۱۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۰۱۲۱۱

چکیده آثار پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد

خبرگزاری رسا - چکیده آثار پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی به همت رجبعلی اسفندیار منتشر شد.
کتاب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چکیده آثار پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همت رجبعلی اسفندیار منتشر شد.

در مقدمه این کتاب به قلم حجت الاسلام نجف لک زایی، مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ می خوانیم: پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی نوید بخش حضور فعال دین در عرصه های سیاسی اجتماعی بود که این ایده در سطح ملی ترسیم کننده هویت دینی ملی و حیات سیاسی اجتماعی ایرانیان و در سطح فراملی تبیین کننده ضرورت بازسازی تمدن اسلامی و اعاده هویت و عزت به مسلمانان در دوران معاصر بود.

در ادامه می خوانیم: ترسیم هویت دینی ملی و تلاش برای بازسازی تمدن اسلامی، پرسش ها و معظلاتی جدید را در دو سطح مذکور به وجود آورد که تاکنون منابع دینی و دین داران در عرصه علوم و مراکز علمی با آن به طور جدی موجه نشده بودند؛ پاسخ گوئی به این پرسش ها و معظلات بی تردید نیازمند بازنگری در مبانی و بینش حاکم بر علوم رائج انسانی و اجتماعی در کنار بازگشتی روش مند و نقادانه به سنت فکری است.

در پایان آمده است: پژوهشگاه علوم و اندیشه اسلامی در راستای ترویج و گسترش علم و دانش، آثار خود را در اختیار جامعه علمی قرار دهد که مجموعه حاضر در راستای اطلاع رسانی و معرفی آثار پژوهشگاه به اساتید ، محققان رشته علوم سیاسی به نگارش درآمده است.

این کتاب در شش فصل تاریخ اندیشه سیاسی، فقه سیاسی، فلسفه سیاسی، علوم سیاسی، آثار ترجمه شده، آثار تصحیح شده تنظیم شده است و آثار پژوهشگاه در هر بخش معرفی شده است.

در فصل اول که تاریخ اندیشه سیاسی نام گذاری شده است، تفکر سیاسی چهل نفر از بزرگان فقه و فلسفه تدوین شده است که می توان به اندیشه سیاسی محقق اردبیلی، خواجه نصیر الدین طوسی، شیخ طوسی، فارابی، فیض کاشانی، محقق حلی، مسکویه،قطب الدین شیرازی، علامه وحید بهبهانی اشاره کرد.

در کتاب چکیده آثار پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی هر کتاب در بخش های موضوع اثر و اهمیت، برجستگی های اثر نسبت به آثار مشابه، روش تحقیق، نتیجه اثر و مباحث اصلی طرح مورد اشاره قرار گرفته است.

این کتاب در 222 صفحه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. /909/ن602/ع

ارسال نظرات