۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۷۲۸۰۹۳
حجت الاسلام بهاری تشریح کرد؛

ضوابط شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه

ضوابط شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه
مدیر دفتر امور نخبگان حوزه‌های علمیه در گفت وگو با خبرگزاری رسا، ضوابط شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن بهاری قراملکی مدیر دفتر امور نخبگان حوزه‌های علمیه، با اشاره به ضوابط شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر اظهار داشت: عناوین متعددی در مقوله نخبگان وجود دارد که در نهادهای حوزوی اعم از مراکز مدیریت برادران و خواهران و مرکز خدمات بر اساس این عناوین برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد که عبارتند از مستعدین (در پایه 2 شناسایی می‌شوند)، استعدادهای برتر در عرصه‌های آموزشی (تحصیلی و تدریسی)، پژوهشی و تبلیغی که این افراد از اتمام پایه 3 و در پایان هر مقطع تحصیلی شناسایی می‌شوند.

وی در ادامه افزود: موارد ذکر شده با این قید است که باید کمتر از 40 سال داشته باشند و بیشتر از آن به عنوان استعدادبرتر قابلیت شناسایی ندارد.

مدیر دفتر امور نخبگان حوزه‌های علمیه بیان داشت: افراد برگزیده از سن 40 سال به بالا در عرصه‌های تدریس، تبلیغ و پژوهش شناسایی صورت می‌گیرد و نخبگان اساتید دروس خارج بر اساس شاخص‌های خاصی شناسایی می‌شوند.

وی در ادامه افزود: تاکنون از بین عناوین یاد شده، فقط مستعدین (یک دوره) و استعدادهای برتر (9 دوره) شناسایی شده‌اند و در خصوص برگزیدگان و نخبگان تاکنون کاری صورت نگرفته است؛ البته برگزیدگان در دستور کار قرار گرفته و إن شاء الله در سال آینده شناسایی صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام بهاری ابراز کرد: عمده شاخص در شناسایی مستعدین و استعدادهای برتر آموزشی، تحصیلات منظم، نمره معدّل و نمره مصاحبه در دفتر امور نخبگان است که بیان تفصیلی آن در این مجال نمی‌گنجد و در استعدادهای برتر پژوهشی و تبلیغی، فعالیّت‌های پژوهشی و تبلیغی افراد است که بر اساس جدول امتیازات مشخص می‌گردد.

وی در ادامه افزود: دفتر امور نخبگان در کنار شناسایی مستعدین، استعدادهای برتر، برگزیدگان و نخبگان بر اساس شاخص‌هایی که در مرکز امور نخبگان تصویب شده، مأموریت خاصی را از سوی مدیر حوزه‌های علمیه دارد مبنی بر شناسایی طلاب و فضلای توانمند در عرصه‌های گوناگون که فاقد شاخص استعداد برتری هستند؛ امّا در حدّی هستند که با حمایت می‌توانند اثرگذار بوده یا اثرگذاری آنان گسترش یابد.

مدیر دفتر امور نخبگان حوزه‌های علمیه بیان داشت: برای این منظور در دفتر امور نخبگان طرحی با عنوان «طرح شهید بیاضی‌زاده» اجرا می‌شود که درحال حاضر در سه عرصه: استعدادهای فقهی، استعدادهای حلّ مسأله و استعدادهای مدیریتی و راهبری اقدام به شناسایی و توانمندسازی می‌کند.

وی در ادامه ابراز کرد: جلسه‌ای که خبر آن در خبرگزاری ها منتشر شده که برای استعدادهای مدیریتی برگزار شده بود و این قبیل جلسات هر دو هفته یکبار با حضور اساتید دانش مدیریت و مدیران مختلف در سطوح مختلف حاکمیتی تشکیل می‌شود و در کنار آن دوره‌های چند روزه هم در بیرون قم برگزار می‌شود که مهارت‌های مدیریتی در آن دوره‌ها فراگرفته می‌شود.

حجت الاسلام بهاری اظهار داشت: در ساختارهای مرکز مدیریت دو نهاد نخبگانی وجود دارد که یکی مرکز امور نخبگان با مدیریت حجت الاسلام عماد است و دیگری دفتر امور نخبگان که من در خدمت عزیزان هستم و مرکز نخبگان یک نهاد فرابخشی است و به مثابه یک دبیرخانه نخبگانی حوزه های علمیه عمل می کند و ضوابط مربوط به استعدادهای برتر، برگزیدگان و نخبگان تمام مراکز مدیریت اعم از خواهران و برادران و قم و اصفهان را تدوین و ابلاغ می کند که دفتر امور نخبکان فقط امور مربوط به نخبگان مرکز مدیریت را پیگیری و اجرا می کند.

ارسال نظرات