۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۷۲۷۹۱۴
حجت الاسلام برقعی:

حوزه علمیه همچنان انقلابی است

حوزه علمیه همچنان انقلابی است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: حوزه کماکان انقلابی است و برکات و بینات آن را در حوزه علمی و رفتاری مشاهده می‌کنیم. در هر حال ظرفیت مجمع نمایندگان طلاب برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و خدمت به طلاب ظرفیت بالا و موثری است.

اشاره: حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در تاریخ سوم اسفند ماه سال ۱۳۶۷ پیام مهمی خطاب به روحانیت سراسر کشور و مدرسان و طلاب حوزه علمیه صادر فرمودند که «منشور روحانیت» نام گرفت، در آن پیام به نکات مهم و ارزنده ای اشاره کردند، از جمله آن در بخشی از پیام فرمودند: «اگر طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم با یکدیگر هماهنگ نباشند، نمی توان پیش بینی کرد موفقیت از آن کیست ... جامعه مدرسین باید طلاب عزیز انقلابی و زحمت کشیده و کتک خورده و جبهه رفته را از خود بدانند، حتما با آنان جلسه بگذارند و از طرحها و نظریات آنان استقبال کنند و طلاب انقلابی هم مدرسین عزیز طرفدار انقلاب را محترم بشمارند و با دیده احترام به آنها بنگرند.»

لذا جامعه محترم مدرسین اقدام به تشکیل ستادی در جهت پی گیری و اجرای فرمان آن حضرت نمود و ستاد مزبور در تاریخ مقرر اقدام به انجام انتخابات «مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه » کرد تا نمایندگان منتخب آنها «دیدگاهها و پیشنهادهای اصلاحی خود را طبق فرموده امام امت » ، در جهت هر چه بهتر شدن نظام حوزه، به شورای مدیریت و جامعه محترم مدرسین ارائه کنند و مرحله اول این انتخابات انجام گرفت و نمایندگان محترم طلاب انتخاب شدند و گزارش آن در نامه ای به خدمت حضرت امام خمینی (ره) تقدیم شد.

در همین راستا خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام سیدعلی برقعی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مدیریت انتشارات ناب ماندگار گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

رسا- با توجه به اینکه مجمع نمایندگان طلاب با هدایت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه تشکیل شد، شاخصه های این مجمع در دیدگاه امامین انقلاب چیست؟

مجمع نمایندگان طلاب با هدایت و راهنمایی حضرت امام (ره) تاسیس شد و به نظر می‌رسد هدف اولیه و برنامه آن واسط بودن مجمع نمایندگان بین طلاب و مسئولین حوزه علمیه است تا دیدگاه طلاب به ایشان منتقل گردیده و مشکلات و امور جاری طلاب در قالب این مجمع حل و تسهیل شود. زمانی که مجمع حرکت کرد و به فعالیت پرداخت و نیاز های حوزوی را بیشتر از قبل درک کرد، مسئولیت سنگین تری بر عهده این مجمع وارد آمد. یکی از اهداف اصلی نمایندگان مجمع طلاب پیگیری این است که ذهنیتی که برخی در تلاش هستند تا بگویند حوزه نسبتی با حاکمیت و انقلاب ندارد را برطرف کند و انقلابی بودن حوزه را در بین اقشار مختلف تبیین کند و طبق فرموده مقام معظم رهبری حوزه علمیه قم انقلابی بماند. اگر چه حوزه کماکان انقلابی است و برکات و بینات آن را در حوزه علمی و رفتاری مشاهده می‌کنیم. در هر حال ظرفیت مجمع نمایندگان طلاب برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و خدمت به طلاب ظرفیت بالا و موثری است.

رسا- طلاب چگونه می توانند رسالت انقلابی خود را در قالب این مجمع انجام دهند؟

مجمع نماینگان دو بحث دارد. ابتدا باید فضلای و افراد شاخص هر شهر این پرسش را از خود بکنند که آیا می توانند اثر گذار باشند و رابطه موثری با طلاب برقرار کنند و صدای طلاب باشند و در جهت دغدغه های ایشان فعالیت کنند یا نه؟ اگر پاسخ مثبت است وارد شوند و کاندید شوند و بدنه طلاب هم این احساس وظیفه را بکنند که کسی را که این شاخص ها و ظرفیت ورود را دارد و اصلح است انتخاب کنند. چرا که هرچه در مجمع افراد توانمندتری وجود داشته باشد، اثر گذاری آن در مسیر انقلاب چه در داخل حوزه و چه در خارج از حوزه بیشتر خواهد بود.

رسا- با توجه به اینکه مجمع مرتبط با حوزه علمیه است، نمایندگان این مجمع در رهنمود های مقام معظم رهبری چه خصوصیاتی را بایستی دارا باشند؟

این خصوصیات در دو محور است؛ مساله اول رسیدگی به امور جاری طلاب است و کسی که چنین مسئولیتی را برعهده دارد باید در دسترس طلاب باشند که متاسفانه گاهی مشاهده می شود که وظایف مجمع و نمایندگان طلاب به همین مسائل تقلیل پیدا می کند. مسله بعد تشکیل جلسات منظم با طلاب، هم افزایی با نمایندگان دیگر و شرکت در جلسات با ایشان است که جمعی متشکل از حدود ۱۰۰ نفر از فضلا هستند. نمایندگان باید به بحث و تبادل نظر بپردازند تا این توانمدی را داشته باشند که در بحث کلان حوزه به خوبی اثر گذاری داشته باشند. مجمع نمایندگان ظرفیت بالایی را دارد که متاسفانه برخی ظرفیت های آن تا به امروز فعال نشده است. دلیل آن هم این است که فعالیت ها جزیره ای است؛ هر نماینده ای صرفا به امورات طلاب منطقه خود رسیدگی می کند و از وظائف خود در مجمع غافل می شود در صورتی که فعالیت ها باید منسجم باشد و هر کس بخشی از فعالیت خود را به هویت مجمع اختصاص دهد و بخشی از کار را به دست بگیرد.

 

ارسال نظرات