۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۷۳۰۸۸۷
خاندوزی:

کالابرگ الکترونیکی به‌صورت اختیاری از پایان اسفند اجرا می‌شود

کالابرگ الکترونیکی به‌صورت اختیاری از پایان اسفند اجرا می‌شود
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: کالابرگ الکترونیکی به‌صورت اختیاری از پایان اسفند برای همه مردم ممکن خواهد بود البته یارانه نقدی حذف نمی‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت در نشست خبری امروز ضمن تبریک به مناسبت عید نیمه شعبان در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۱ در مورد وضعیت اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ گفت: نقاط قوت و ضعف را باید با هم دید، بخش حقیقی اقتصاد ایران شاهد اتفاقات مبارکی نسبت به گذشته بود. مسیر رشد اقتصادی سال قبل را دنبال کردیم در ۹ ماهه اول امسال نرخ رشد حدود سه درصدی رخ داد که بدون احتساب نفت ۲/۹ درصد رشد داشتیم.

صادرات غیر نفتی هم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است

وی افزود: در بخش صنایع نرخ رشد ۳/۸ درصدی را داشتیم که در قیاس با نرخ رشد منفی سال قبلاً حرکت مثبتی بشمار می رود. در بخش صنعت به رشد ۵/۸ درصدی رسیدیم، در حوزه سرمایه گذاری که روندی منفی داشت در ۶ ماهه اول سال جاری شاهد رشد بودیم. رشد سرمایه گذاری خارجی صد در صد بوده است نرخ بیکاری کشور به ۸/۲ درصد کاهش پیدا کرد.

خاندوزی تصریح کرد: صادرات غیر نفتی هم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی در مورد پروژه های شاخص گفت: همچنین ۴ ابر پروژه آبی کشور به نتیجه رسید. (پروژه غدیر، آب رسانی به همدان، سنندج و آب شیرین کن بوشهر) به این فهرست ۵ پروژه ریلی کشور نیز باید اضافه شود که ظرفیت ترانزیتی را به سی میلیون تن افزایش داد.

خاندوزی در مورد مباحث پولی اقتصاد گفت: در سال ۱۴۰۱ دولت تلاش کرد سیاست کنترل تورم را همراه با سایر سیاست های تحولی اقتصاد به پیش ببرد.

سخنگوی اقتصادی افزود: دولت موفق شد بخشی از خلق پول غیر ضروری توسط شبکه بانکی را مدیریت کند. نرخ رشد نقدینگی ۳۲ درصد بوده است که در قیاس با مدت مشابه ۷ درصد کاهش داشته است. برای اولین بار حساب تنخواه بانک مرکزی به صفر رسید با رشد ۶۰ درصدی درآمد بودجه ای توانستیم شکاف بین درآمد و هزینه را کنترل کنیم.

خاندوزی گفت: در حوزه قیمت ها دچار کاستی های جدی شدیم، در پایان اسفند ۱۴۰۰ موفق شده بودیم نرخ تورم کشور را در هفت ماهه اول آغاز به کار دولت کاهش دهیم اما با اتفاقاتی که در ابتدای سال ۱۴۰۱ رخ داد از اوایل امسال مسیر تورم افزایش یافت که باید توجه داشت تمام جهان به خاطر جنگ اوکراین درگیر آن شده بود.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: کالابرگ الکترونیکی البته به صورت اختیاری از پایان اسفند برای همه مردم ممکن خواهد بود البته یارانه نقدی حذف نمی‌شود؛ در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی استفاده کنند، در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

وی افزود: در کنار دستاوردها و نقاط قوتی که اشاره کردم امسال در بازارها شاهد التهابات و افزایش قیمتها بودیم؛ موضوعی که در نشست قبل توسط خبرنگار رادیو اقتصاد در مقدمه سوال مورد اشاره قرار گرفت و بنده با ارایه پاسخ مفصل به سوال ایشان، عرض کردم که ناظر به مقدمه ایشان، امروز داده هایی را ارایه خواهم کرد که کمک میکند تحلیل درستی از شرایط داشته باشیم. روند کاهشی نرخ تورم در کشور، از ابتدای امسال با حذف ارز ترجیحی و جنگ اوکراین و صعود تورم در بازارهای جهانی متوقف شد و تورم نقطه به نقطه افزایشی شد. امروز در شرایطی هستیم که تورم در بسیاری از کشورها از یک و دو درصد و بعضا تورم منفی به بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

خاندوزی تصریح کرد: تورم غلات، نان، مواد پروتیینی در المان از نرخهای منفی سالهای گذشته، در ماههای گذشته به بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است؛ همین گروهها در ایتالیا از تورم ۲ و ۳ درصدی به بیش از ۱۰ و ۲۰ درصد رسیده است؛ در همین کشور همسایه ما، ترکیه، تورم گروههای کالایی مذکور به بالای ۱۰۰ درصد افزایش یافت که البته در ماههای اخیر با اندکی تعدیل به حدود ۸۰ درصد رسیده است. البته مواردی که عرض کردم به معنای نادیده گرفتن خلاها و قصورهای احتمالی در داخل کشور نیست اما در تحلیل بازار داخلی، نمی توان واقعیت بازارهای جهانی را نادیده گرفت.

وزیر اقتصاد در مورد ایجاد فرصت های سرمایه گذاری جذاب برای مردم، گفت: دولت در راستای ایجاد فرصت های شرمایه گذاری جذاب برای مردم، سه ابزار جدید را بزودی رونمایی میکند. علیرغم ثبت رکورد خارجی فروش نفت، بدنبال توسعه فروش داخلی از طریق گواهی سپرده نفتی هستیم. پذیره نویسی شرکت سهامی عام پروژه در حوزه طلا و مس نیز بزودی جزییاتش اعلام خواهد شد.

خاندوزی تصریح کرد: دولت در مسیر ایجاد فرضت های سرمایه گذاری جدی تدابیر خوبی به سرانجام رساند و در همین روزهای آینده در زمینه گواهی سپرده نفتی و هدایت نقدینگی پروژه‌ها در حوزه طلا و در حوزه مس کشور سه اتفاق را در روزهای پایانی سال شاهد خواهیم بود.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: علیرغم تورم شدید در بازارهای جهانی، بازارهای داخلی تا اواخر شهریور ارامش نسبی داشت و نرخ دلار حدود ۲۸ هزارتومان بود. اما با بروز برخی ناارامی ها و شکل گیری انتظارات تورمی، خلاء ها و نقصان هایی که در بازارهای مختلف دارایی وجود داشت، بار دیگر خودنمایی و بروز کرد و شاهد صعود قیمت در برخی بازارها بودیم.

وی صریح کرد: اینکه عرض کردم نقصان های موجود در بازارها بار دیگر خودش را نشان داد، یعنی بعنوان مثال ما در حوزه خودرو ۴ سال با کاهش شدید تولید و انباشت تقاضا مواجه بودیم. که این انباشت تقاضا در کنار التهابات بازار ارز منجر به ثبت قیمتهای غیرمتعارف در بازار خودرو شد. اما دولت از همان ماههای اول فعالیت، افزایش تولید خودرو را در دستور کار قرار داد و تولید خودرو امسال بعد از ۴ سال، رکورد میلیونی شدن را ثبت کرد و تولید به ۱.۲ میلیون دستگاه رسید.

از فردا بازنشستگان کشوری میتوانند تا سقف ۱۰ میلیون تومان اعتبار خرید استفاده نمایند

خاندوزی با بیان اینکه از فردا بازنشستگان کشوری میتوانند تا سقف ۱۰ میلیون تومان اعتبار خرید استفاده نمایند، گفت: یارانه نقدی حذف نمی شود  اما خانواده هایی که مایل هستند میتوانند یک ماه جلوتر برای خرید کالا اقدام نمایند.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: استفاده از کالابرگ الکترونیکی به صورت اختیاری از پایان اسفند برای همه مردم ممکن خواهد بود، دولت در کنار تدابیری که برای کنترل موتورهای تورم ساز دارد، حمایت از معیشت مردم و تضمین دسترسی دهک های مختلف به اقلام اساسی را با کلیدزدن کالابرگ الکترونیکی اغاز کرده است.

وی افزود: استفاده از کالابرگ الکترونیکی به صورت اختیاری از پایان اسفند برای همه مردم ممکن خواهد بود و  یارانه نقدی حذف نمی‌شود. در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی استفاده کنند.

خاندوزی تصریح کرد: در  این طرح  ۱۰ قلم کالای اساسی به قیمت شهریور ۱۴۰۰ از فروشگاههای  منتخب قابل خرید خواهد بود.

 زمان ترخیص کالاهای وارداتی در گمرک از 7 روز به 3 روز کاهش 

وزیر اقتصاد گفت: بر اساس گزارشات مقدماتی که گمرک در 11 ماه سال جاری که اعلام کرده کشور 53 میلیارد دلار واردات به صورت قطعی داشته است که این به معنای 15 درصد افزایش ارزشی میزان واردات کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل است که نشان می‌دهد فرآیندها سریع تر انجام می شود.

وی افزود: در خصوص زمان ترخیص کالاها نیز در گمرک در دو حوزه صادرات و واردات امسال یک گام بسیار مثبت در این خصوص برداشته شده که زمان ترخیص کالاهای صادارتی از یک روز به حدود 4 ساعت کاهش یافته و در خصوص کالاهای وارداتی نیز زمان ترخیص از 7 روز به 3 روز کاهش زمان داشته ایم.

خاندوزی تصریح کرد: فرایندها در مسیر تسهیل تجارت کشور است اما ممکن است در برخی از فرآیندها چه در بخش ثبت سفارش و یا به صورت ویژه بر اساس اطلاع من در خصوص تخصیص شناسه‌ ارزی و تامین ارز توسط بانک مرکزی زمان ها کمی طولانی شده باشد که حتما این موارد توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پیگیری می شود.

دولت با هیچ گونه افزایش نرخ ارزِ مبنای محاصبه حقوق ورودی گمرگی موافقت نکرده و همچنان بر اساس نرخ نیما محاصبه خواهد شد

سخنگوی اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: به گمرکات هم این مساله اعلام شده که افزایش در حقوق ورودی گمرکی نداشته باشند. برخی پیشنهادات بودجه ای نمایندگان مجلس موجب افزایش بار مالی دولت شده است.

ارسال نظرات