۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۷۲۸۵۴۲
حجت الاسلام تراشیون:

تمام ساختارهای تربیتی تمدن غربی به زیان خانواده است

تمام ساختارهای تربیتی تمدن غربی به زیان خانواده است
سخنران حرم بانوی کرامت گفت: ساختارهایی که تمدن غربی برای مسئله انسان‌ها در ساحت خانواده می‌چیند، تماماً به زیان خانواده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ تراشیون، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، خانواده را محلی پربرکت برای بندگی، رشد و حرکت به سمت ذات اقدس الهی دانست و اظهار داشت: اگر عواملی که منجر به گرایش خانواده به سمت افول می‌شود را نشناسیم، نمی‌توانیم زمینه رشد را در خانواده فراهم‌سازیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به برخی از عواملی که منجر به سردی خانواده می‌شود، رسانه‌ها را از عوامل مهم در این عرصه دانست و بابیان این‌که طبع رسانه سرد است، اظهار داشت: هراندازه گرایش اعضای خانواده به سمت استفاده از رسانه‌ها افزایش پیدا کند، روابط میانشان به سردی گرایش پیدا می‌کند؛ به‌نوعی رسانه فرصت ایجاد روابط گرم و صمیمی را از ایشان می‌گیرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: ورود بی‌محابای رسانه‌ها به محیط خانواده و درگیرسازی وقت و ذهن و روح و روان انسان منجر به این می‌شود که روابط صمیمانه‌ای که درگذشته میان زوجین وجود داشت کم‌رنگ‌تر گردد، باید مدت‌زمان استفاده از رسانه‌ها را در زندگی مدیریت نماییم.

وی بر اهمیت عدم ورود رسانه‌ها به اتاق‌خواب تصریح کرد و ابراز داشت: در مدل زندگی دینی که از آموزه‌های الهی اقتباس می‌گردد، هراندازه زن و شوهر برای یکدیگر و کارهای مربوط به یکدیگر وقت بیشتری بگذارند در مسیر بندگی خداوند متعال پیش خواهند رود. خدمت مردم و زن نسبت به یکدیگر مشمول اجر و پاداشی عظیم است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به معیارهای بدبینی نسبت به جوامع غربی، بابیان این‌که نمی‌توان به انسان‌های مادی اعتماد کرد، خاطرنشان ساخت: انسان‌های مادی صرفاً منافع خود را دنبال می‌کنند و هیچ توجهی به منفعت دیگری ندارد؛ ولو منفعتشان در زیان طرف مقابل باشد.

وی در ادامه ضمن تبیین برخی از مصادیق منفعت طلبانه تمدن غربی در معادلات بین‌المللی که مبتنی بر نگاه مادی گرایانه شکل‌گرفته است، بابیان این‌که به فرزندان جوان توصیه می‌کنم هیچ‌گاه به کسانی که نگاه دنیایی دارند تکیه نکنید، اظهار داشت: تکیه‌بر انسانی که نگاه منفعت طلبانه دنیایی دارد، همچون تکیه کردن به برف است که با تابش کوچک‌ترین نور خورشید خود را می‌بازد.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون سلطه مجازی را از منافع اصلی غرب در استعمار جوامع بشری توصیف کرد و غرب عمق خانه‌ها را نشانه گرفته است، اظهار داشت: هر نگاه مادی که در میان اعضای خانواده شکل بگیرد، آسیب‌هایی را بر بنیان خانواده ایجاد خواهد نمود؛ در مقابل نگاه غلط و باطل مادی نگاه الهی را تقویت نموده، بنیه خدمت‌رسانی زن و مرد نسبت به یکدیگر را ارتقاء دهیم.

وی ضمن اشاره به سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام، یادآور شد: وقتی رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله به اشرف مخلوقات عالم فاطمه زهرا سلام‌الله علیها مسئولیت خانه را سپردند، زهرای مرضیه سلام‌الله علیها  سر بر سجده شکر نهادند؛ این مهم نشان از ارزشمندی این مسئولیت خطیر و حساس است. نقش مادری برای بانوان از ارزشمندترین و بی‌بدیل‌ترین نقش‌های انسانی است که خداوند متعال بر روی زمین قرار داده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند؛ اگر انسان به تعداد ریگ‌های بیابان و قطرات باران که از اول خلقت بر روی زمین باریده در حق مادرت خدمت کنی، حق دورانی که در رحم او بودی را نمی‌توانی به‌جای آوری و این نشان‌دهنده نقش والای مادری است که دنیای امروز مبتنی بر تفکر مادی این نقش ارزشمند و بی‌بدیل را هدف گرفته است.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون بابیان این‌که تجربیات تمدن غربی در افول جامعه و خانواده، زن را به پرورش‌دهنده سگ و گربه تبدیل کرده است، ابراز داشت: در نگاه مادی زنی که مادری می‌کند کمتر منفعت دارد تا زنی که پرورش‌دهنده سگ و گربه باشد؛ در مراودات انسانی تمام ساختارهای که تمدن غربی برای مسئله انسان‌ها در ساحت خانواده می‌چیند، تماماً به زیان خانواده است.

وی با تأکید بر این‌که مبانی اسلامی مبتنی بر قوی‌ترین قواعد روابط انسانی در حوزه خانواده است، خاطرنشان ساخت: اگر فرهنگ دینی و کلمات نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام در ترسیم روابط بین همسران، واقعاً بر اساس مدل اسلامی چیده شوند و باور خدمت‌رسانی را در میان زن و شوهر تقویت نماییم، جامعه ارتقاء وصف‌ناپذیری پیدا خواهد کرد.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت علیهم السلام بر اهمیت توجه به خدمت گزاری اعضای خانواده به یکدیگر در محیط خانه اشاره کرد و ابراز داشت: امروز تا رسانه را مدیریت نکنیم، آسیب‌ها افزایش خواهد بافت، هراندازه توجه انسان به رسانه‌ها بیشتر گردد، توجه به اهل خانه کاهش پیدا خواهد کرد. هراندازه دسترسی به اینترنت و فضای مجازی رهاتر، آسیب‌های خانواده بیشتر خواهد بود. باید سواد استفاده از رسانه و فضای مجازی را ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به این که وقتی مردی بر اهل خانه ادخال سرور می کند، خداوند متعال ملکی را می آفرینند تا آخر عمر فرد، برای او استغفار کند، به برخی از شانتاژهای در حوزه خانواده و تربیت اشاره کرد و بابیان این‌که فاصله و گسل نسلی، با دوری اعضا از یکدیگر شکل می‌گیرد، اظهار داشت:  گاهی اوقات برای اشتباهات خود توجیه تولید می‌کنیم، ارتباط  صمیمی پدربزرگ با نوه مهم‌ترین دلیل بر بطلان وجود گسل نسلی است.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون در بخش پایانی سخنان خود سکوت اعضا در محیط خانه را از دیگر مؤلفه‌های سردی بخش زندگی توصیف کرد و ابراز داشت: آرامش در زندگی درگرو ایجاد سرزندگی، نشاط و جذابیت در محیط خانواده است. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می فرمایند؛ وقتی مرد به زن خود با محبت می نگرد و زنش نیز به او با مهر نگرد، خداوند متعال به دیده ی رحمت به آن ها نگاه می کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مریم صمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
زن وشوهری بیش از ۶۰ سال با یکدیگر زندگی مشترک داشتند. آنها همه چیز را به طور مساوی بین خود تقسیم کرده بودند. در مورد همه چیز با هم صحبت می کردند و هیچ چیز را از یکدیگر مخفی نمی‌کردند مگر یک چیز: یک جعبه کفش در بالای کمد پیرزن بود که از شوهرش خواسته بود هرگز آن را باز نکند و در مورد آن هم چیزی نپرسد.

در همه ی این سالها پیرمرد آن را نادیده گرفته بود و در مورد جعبه فکر نمی کرد. اما بالاخره یک‌روز پیرزن به بستر بیماری افتاد و پزشکان از او قطع امید کردند.

در حالی که با یکدیگر امور باقی را رفع رجوع می‌کردند پیرمرد جعبه کفش را از بالای کمد آورد و نزد همسرش برد. پیرزن تصدیق کرد که وقت آن رسیده که همه چیز را در مورد آن جعبه به شوهرش بگوید. واز او خواست تا در جعبه را باز کند. وقتی پیرمرد در جعبه را باز کرد دو عروسک بافتنی و دسته ای پول بالغ بر ۹۵ هزار دلار پیدا کرد. پیرمرد در این باره از همسرش سوال کرد.

پیرزن گفت: ”هنگامی که ما قول و قرار ازدواج گذاشتیم مادر بزرگم به من گفت که راز خوشبختی زندگی مشترک در این است که هیچ وقت مشاجره نکنید. او به من گفت که هر وقت از دست تو عصبانی شدم باید ساکت بمانم و یک عروسک ببافم.”

پیرمرد به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. تمام سعی خود را به کار برد تا اشک هایش سرازیر نشود. فقط دو عروسک در جعبه بودند. پس همسرش فقط دو بار در طول تمام این سا لهای زندگی و عشق از او رنجیده بود. از این بابت در دلش شادمان شد.

سپس به همسرش رو کرد و گفت: ”عزیزم، خوب، این در مورد عروسک ها بود. ولی در مورد این همه پول چطور؟ اینها از کجا آمده؟”

پیرزن در پاسخ گفت: ” آه عزیزم، این پولی است که از فروش عروسک‌ها بدست آورده بودم

مهربان‌ باشیم!
0
0