۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۷۳۱۰۶۸
بررسی عملکرد جهادگران حوزوی در زلزله خوی(۱)؛

از تمام ظرفیت گروه های جهادی برای کمک رسانی به زلزله زدگان خوی استفاده شد

از تمام ظرفیت گروه های جهادی برای کمک رسانی به زلزله زدگان خوی استفاده شد
حجت الاسلام نظافتی با اشاره به فعالیت های جهادی در خوی، گفت: از تمام ظرفیت گروه های جهادی برای کمک رسانی به زلزله زدگان خوی استفاده شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کمیل نظافتی فعال جهادی در نشست «بررسی عملکرد و اقدامات طلاب و گروه های جهادی در زلزله شهرستان خوی» که به همت دبیرخانه ستاد حوزوی مواجهه با حوادث غیر مترقبه و با مشارکت خبرگزاری رسا، در سالن شهید دهقانی این رسانه حوزوی برگزار شد با ارائه گزارشی مختصر از وضعیت مردم زلزله‌زده خوی و فضای حاکم در آن شهر و اقدامات سریع گروه های جهادی برای خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده در ساعت های اولیه اظهار داشت: ما به محض وقوع زلزله خوی به محل حادثه رفتیم و هم زمان گروه جهادی مدرسه امام خمینی ۲ تهران نیز وارد صحنه شد.

وی افزود: بعد از زلزله در شهر آشفتگی ویژه ای وجود داشت و کار قشنگی که گروه های جهادی طلاب انجام دادند این بود که با برپایی ایستگاه های صلواتی به کمک مردم زلزله زده شتافته و ملزومات حداقلی آنان را تامین کردند.

فعال جهادی بیان داشت: ایستگاه های صلواتی گروه های جهادی در ابتدا با دادن چای شروع شد؛ اما رفته رفته خدمات متنوعی را به صورت ۲۴ ساعته به مردم شهر ارائه کردند و با ایجاد چادرهای مختلف اسکان، امکانات خدمت رسانی بیشتری را در اختیار زلزله‌زدگان قرار دادند.

وی در ادامه با اشاره به این که معمولاً بعد از دو هفته یا مدتی چند، موج کمک ها به زلزله زدگان فروکش می کند، افزود: ما با علم به این مسئله و با آینده نگری که صورت دادیم، توانستیم انبار پشتیبانی را در خوی تاسیس کنیم تا در آینده نیز که موج کمک ها فروکش می کند، بتوانیم خدمت رسانی مستمری به مردم زلزله زده خوی داشته باشیم و نیازهای آینده مردم را تامین کنیم.

حجت الاسلام نظافتی ابراز کرد: ما در این زلزله توانستیم از برخی سلبریتی های کشور نیز استفاده کنیم و این افراد در حد توان خود در این زلزله پای کار آمده و کمک کار ما بودند و همچنین از ظرفیت های مجازی خود نیز در راستای کمک به زلزله زدگان استفاده کردیم.

وی افزود: ما توانستیم با بهره گیری از ظرفیت های مجازی خود مبلغی بالغ بر سه و نیم میلیارد تومان را برای کمک به زلزله زدگان خوی جمع‌آوری کنیم و بالغ بر پنجاه میلیارد تومان اقلام مورد نیاز مردم را در انبار پشتیبانی جمع آوری کردیم که الحمدالله توانستیم مبالغ قابل‌توجهی را جمع آوری و در راستای کمک به زلزله زدگان خوی هزینه کنیم.

حجت الاسلام نظافتی بیان داشت: یکی از چیزهایی که من به حوزه علمیه تاکید داشتم این بود که به آنان گفتم ما امکانات لازم را در اختیار شما می گذاریم و حتی حاضر هستیم برای ایجاد کمپ در حوزه علمیه هزینه پرداخت کنیم و روحانیون و خانواده‌های آنان در آن استقرار پیدا کنند تا مبلغان روحانی در کمپ های مختلف شهر زلزله زده حضور داشته باشند؛ چراکه با این کار حال دل مردم خوب می شد و الحمدلله اتفاق های خوبی رقم خورد و کمپ هایی در این راستا شکل گرفته و تداوم داشت.

لزوم جلوگیری از دچار شدن حوزه علمیه به شعاری شدن

حوزه علمیه به سوی شعاری بون سوق پیدا نکند

فعال جهادی در ادامه با اشاره به تجربه خود از زلزله بم، سیل استان های خوزستان، گلستان، لرستان و کرمانشاه اظهار داشت: به نظر من فعالیت گروه های جهادی حوزوی در گذشته نسبت به زلزله خوی از جهت نمایان بودن، بیشتر و بهتر از زلزله خوی بود؛ چراکه در زلزله خوی یا حضور طلاب کمرنگ بود و یا حضور پررنگی داشتند؛ ولی به چشم نمی آمدند و از این جهت باید بگویم که عملکرد طلاب جهادی در گذشته بهتر از عملکرد آنان در زلزله خوی بود.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد حوزه علمیه با همه رفتار هایی که انجام می شود به سوی شعاری شدن سوق پیدا کرده است تا به عملیاتی شدن و من بارها به مسئولان حوزوی گزارش هایی داده ام؛ اما اکنون احساس می شود که حوزه از فضای «در متن جامعه بودن» درحال فاصله گرفتن است و اگر حوزه علمیه و جامعه مدرسین بیشتر بر این موضوع دل بسوزانند که این گروه های جهادی حوزوی چه کسانی هستند؟ چه تعداد بوده و در چه اوضاع و احوالی به سر می برند؟ و اینکه آیا می شود این را به عنوان یک سازمان در حوزه ایجاد کرد یا نه؟ بسیار امر مطلوبی است و باید از ظرفیت ها و پتانسیل های افراد استفاده مطلوب شود.

فعال جهادی بیان داشت: هدف گروه های جهادی طلاب حوزه های علمیه این است که می خواهند خروجی حوزه های علمیه باشند و باید مسئولان مربوطه حوزه های علمیه، زمینه های تحقق این هدف را فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد طلاب و گروه های جهادی حوزه های علمیه ضعیف نیست؛ بلکه اگر هم ضعفی در این زمینه وجود دارد، عملکرد حوزه های علمیه است و به نظر من گروه های جهادی طلاب همچون گروه جهادی مدرسه امام خمینی ۲ تهران به تنهایی به منزله یک گردان هستند و لازم است از ظرفیت های گروه جهادی استفاده بهتری شود و این باید تلنگری برای حوزه‌های علمیه باشد.

حجت الاسلام نظافتی ابراز کرد: یکی از انتقادهای من این است که ما فرصت سوز، مهره سوز و بِرند سوز هستیم و خبرگزاری های حوزه بازخورد کافی ندارند و لازم است خبرگزاری های حوزه قوی تر از همیشه عمل کنند و از ظرفیت های فضای مجازی و ظرفیت های طلاب علوم دینی در فضای مجازی، استفاده حداکثری کرده و بازوی محرک رسانه‌ای تشکیل دهد.

ارسال نظرات