حجت الاسلام حجازی:
مدیر مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) با بیان فعالیت‌های این مدرسه گفت: از برکات و ویژگی‌های شاخص مدرسه ‌این است که طلاب بعد از پایان سطح یک رابطه خود را با مدرسه قطع نمی‌کنند و بنده به‌ عنوان مدیر دائماً با طلاب قبلی در ارتباط هستم، همچنین طلاب جدیدالورود و خانواده آن‌ها هم با طلاب قدیمی و خانواده آن‌ها در ارتباط هستند.
در گفت‌وگو با پژوهشگر حوزوی بررسی شد؛
جماعت یهودیانی که به دروغ اظهار اسلام می‌‌کردند، همگی با حضرت علی(ع) دشمن بودند. افرادی همچون کعب‌الاحبار، تمیم داری، عبدالله بن سلام و افراد دیگری که با خلافت رسیدن حضرت علی(ع) از مدینه به شام رفتند. همین کعب‌الاحبار در زمان خلافت حضرت علی(ع) به شام رفت و مشاور معاویه شد!
در گفت‌وگو با نویسنده کتاب التیام بررسی شد؛
مسأله نفوذ در طول تاریخ و در ابعاد مختلف سیاسی و فرهنگی و عقیدتی، مصداق‌هایی داشته است. بیشترین تقابل ما در مسأله نفوذ در شصت ساله اخیر با صهیونیست‌ها بوده است. صهیونیست‌ها یکی از سه ضلع سندیکای استکبار جهانی هستند.
پژوهشگر حوزوی در گفت‌وگو با رسا:
تاریخ گواه بر این است که همه بنی‌ اسرائیل فرمان‌های حضرت موسی(ع) را انجام نمی‌دادند. پس وقتی حضرت موسی(ع) می‌گوید که یک پیامبر خاتمی خواهد آمد، یکسری از بنی‌اسرائیل به این پیش‌بینی حضرت موسی(ع) توجهی نمی‌کنند. همان‌طور که برای خود حضرت موسی(ع) احترام قائل نیستند، برای حرف‌هایش هم احترام قائل نیستند.
حوزه‌های علمیه و آغازی پرتکاپو؛
چند صباحی است که از انتصاب آیت‌الله اعرافی به عنوان مدیر جدید حوزه‌های علمیه می‌گذرد. در همین مدت کوتاه، اتفاقات قابل تأمل زیادی در بدنه مدیریتی حوزه رخ داده که بخش زیادی از آن‌ها، البته به اقتضای حساسیت و اهمیت آن، هنوز رسانه‌‌ای نشده است.
رییس پژوهشگاه فقه نظام در گفت‌وگو با رسا:
در میان طلاب دغدغه‌ها زیاد است ولی به سطوح بالاتر که می‌رویم به علل و عوامل مختلف این گفتمان کمرنگ می‌شود. شاهد مطلب این است که فهرست درس‌های موجود حوزه را مرور کنید. قالب این دروس در حوزه سطح و خارج یا به فقه عبادات می‌پردازد و اگر هم به فقه معاملات نگاهی داشته باشد از نگاه فردی خواهد بود.
رییس پژوهشگاه فقه نظام در گفت‌وگو با رسا:
طبیعتاً گفتمان فقه نظام در حوزه ما بسیار کمرنگ است. ولی یکی از مهم‌ترین علل، نبودن متون درسی مناسب و عمیق برای این حوزه‌ها است. اگر فردی بخواهد در این عرصه وارد شود و کرسی درسی برای نمونه در فقه اقتصاد دایر کند، با فقدان منابع روبرو می‌شود.
در گفت‌وگو با شاگرد خصوصی علامه جعفری بررسی شد؛
به یکی از دوستان نیز گفتم مهم نیست که استاد در متن حرکت می‌کند یا در حاشیه، بلکه مهم این است که مطلب به‌دردبخور به ما می‌گوید؛ چه در متن باشد و چه در حاشیه. شما متن را می‌خواهید تمام کنید که درس دیگری را شروع کنید؟ چه فایده‌ای دارد؟ شما می‌خواهید علم یاد بگیرد.
بخش نخست/ پژوهشگر عرصه تاریخ در گفت‌وگو با رسا بررسی کرد؛
یهودی‌ها می‌دانستند پدر و مادر و اجداد پیامبر خاتم چه کسانی هستند. آن‌ها به صورت دقیق پیامبر(ص) را از جهت نسل، شناسایی کرده بودند. یهودیان صفات فیزیکی پیامبر(ص) را می‌دانند همان طور که صفات فیزیکی فرزند خود را می‌دانند و آن‌ها بدون این که پیامبر(ص) را دیده باشند می‌دانند ایشان در هر برهه‌ای چند ساله هستند.
قبلی۷بعدی