعمال هرگونه خشونتی را در برابر مجرم دارد. مجرم درصورت توقف، باید کف دستان خود را به صورت واضح به افسر پلیس نشان بدهد و افسر پلیس حق دارد در صورت حتی یک صدم ثانیه مشاهده نکردن کف دست، با این گمان که فرد مورد نظر مسلح است؛ حتی سلاح او یک کاتر ساده باشد، پلیس حق تیرباران فرد مورد نظر را دارد.

استاندارد دوگانه دیکتاتورهای رسانه‌ای در مواجهه با پدیده اعدام

کودک 13 ساله عربستانی که بزودی توسط رژیم سعودی و تنها به جرم شیعه بودن، اعدام خواهد شد و رسانه‌های مزدور معاند درباره این موضوع سکوت کرده‌اند.

حتی پلیس حق هرگونه رفتاری را درباره متهم حتی پس از دستگیری دارد. بارزترین نمونه آن را در سال‌های اخیر می‌توان به رفتار پلیس شهر مینیاپولیس در برابر دستگیری جورج فلوید دانست. با این وجود که جورج فلوید تسلیم شده بود و در اختیار پلیس قرار داشت؛ اما افسر پلیس دقایقی زانوی خود را بر روی گردن متهم گذاشت و با وجود التماس‌های متهم، او را خفه کرد و کمترین اقدامی علیه این جرم مشهود افسر پلیس صورت ندادند که همین رسانه‌های منتقد درباره آن سکوت کردند.

استاندارد دوگانه دیکتاتورهای رسانه‌ای در مواجهه با پدیده اعدام

اعدام محسن شکاری باعث شد حتی مولوی عبدالحمید نسبت به آن موضع بگیرد و بگوید که اعدام‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد نمونه و مشابهی در جهان ندارد. بلی، در ایران متهم را به شیوه عربستان سعودی با شمشیر گردن نمی‌‎زنند و یا با صرف اتهام شیعه بودن، کسی را اعدام نمی‌کنند و یا در ایران هیچگاه متهمی را که به سن قانونی 18 سال نرسیده، اعدام نمی‌کنند. ایران هیچ وقت منتقدان خود را با ارّه در کشورهای دیگر سلاخی نمی‌کند. اعدام با صندلی برقی یا گاز یا کشیدن خون از بدن و ... در ایران رواج ندارد. تنها اعدام با طناب دار آن هم با شرایط و روند بسیار دقیق قانونی در ایران وجود دارد که هیچ کشور در جهان چنین دقت عملی درباره آن به خرج نمی‌دهند.

استاندارد دوگانه دیکتاتورهای رسانه‌ای در مواجهه با پدیده اعدام

شوخی کاربران فضای مجازی درباره استانداردهای دوگانه سعودی اینترنشنال در مواجهه با پدیده اعدام

چطور است که اعدام کردن برای جمهوری اسلامی ایران آن هم با طی روند‌های دقیق و قانونی پذیرفته شده در سطح بین المللی باید مورد انتقادات شدید قرار داشته باشد؛ اما اعدام کردن برای عربستان سعودی با ارّه و شمشیر بدون نظر دادگاه صالحه و اعدام‌های وحشیانه در غرب بدون کمترین ایراد و نقد باقی بماند؟ همیشه مرغ همسایه غاز است؟

[1] بقره 179

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات