۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۱۴۰۵۲
فشارهای شدید آمریکا بی نتیجه ماند؛

رهبران سیاسی عراق بر عدم تمدید مدت حضور اشغالگران در این کشور تاکید کردند

خبرگزاری رسا ـ رهبران گروه های سیاسی عراق بر عدم تمدید توافقنامه امنیتی و اعطای مصونیت قانونی به نیروهای اشغالگر آمریکایی تاکید کردند.
عراق
به گزارش خبرگزاری رسا، رهبران گروه های سیاسی عراق، شب گذشته پس از نشست مهمی که در کاخ سلام بغداد برگزار شد به فشارهای چندین ماهه آمریکا پایان داده و تاکید کردند که به هیچ کدام از نیروهای این کشور، مصونیت قانونی داده نمی شود.

رهبران گروه های سیاسی که نوری المالکی، جلال طالبانی و اسامه النجیفی، نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق نیز در میان آنان حضور داشتند پس از بحث و تبادل نظر چند ساعته به این نتیجه رسیدند که توافقنامه امنیتی با آمریکا تمدید نشود و تنها تعدادی از نیروهای آمریکایی به عنوان آموزش دهنده نظامی در این کشور باقی بمانند، ولی مصونیت قانونی به این افراد تعلق نخواهد گرفت.

این در حالی است که آمریکا ماه هاست به دولت عراق فشار می آورد تا توافقنامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن که در سال 2008 به امضا رسیده بود را تمدید کرده و به حضور 30 هزار نظامی خود در این کشور ادامه دهد.

عدنان السراج، عضو فراکسیون همپیمانی ملی وابسته به شیعیان عراق در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت: آمریکا بیش از یکسال است که به دولت عراق فشار می آورد تا توافقنامه امنیتی را تمدید کند، ولی پافشاری دولت و گروه های سیاسی عراق بر عدم تمدید این توافقنامه و مخالفت شدید نوری المالکی با این امر سبب شد تا آمریکا به متشنج کردن اوضاع داخلی عراق و فشار رسانه ای مبنی بر امکان بروز انقلاب نظامی در این کشور روی آورد.

وی افزود: عوامل آمریکا در عراق نیز دست بکار شده و با سنگ اندازی در راه فعالیت دولت درصدد تمدید این توافقنامه برآمدند، اما به تاخیر انداختن سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا به عراق نشان داد که همه این فشارها بیهوده بوده و ملت و گروه های سیاسی نمی خواهند شاهد ادامه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور باشند.

عدنان السراج با اشاره به اینکه حضور نیروهای آمریکایی به صلاح عراق و منطقه نیست تصریح کرد: دولت آمریکا که وضعیت منطقه را در پرتو انقلاب های عربی ملتهب می بیند تلاش می کند تا به مدت طولانی در عراق باقی بماند تا به اهداف خود در عراق برسد و تهدید جدی برای جمهوری اسلامی ایران باشد، لیکن اعتقاد داریم که حضور این نیروها به صلاح کشور و منطقه نیست و نیروهای عراقی قادرند در برابر تهدیدات ایستادگی کنند.

گفتنی است بر اساس توافقنامه امنیتی که در سال 2008 میان بغداد و واشنگتن به امضا رسید نیروهای اشغالگر آمریکایی موظف شدند در پایان سال 2011 میلادی خاک عراق را ترک کنند.

دولت آمریکا فشارهای شدیدی را به دولت و پارلمان عراق وارد ساخته است تا مدت حضور نیروهای خود در عراق را تمدید کند، ولی مخالفت شدید ملت و گروه های سیاسی عراق این امر را غیرممکن ساخته است و تنها تعداد معدودی از این نیروهای جهت آموزش های نظامی در عراق باقی خواهند ماند.

آمریکا که با مخالفت شدید عراقی ها جهت تمدید این توافقنامه مواجه شده است به شدت تلاش می کند تا اوضاع داخلی عراق را بحرانی نشان داد و بدینوسیله به حضور نیروهای خود را در این کشور ضروری نشان دهد.

حجت الاسلام سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق تاکید کرده بود در صورتی که نیروهای آمریکایی پس از پایان سال 2011 همچنان در عراق حضور داشته باشند با مقاومت شدید نظامی از سوی نیروهای مقاومت روبرو خواهند شد./980/ب901/گ
ارسال نظرات