۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۷۳۱۱۹۴
مردانی:

نظرات نخبگان به شکل پیام به دستگاه‌های اجرایی منتقل شود

نظرات نخبگان به شکل پیام به دستگاه‌های اجرایی منتقل شود
رئیس سازمان بسیج اساتید گفت: جمهوری اسلامی سرمایه با ارزش دانشی در جامعه استادی دارد که یک گنج و دستاورد انقلاب اسلامی در این ۴ دهه است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست رؤسای کارگروه‌های مرکز افکار سنجی نخبگان سازمان بسیج اساتید کشور با موضوع ارائه جمع بندی کارگروه‌های تخصصی از خروجی مقدماتی جلسات پیمایش ملی «بررسی علل وقوع اغتشاشات و اعتراضات شهریور سال ۱۴۰۱ (عوامل زمینه ساز، عوامل راه انداز و عوامل تداوم ساز)  در محل سالن جلسات این سازمان و با حضور  رئیس سازمان  بسیج اساتید برگزار شد.

در این نشست، مسئولان کارگروه‌های تخصصی رسانه و فضای مجازی، روانشناسی، دفاعی _ امنیتی، جامعه شناسی، فرهنگی مذهبی، اقتصاد و معیشتی به بیان جمع بندی‌های جلسات پیمایش ملی بررسی علل وقوع اغتشاشات و اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ پرداختند.

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این نشست ضمن قدردانی از تلاش اعضای کارگروه‌های تخصصی عنوان کرد: جمهوری اسلامی سرمایه با ارزش دانشی در جامعه استادی دارد که یک گنج و دستاورد انقلاب اسلامی در این ۴ دهه است و استادان حاضر در این جلسه بخشی از این سرمایه گرانقدر هستند

وی افزود: مقام معظم رهبری همواره نگاهی امیدوارانه به دانشگاهیان داشته‌اند که پیشرفت علمی را مرهون دانشگاهیان می‌دانند و ایشان خود همیشه در این زمینه میدان ‌دار بوده‌اند.

مردانی با اشاره به اغتشاشات شهریور ۱۴۰۱ و لزوم بهره گیری از فضای ایجاد شده و تبدیل تهدید به فرصتی برای تحقق منویات رهبری عنوان کرد: نظرات نخبگان همواره در همه امور به واسطه مطالعات عمیق و تخصصی که در مورد  شناخت جامعه دارند، نظرات دقیق و علمی بوده است و بنابراین در این خصوص نسبت به سایر اقشار جلوتر بوده‌اند. هر زمان در جوامع این نگاه مورد توجه واقع شده در اداره حکمرانی شاهد کمترین تنش‌ها و بیشترین پیشرفت بوده‌ایم.

این استاد دانشگاه سپس مطرح کرد: امروز ما در برخی موارد از پدیده‌های اجتماعی عقب مانده‌ایم. مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند مسئولان باید دقت کنند و قبل از وقوع پدیده‌ها پیش‌بینی و ارزیابی کرده و راهکار لازم را ارائه نمایند. این مهم در حقیقت زمانی اتفاق خواهد افتاد که جریان نخبگانی یعنی استادان دانشگاه و افرادی که در حوزه‌های مختلف دست‌اندرکار هستند، دیدگاهتان صورت بسته سیاستی جمع بندی و ارائه شود.

مردانی همچنین در ادامه به شکل‌گیری مرکز افکار سنجی در پی ابلاغ سند راهبردی اعتلای ۱۰ ساله رهبری و یکی از مصوبات آن سند با این نگاه که بسیج اساتید نخبگان را در مسیر مطالبه قرار دهد اشاره کرد و افزود: نظرات نخبگان باید به بسته سیاستی تبدیل شده و تصویب گردد. امید است این مرکز بتواند با تلاش استادان برجسته حاضر به مرکز مطالعات اجتماعی و افکار سنجی نخبگانی ارتقا یابد. این سرآغاز خوبی برای سازمان بسیج اساتید کشور است که بتواند به امید خداوند نقطه امیدی برای مسئولان کشور باشد تا در تصمیمات راهبردی خود بسته‌های سیاستی را لحاظ کنند که از سوی دلسوزترین افراد ارائه شده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با تاکید بر آنکه در جمع بندی‌ها باید نظرات افراد غیرهمسو و حتی مخالفان را مدنظر قرار داد خاطر نشان کرد: باید در کارگروهها به نظرات مخالف توجه شود و حتی ساز و کاری فراهم گردد که آنها در برخی جلسات سخنانشان را مطرح کرده و حضور یابند و نهایتا جمع بندی با محورهای مشخص در بخش‌های مختلف صورت گرفته و نظرات نخبگان به شکل پیام منتقل گردد، پیشنهادات مطرح شده و تحلیل و راهکارهای پیاده سازی و به جریان انداختن نظرات در تصمیم‌گیری‌های کشور را شاهد باشیم.

مردانی افزود: کاری که در این مرکز شروع شده کار مهمی است، اگر بسیج اساتید این مسیر را برای ارزیابی عملکرد. حکمرانان در حوزه‌های مختلف نظام حکمرانی به درستی طی کرده و بتواند به دستگاه‌های اجرایی راهکارهای صحیح ارائه کند، جایگاه نخبگانی خود را به عنوان گروه مرجع حفظ خواهد کرد.

در این نشست از اعضای کارگرو‌های تخصصی تقدیر شد.

گفتنی است؛ سید علی مرندی، محمدحسین عبدللهی، جواد بخشی الموتی، سعید عبدالملکی، حسین زارع، محمد باقری، علی انتظاری و جعفر رشیدپور، حسن صادقی، محمد احسان خرامید، رضا نقیب‌السادات، حسین خان بابازاده، میثم مهدیار، رشیدی،  محمدعلی مسعودی، مهدی صادقی شاهدانی، اسفندیار آزاد، محمدرضا حیدری و  حسین رضایی  به عنوان اساتید شرکت کننده در  کارگروه‌های تخصصی مرکز افکارسنجی نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور در این نشست معرفی شدند.

ارسال نظرات