۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۷۳۰۱۵۶
آیت الله مروی تأکید کرد؛

ضرورت استخراج مباحث مرتبط با «امامت» از میان آثار اهل سنت

ضرورت استخراج مباحث مرتبط با «امامت» از میان آثار اهل سنت
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به تلاش علمای سلف در گسترش تشیع و مباحث امامت، گفت: اگر در امر امامت اخلال صورت بگیرد، امر توحید دچار اخلال می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله جواد مروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در نخستین مجمع عمومی انجمن علمی امامت حوزه علمیه در بنیاد بین المللی امامت اظهار داشت: انجمن های علمی حوزه به لحاظ تعلق به علمی که دارند اهمیت پیدا می کنند و اهمیت امامت سبب اهمیت این انجمن علمی می شود.

وی ادامه داد: برای اینکه بدانیم اهمیت امامت چقدر است عبارتی از شیخ الطایفه شیعه مرحوم شیخ طوسی در مقدمه تلخیص شافی قرائت می کنم که اهمیت امامت و انجمن امامت روشن می شود؛ شیخ طوسی ابراز داشته سزاوار ترین امور و مؤکد ترین ظواهر دینی برای مکلف بعد از شناخت خداوند و توحید او مطلبی است که اگر انسان در آن اخلال کند به توحید ضربه زده است و امامت چیزی است که اگر نسبت به آن سهل انگاری شود شرایط توحید رعایت نشده است.

وی با اشاره به گزارشگری محدث قمی از صاحب جواهر اظهار داشت: جواهر یک کتاب فقهی است که تحدی در مقابل مذاهب دیگر است و صاحب جواهر وقتی قصیده شیخ عذری را در مدح ائمه طاهرین شنید دستان خود را بالا برد و از خدا خواست ثواب نوشتن 43 جلد کتاب جواهر را در نامه عمل شیخ عذری و ثواب آن قصیده را در نامه عمل صاحب جواهر بنویسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اندیشمندان بزرگ شیعه جمعیت طرفداران امامت را از یک گروه قلیل در طول این سالها به یک جمعیت بزرگ تبدیل کردند که در جهان اسلام حرف برای گفتن دارند؛ باید با روش شناسی دقیقا احصا کرد چگونه علما این مسیر سخت را پیمودند که در پی آن جمعیت طرفداران امامت اینچنین گسترده شد.

وی با بیان اینکه شیخ مفید معمار کلام شیعی است، اظهار داشت: این عالم بزرگ با آن عظمت خود در بازارها می گشت و نوجوانان زیرک با استعدادی که مشغول به کار بودند را به خدمت می گرفت و به والدین آن ها پول می داد و این افراد را تعلیم می داد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه تشیع با سختی های فراوانی توانست خود را تقویت کند و امروز به جایگاه مستحکمی رسیده است، ابراز داشت: هجمه های فراوانی به خصوص از لحاظ سیاسی علیه تشیع انجام می گرفت که حتی عمرابن عبدالعزیز یکی از شاعران اهل بیت را اعدام کرد اما باز تشیع زنده و پویا مانده و امروز بسیار قوی و محکم است.

وی ادامه داد: یکی از وظایف بزرگ اعزه ای که در حوزه امامت مشغول کار و اندیشه هستند بازیابی مناهج گذشتگان در مبحث امامت است؛ در اروپا برای روش ادبی یوهان گوته سه هزار کتاب و رساله تدوین شده است اما ما نسبت به روش شیخ مفید، روش علامه حلی، چگونگی روش طرح مبحث امامت، تعداد کمی رساله نوشتیم.

آیت الله مروی تصریح کرد: خانم پروفسور اشمیت ارتباط بین روش علامه حلی و تفکر اعتزال را به عنوان رساله می نویسد و این نشان می دهد که ابتهاجات فکری در دانشگاه های دنیا چیست؟ اگر جوانان نخبه ما کار نکنند دیگران که نمی ایستند بلکه به شدت کار می کنند. تاریخ سلف صالح ما در مبحث امامت باید دیده شود.

وی تأکید کرد: در گذشته اختلافی بین نحله ها و مذاهب اهل تسنن بوده است که استفاده هایی از این اختلافات توسط ما صورت گرفته اما امروز همه اختلافات را کنار گذاشتند. تمام نحله های فکری تسنن در مقابل مکتب تشیع و امامت ید واحده شده اند و ما باید بدانیم که چگونه مواجهه کنیم؛ باید امروز بدانیم که روش تبلیغ امامت چگونه باشد زیرا سؤالات جدیدی به وجود آمده است و احتیاج به روش های جدیدی نیز دارد.

آیت الله مروی افزود: حسن استفاده از انظار دیگران در مسیر امامت بسیار اهمیت دارد زیرا گذشتگان و بزرگان ما به طور دقیق عبارات دیگران را جمع آوری کردند؛ اندیشمندانی در عالم تسنن داریم که باید از آن ها حسن استفاده کرد. یکی از علمای اهل تسنن در استدلال خود ثابت می کند که نبی باید در زمان خود معصوم باشد و اگر این امر در یک زمان لازم باشد عقل حکم می کند که در همه زمان ها باید معصوم باشد.

وی در پایان با اشاره به یکی از علمای اهل سنت به نام «العلوی المالکی» خاطرنشان کرد: این عالم اعتقاد داشت که حضرت حجت زنده بوده و منجی عالم بشریت است؛ از این دست آثار در میان علمای اهل سنت وجود دارد و ما باید آن را جمع آوری کرده و به طور گسترده منتشر کنیم.

ارسال نظرات