۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۷۳۰۸۵۲
عضو مجمع نمایندگان طلاب مطرح کرد؛

توانایی بالای طلاب جهادی در مدیریت های کلان/لزوم حمایت از جهادگران حوزوی

توانایی بالای طلاب جهادی در مدیریت های کلان/لزوم حمایت از جهادگران حوزوی
حجت الاسلام عسکری با اشاره به توان مدیریت بحران توسط طلاب، عرصه ای که طلاب جهادی باید در آن فعال باشند را عرصه مدیریت مراکز حوزوی دانست.

حجت الاسلام عسکری، عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، رابطه نزدیک روحانیت و مردم را از عوامل تداوم انقلاب خواند و حضور طلاب در فعالیت های اجتماعی را ضروری دانست و گفت: بزرگان با بررسی علل به وقوع پیوستن انقلاب، به این نتیجه رسیدند که حضور طلاب و روحانیون در میان مردم، ارتباطشان باهم، یکی از عوامل مهم پیروزی و تداوم انقلاب است، به همین دلیل، سعی دارند، رابطه روحانیت و مردم را از بین ببرند؛ از این نظر، حضور طلاب در فعالیت های جهادی و اجتماعی اهمیتی دو چندان خواهد داشت.

وی با اشاره به آیه «نفر»  به تبیین جایگاه فعالیت اجتماعی و جهادی به عنوان یکی از مهم ترین شئون طلبگی پرداخت و اظهار داشت: قطعا هر کاری که  باعث شود، حرف های روحانیون در دل  مردم جا بگیرد از وظایف و شئون طلبگی است. در قرآن خداوند میفرماید: «فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ» یعنی :چرا از هر گروهى طايفه اى از آنان كوچ نمى كنند تا در دين آگاهى يابند و به هنگام بازگشت به سوى قوم خود، آنها را انذار نمايند؛ شايد از مخالفتِ فرمان الهى حذر نمايند.

وی در ادامه از اثرگذاری فعالیت های جهادی طلاب در پذیرش دین و انذار خبرداد و افزود: اگر دقت کنیم، در آخر آیه می فرماید، «آنها را انذار نمایید»، خوب اینکه مردم انذار را بپذیرند، نیاز به مقدماتی دارد؛ تا طلبه در میان مردم شأنیت بالایی نداشته باشد، طبیعتا حرفش هم اثرگذار نخواهد بود. وقتی طلبه ای مردم را به دوری از دنیا، نصیحت می کند، وقتی خودش در فعالیت جهادی شرکت می کند، ثابت می کند که فقط حرف نمی زند و در عمل دوری از دنیا را نشان می دهد؛ اینکه مردم ببینند، طلبه، بدون هیچ حقوق و مزایایی، در مناطق زلزله زده و غیره، کمک رسانی می کند، بسیار اثرگذار خواهد بود.

این عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه، از توانایی بالای طلاب جهادی در مدیریت های کلان خبر داد و شناسایی و معرفی آنها به دولت و مجموعه های دیگر را از وظایف حوزه علمیه خواند و تصریح کرد: کسی که نخبه اجتماعی است  و توانایی مدیریت بحران دارد، قطعا می تواند بخش های مختلف حوزه را هم مدیریت کند؛ بنظر بنده، عرصه ای که طلاب جهادی باید در آن فعال باشند، عرصه مدیریت مراکز حوزوی است. امروز وقتی مدیران ارشد حوزه، می خواهند برای بخشی مسئولی انتخاب کنند، در گزینش، به اینکه طلبه جهادی است یا خیر، توجهی نمی کنند؛ باید فرآیند جذب، به گونه ای باشد که ملاک انتخاب مسئول، فعالیت جهادی باشد.  از جمله عرصه های دیگری که طلاب جهادی  باید در آن فعال باشند، کمک به دولت در پیشبرد فعالیت هایش است؛ حوزه علمیه باید این طلاب را به دولت، برای تصدی مسئولیت معرفی کند.

وی با انتقاد از مسئولان حوزه علمیه، طلاب جهادی را از نخبگان حوزه و کشور دانست و پشتیبانی و حمایت از آنها را از وظایف حتمی مدیران خواند و گفت: متاسفانه در حوزه علمیه، نخبگی  محدود در تحصیل و تبلیغ  و کسانی که مشغول کار جهادی هستند را جزو نخبگان به شمار نمی آورد، طلبه ای که بتواند در لحظه وظیفه اش را تشخیص دهد و مردم را بسیج کند، همه ی فعالیت ها شخصی اش را تعطیل کند تا به مردم خدمت رسانی کند، یک نخبه اجتماعی است؛ در تمام دنیا  چنین افرادی را سر دست می گیرند.

حجت الاسلام عسکری از دخالت و تصدی گری مدیران حوزه در فعالیت های جهادی انتقاد کرده و خاطرنشان کرد: متاسفانه هرجا که طلاب جهادی وارد میدان می شوند و حوزه علمیه هم ورود می کند و سعی در تصدی گری امور جهادی  دارد؛ این کار به شدت به فضای جهادی فعالیت ها ضربه می زند و حوزه باید دست از این نوع تصدی گری بردارد و به جای آن، از طلاب جهادی حمایت و پشتیبانی کند تا فعالیت های جهادی اثرگذار تر شوند.

ارسال نظرات