۰۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۱۵۸۱۶

شماره اول فصلنامه سخن جامعه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ شماره اول فصلنامه سخن جامعه به همت جامعه علمیه امیرالمؤمنین (ع) منتشر شد.
شماره اول فصلنامه سخن جامعه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رابطه علم و دین از دیدگاه شهید مطهری و سید جمال در شماره اول فصلنامه سخن جامعه مورد بررسی قرار گرفت.

در این شماره می خوانید: «اصول نقد»، «اصول و مبانی جهاد اقتصادی در پرتو قرآن کریم»، «قرآن و فرهنگ زمانه؛ نقد و بررسی»، «سیره تبلیغی رسول اکرم صلی الله علیه و آله با محوریت حدیث طبیب دوار بطبه»، «تأملی در سیره تبلیغی حضرت لوط علیه السلام»، «اتحاد اسلامی از منظر حضرت زهرا سلام الله علیها با محوریت خطبه فدک»، «پویایی اجتهاد در بستر زمان و مکان»، «روابط پسر و دختر از منظر قرآن کریم»، «رابطه علم و دین از دیدگاه شهید مطهری و سید جمال».

اصول نقد
این مقاله ضمن تبیین مفهوم نقد و جایگاه آن در فرهنگ اسلامی، به دنبال آنست که برخی از مهم ترین اصول و ضوابط حاکم بر نقد را در پرتو آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام بررسی نموده، به خوانندگان گرامی تقدیم نماید. در این میان، اصولی چون؛ نصح و خیرخواهی، بی طرفی و پرهیز از پیش داوری، داشتن تخصص و اعتماد بر استدلال و برهان و ... به عنوان مهم ترین ضوابط نقد، معرفی شده است.

اصول و مبانی جهاد اقتصادی در پرتو قرآن کریم
در این مقاله، مبانی و زیر ساخت های جهاد اقتصادی در دو حوزه جهان شناختی و انسان شناختی، مورد کنکاش قرار گرفته است. بر این اساس، تفاوت ماهوی نظام اقتصادی اسلام با سایر مکاتب اقتصادی نمایانده شده است و نیز، اصول بنیادین جهاد اقتصادی هم چون؛ عدالت محوری، استقلال اقتصادی، بهره گیری از ظرفیت های موجود و پرهیز از اکتناز و خروج سرمایه از چرخه تولید، بر همین پایه استوار گردیده است.

قرآن و فرهنگ زمانه؛ نقد و بررسی
برخی از مستشرقین به تبع آنان، برخی از روشنفکران مسلمان، بر همین اساس معتقد گشته اند که قرآن تحت تأثیر آداب و رسوم عرب جاهلی و باورها و اعتقادهای موجود در جزیرة العرب آن زمان قرار گرفته است. مهم ترین دلیل این عده، آیاتی از کلام الله مجید است که دلالت بر استفاده قرآن و هر متن آسمانی از زبان قوم است. نوشتار پیش رو در صدد است این دیدگاه و دیدگاه های مشابه آن را بررسی و نقد نماید.

سیره تبلیغی رسول اکرم صلی الله علیه و آله با (محوریت حدیث طبیب دوّار بطبّه)
نویسنده در این مقاله با محوریت حدیث شریف؛ «طبیب دوار بطبه» به سیر تبلیغی رسول اکرم صلی الله علیه و آله پرداخته است و حکمت، موعظه و جدال احسن را به عنوان ابزارهای تبلیغی آن حضرت می داند و عدم توجه به سیره تبلیغی آن حضرت را یکی از جدی ترین آسیب های مبلغان دینی در عصر حاضر می داند.

تأملی در سیره تبلیغی حضرت لوط علیه السلام
مؤلف در این مقاله تأملی کوتاه به زندگی تبلیغی حضرت لوط علیه السلام داشته و شرایط آن بزرگوار را با شرایط موجود تطبیق کرده تا راه الگو برداری از شیوه تبلیغی آن بزرگوار آسان شود.

اتحاد اسلامی از منظر حضرت زهرا سلام الله علیها با محوریت خطبه فدک
نگارنده در این مقاله تلاش دارد وحدت جهان اسلام را با محوریت سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها دنبال نماید؛ زیرا آن بانوی بزرگوار برای حفظ اتحاد و همبستگی ملت اسلامی از هیچ تلاشی فرو نگذاشت، بلکه جانش را در این راه فدا نمود.
در پایان با استناد به خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها، قرآن کریم، رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام را به عنوان سه محور اساسی برای تحقق اتحاد اسلامی معرف کرده است.

پویایی اجتهاد در بستر زمان و مکان
در این مقاله نقش زمان و مکان در اجتهاد و نحوه اثر گذاری آن دو در اجتهاد، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

روابط پسر و دختر از منظر قرآن کریم
در این نوشتار مسئله روابط دختر و پسر که یکی از معضلات اجتماعی عصر حاضر می باشد مورد بررسی قرار گرفته است. نخست دیدگاه ها پیرامون آن مطرح و ادله آنان نقد و بررسی شده است، سپس این مسئله از منظر قرآن کریم مورد ارزیابی قرار گرفته است.

رابطه علم و دین از دیدگاه شهید مطهری و سید جمال
علم و دین در طول تاریخ به عنوان دو منبع کسب معرفت در دسترس بشر قرار گرفته اند، رابطه این دو منبع ارزشمند و کلیدی در ادوار مختلف، متفاوت بوده است، گاهی رابطه این دو، رنگ تعامل به خود گرفته و گاهی تعارض و ناسازگاری بر آن استیلاء یافته است. سید جمال و استاد مطهری، ضمن نقد مبانی تفکر غرب و نارسایی متون دینی مسیحیت، روی کرد تعامل و سازگاری را برگزیده و عواملی چون؛ تحریف متون دین، استبداد کشیشان، تصویر ناصحیح از خداوند وعلم ارسطویی را به عنوان مهم ترین عوامل تعاند و تعارض می شمارند.

چکیده انگلیسی مقالات بر غنای این اثر افزوده است.

شماره اول فصلنامه سخن جامعه به صاحب امتیازی معاونت پژوهش جامعه علمیه امیر المؤمنین علیه السلام و مدیر مسؤولی محمدرضا کرباسی در 172 صفحه با شمارگان 1000 نسخه با قیمت 2500 تومان منتشر شده است./913/ن601/ع

ارسال نظرات