۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۷۳۱۴۱۷
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی:

رحم به خود و دیگران عامل بهره‌مندی از رحمت الهی است

رحم به خود و دیگران عامل بهره‌مندی از رحمت الهی است
اصفهان - حجت الاسلام والمسلمین رفیعی رحمت خداوند را شامل دو رحمت عام و خاص دانست و گفت: مهمترین عامل بهره مندی از رحمت خاص خداوند را رحم به خود و به دیگران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پنجشنبه شب در مراسم دعای کمیل آخر سال آستان مقدس امامزاده عبدالله منطقه لتحر کاشان گفت: خداوند می‌فرماید عذاب من محدود است، اما رحمت من زیاد است.

وی با اشاره به اینکه از واژه رحمت بیشتر از واژه عذاب در قرآن نام برده شده است، افزود: در قرآن ۱۱۴ بسم الله دارد که در هر بسم الله دو مرتبه واژه رحمت تکرار کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی رحمت خداوند را شامل دو رحمت عام و خاص دانست و مهمترین عامل بهره مندی از رحمت خاص خداوند را رحم به خود و دیگران دانست و گفت: همین که خود را جهنمی نکنیم رحم به خود و رعایت حقوق دیگران است.

وی ادامه داد: از رحمت عام خداوند مانند آب و غذا و هوا و باران و جاذبه زمین نه تنها مسلمانان بلکه کافران و مستکبران نیز بهره‌مند هستند و به عنوان نشانه رحمانیت خدا تعبیر شده است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه استغفار قلب انسان را جلا می‌دهد و پیامبراکرم (ص) روزی ۷۰ مرتبه استغفار می‌کرد، اظهار داشت: رحمت خاص خدا که از آن به عنوان رحیمیت تعبیر شده شامل هر کسی نمی‌شود و نخستین شرط رحمت خاص خدا استغفار و عزم جدی برای ترک گناه است.

وی از احترام و رعایت ادب در برابر قرآن و مقدسات را به عنوان نخستین عامل بهره مندی از رحمت خاص خدا نام برد و افزود: قرآن کلام خدا است و می‌فرماید، وقتی قرآن خوانده می‌شود هم سکوت کنید و هم گوش دهید تا شاید مورد رحمت خدا قرار گیریداز این رو امیرمومنان(ع) می‌فرماید قرآن چهار درد بزرگ کفر، نفاق، گمراهی و انحراف را شفا می‌دهد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) از رحم به خود و دیگران به عنوان دومین عامل بهره مندی از رحمت خاص خدا نام برد و گفت: جهنمی نکردن خود به معنی رحم کردن به خود و رعایت حقوق دیگران است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی همچنین اصلاح بین مردم را سومین عامل بهره مندی از رحمت خاص خدا دانست و اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید اگر بین دو نفر صلح ایجاد کنید و تقوای خدا را رعایت کنید مورد رحمت قرار می‌گیرید از این رو امیرمومنان(ع) می‌فرمایند: اصلاح بین دو نفر از یک سال نماز و روزه بهتر است.

وی با اشاره به اینکه زنده نگهداشتن یاد اهل بیت(ع) چهارمین عامل بهره مندی از رحمت خاص خدا است، اظهار داشت: انتخاب اسماء اهل بیت(ع) برای فرزندان زنده نگهداشت یاد اهل بیت(ع) است و فرزندان انسان را زیشه دار و هویت دار می‌کند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) همچنین با اشاره به اینکه برگزاری مراسم‌های مذهبی تولد و شهادت ائمه اطهار(ع) زنده نگهداشتن یاد اهل بیت(ع) است، تأکید کرد: به هر میزان از مجالس اهل بیت(ع) کاسته شود به همان اندازه دشمن نوجوانان و جوانان را در فضای مجازی از ما خواهد گرفت./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات