۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۷۲۸۸۶۵
مدیر اندیشکده حیات حریم جنین تشریح کرد؛

معرفی اهداف، فعالیت ها و نحوه همکاری

معرفی اهداف، فعالیت ها و نحوه همکاری
آقای حاجی کاظم در گفت وگو با خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، به معرفی اندیشکده مردمی حریم حیات جنین پرداخت.

جناب آقای حجت حاجی کاظم مدیر اندیشکده حیات حریم جنین در گفت وگو با خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، به معرفی اندیشکده مردمی حریم حیات جنین پرداخت و اظهار داشت: این اندیشکده از سال 1399 فعالیت خود را در حوزه حمایت از حیات جنین و مقابله با سقط عمدی جنین آغاز کرده است.

وی در ادامه افزود: گرچه مسئله یابی و حل مسئله در موضوع حیات جنین، ماموریت اصلی این مجموعه است اما ورود در هر لایه ای اعم از آموزش، تبیین و عملیات حمایتی، در صورت ضرورت و تشخیص، از وظایف این مجموعه است.

مدیر اندیشکده حیات حریم جنین ابراز  کرد: از نقاط تأکید این مجموعه، بازخوردگیری مداوم میدانی و علمی در راستای به روز رسانی رویکردها، راهبردها، راهکارها و محتواهاست. چشم انداز اندیشکده، پشتیبانی جبهه مردمی حامیان جنین تا رسیدن به افق مطلوب است.

حاجی کاظم با اشاره به چشم انداز اندیشکده اظهار داشت: درگیر شدن فهم شایسته از ناپسندی عمل سقط عمدی جنین و برچیده شدن آن به میزانی که در فرهنگ عمومی توصیه و گرایش به آن به ندرت دیده شود و دسترسی به آن با جستجوهای عادی امکان پذیر نباشد.

مدیر اندیشکده حیات حریم جنین  بیان داشت: بیش از 20 متخصص در رشته های مرتبط با اندیشکده همکاری دارند. به دلیل عدم وجود منابع پایدار مالی و دغدغه همه این عزیزان، هیچ دریافت و پرداختی تاکنون از سوی اندیشکده صورت نگرفته است و هرکس به میزان زمان در دسترس خود، در فعالیت ها مشارکت دارد.

وی در ادامه ابراز کرد: برخی از فعالیت های این اندیشکده عبارتند از: آموزش بیش از دوهزار نفر از افراد اثرگذار نسبت به موضوع، تولید بیش از 10 مستند خط مشی گذارانه در موضوع حیات جنین (ارائه شده به دستگاه مربوطه)، صرف چند ده هزار نفر - ساعت پژوهشی جهت پیش برد مطالعات، برگزاری یا مشارکت علمی در بیش از 120 وبینار تخصصی، تحریک پژوهش در حوزه مبارزه با اسقاط و قتل جنین در مجموعه های پژوهشی و حاکمیتی، تنظیم ده ها نامه تحلیلی به مجموعه های اثرگذار، شناسایی و متصل کردن فعالان این حوزه در کشور ذیل وظایف مجمع ملی فعالان جمعیت کشور، شناسایی فعالیت های فرهنگی مجموعه های ضد اسقاط جنین در جهان و تحلیل فعالیت های آنان، مرور پژوهش های 40 سال اخیر در کشور در حوزه موضوع و حضور در وبینارهای گروه های ترویج دهنده اسقاط جنین و نقد و بررسی آنها.

حاجی کاظم عنوان داشت: برخی از قالب های آموزشی و ترویجی این اندیشکده عبارتند از: برگزاری وبینارهای نخبگانی با حضور پزشکان، طلاب و اصحاب رسانه، برگزاری وبینارها و مراسمات مردمی برای تبیین اهمیت موضوع، تهیه بروشورهای آموزشی و ترویجی جهت آگاه سازی عمومی و تهیه محتواهای مناسب برای مراکز درمانی.

وی درادامه به برخی مسیرهای مطالبه گری برای نجات جان جنین ها اشاره کرد و ابراز کرد: مطالبه از وزارت بهداشت در خصوص اصلاح رویه ها، تعریف آموزش های مناسب برای پرسنل و اتصال با گروه های مردمی حمایت، مطالبه از مجلس شورای اسلامی برای اصلاح و ارتقای قوانین و ایفای نقش نظارتی در قالب اصل 90 قانون اساسی، مطالبه از نهادهای فرهنگی برای پژوهش و ترویج بر اساس اهمیت حیات جنین، مطالبه از قوه قضائیه جهت نظارت بر اجرای قوانین و برخورد با باندهای قتل جنین و مطالبه از نهادهای امنیتی برای شناسایی مافیای قتل جنین و معرفی به قوه قضائیه از جمله عملکرده ای این اندیشکده بوده است.

مدیر اندیشکده حیات حریم جنین با اشاره به برخی موضوعات پژوهشی مرتبط با اسقاط و قتل جنین اظهار داشت: برخی از موضوعات پژوهشی انجام گرفته عبارتند از: عوامل، انگیزه ها و بهانه های اسقاط و قتل جنین، بازدارنده های فرهنگی، ساختاری و حمایتی از اسقاط و قتل جنین، مطالعه مدل های حمایت از جان جنین در جهان، قوانین و روندهای فرزندخواندگی برای نجات جان جنین ها، روندهای سهل گیرنده نسبت به جان جنین در پزشکی، نقد و بررسی غربالگری غیردرمانی ناهنجاری های جنینی و وظایف و عملکرد دستگاه های حاکمیتی در نقشه ملی حفاظت از جنین ها.

وی در ادامه افزود: منظرهای ارائه شده در این اندیشکده عبارتند از: هستی شناسی از منظر فقهی و اخلاقی، از منظر اخلاق پزشکی، جنبش های ضد اسقاط و قتل جنین در ایران و جهان، آسیب های روانشناختی و اجتماعی، شبهات و گره های فکری و احساسی، آسیب ها و عوارض جسمی و از منظر مدرنیسم و رویکردهای سرمایه داری.

حاجی کاظمی ابراز کرد: خدمات به گروه های مردمی، در اختیار قرار دادن محتواهای علمی و ترویجی، ارائه مدل های فعالیت مردمی در خصوص موضوع، معرفی اساتید جهت برگزاری نشست های فکری و مهارتی و کمک به تأسیس مجموعه های مردمی همراه از جمله عملکردهای این دانشکده بوده است.

وی در پایان با اشاره به تخصص های همکار در مجموعه اظهار داشت: تخصص های همکار در مجموعه ما عبارتند از: فقه و حقوق، اخلاق پزشکی، زنان و زایمان، روان پرستاری، جامعه شناسی، روانشناسی، رادیولوژی، خط مشی گذاری، فلسفه پزشکی، جمعیت شناسی، رسانه، فوق تخصص نوزادان، پزشکی اجتماعی، فلسفه اخلاق و مطالعات معلولیت، ژنتیک و ژنتیک پزشکی.

ارسال نظرات