۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۷۳۰۰۸۵
رئیس مرکز پژوهشی مبنا:

به دنبال ارائه راهبردهای جامعه نخبگانی در حوزه فرهنگ دینی هستیم

به دنبال ارائه راهبردهای جامعه نخبگانی در حوزه فرهنگ دینی هستیم
رئیس مرکز پژوهشی مبنا گفت: مرکز پژوهشی مبنا در وضعیت‌شناسی و آسیب‌شناسی‌های حوزه فرهنگ دینی، خود را مسئول ارائه راهبردها و راهکارهای جامعه علمی و نخبگانی می‌داند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدتقی دشتی، در نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضعیت دین‌داری ایرانیان، گزارشی از مسئله شناسی و آسیب‌شناسی‌های فرهنگی دینی در مرکز پژوهشی مبنا ارائه و ابراز کرد: در سالنمای دین‌داری، انواع روش‌های نخبگان از طیف‌های مختلف را بررسی کردیم و به این مباحث جامعیت بخشیده‌ایم.

وی به ابعاد گوناگون دین‌داری ایرانیان اشاره کرد و ابراز داشت: نظرسنجی‌های مختلف کشوری تحلی ثاویه شده و برای این امر انجام شده و در این راستا کارهای تطبیقی میان داده‌های نظرسنجی و گزاره‌های عینی جامعه صورت گرفت است که بر اساس این داده‌ها، به این نتیجه رسیدیم که وضعیت دین‌داری ما وضعیت مطلوبی است که علیرغم تغییر در گونه‌های دین‌داری، دین‌داری ایرانیان افول خاصی نیافته است.

به دنبال ارائه راهبردهای جامعه نخبگانی در حوزه فرهنگ دینی هستیم

وی مواجهه و مقابله با سیاه‌نمایی‌ها و نظرسازی‌های برخی از مؤسسات، در بحرانی ذکر کردن وضعیت دین‌داری ایرانیان را از رسالت‌های مرکز پژوهشی مبنا دانست و اذعان داشت: نارضایتی‌هایی در میان مردم وجود دارد که منجر به بروز علائم بی‌دینی در جامعه شده است که نشأت گرفته از عملکردها و روش‌هاست نه ارزش‌ها و هدف‌ها.

وی با تأکید بر اینکه بینش‌ دینی بیش از 90 درصد مردم مستحکم است و تنها در بحث نگرش‌ها و کنش‌ها با آسیب‌هایی مواجه هستیم، گفت: ما میدان افکار عمومی و رسانه را باخته‌ایم؛ چهار نهاد جامعه‌پذیری خانواده، آموزش، دین و رسانه اهمیت بسیاری دارد که در این میان افکار عمومی گریبان‌گیر نهاد رسانه شده است.

وی با تأکید بر این‌که در چنین شرایطی همه ما رسالت و وظیفه سنگینی بر دوش داریم، اظهار داشت: یاری رسانی دین الهی از اهمیت بالایی برخوردار است و مرکز پژوهشی مبنا در وضعیت‌شناسی و آسیب‌شناسی‌های حوزه فرهنگ دینی، خود را مسئول ارائه راهبردها و راهکارهای جامعه علمی و نخبگانی می‌داند.

ارسال نظرات