۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۱۱۷۹۴۹

فصلنامه بانوان شیعه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ بیست و سومین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی بانوان شیعه در عرصه‌های جنسیت، فرهنگ و دین منتشر شد.
بانوان شيعه 23


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و سومین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی بانوان شیعه با هدف ارایه متمرکز تحقیقات انجام شده توسط زنان پژوهشگر کشور در عرصه‌های مرتبط با جنسیت، فرهنگ و دین به صاحب امتیازی مؤسسه شیعه‌شناسی منتشر شد.

این فصلنامه که به مدیر مسؤولی محمود تقی‌زاده داوری و سردبیری نهله غروی نائینی تدوین شده است، تلاش می‌کند تا شرایط اجتماعی زندگی زنان مسلمان کشور را از طریق ارتقای خودآگاهی‌های دینی ریشه‌دار در تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامی جامعه، بهبود بخشد.

«نگاهی دوباره به ویژگی‌های زن در عصر جاهلیت»، «فاطمه مرضیه‌(س) در اندیشه فلسفی هانری کربن»، «بررسی کنش‌های جمعی زنان ایرانی»، «الگوی تقسیم جنسیتی نقش‌ها در خانواده»، «زنان صالح در قرآن»، «بررسی و تحلیل مسأله نشوز در تعامل زوجین» و «نگاهی کوتاه به زینت و خودآرایی از منظر آیات و روایات» از مقاله‌های ارایه شده در این فصلنامه است.

مقاله «فاطمه مرضیه‌(س) در اندیشه فلسفی هانری کربن» اثر مشترک نهله غروی نائینی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و فاطمه همدانیان کارشنس ارشد مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس است که سعی دارد ابعاد مختلف تفکر هانری کربن درباره وجود مبارک حضرت زهرا‌(س) را مورد بررسی قرار دهد».

در بخشی از چکیده این مقاله آمده است: «وجود بزرگوار حضرت زهرا‌(س) الگوی تربیتی و شخصیتی تمام انسان‌های عالم، از ابعاد مختلف و از نگاه اندیشمندان بسیاری اعم از شیعه، سنی، مسیحیان، شرق‌شناسان و اسلام‌شناسان به صورت اخص و اعم مورد بررسی قرار گرفته که هانری کربن یکی از بزرگان فلسفه غرب از آن جمله است».

«بررسی کنش‌های جمعی زنان ایرانی» عنوان مقاله‌ای به قلم سیدسعید زاهدزاهدانی، زهرا موسوی و علی روحانی است با این پیش‌فرض که زنان دوره قاجار برای نخستین بار به شکل منظم و گروه‌بندی شده کنش جمعی انجام می‌دادند و سعی در نفوذ در لایه‌های اجتماعی عمومی جامعه داشتند، به تبیین زمینه‌های اجتماعی و زندگی روزانه زنان ایرانی پرداخته است.

پژوهش حاضر کنش‌های جمعی زنان ایرانی را در زمینه‌های انتشار مجلات و روزنامه‌ها، نامه‌ها و اعلامیه‌ها، تشکیل محافل و سازمان‌های زنانه،‌ تأسیس مدارس دخترانه، استفاده از خانه‌ها به جای مدارس، هنر و ادبیات اعتراضی، تظاهرات و تجمعات اعتراضی و مبارزه برای دست‌یابی به حق رأی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

«الگوی تقسیم جنسیتی نقش‌ها در خانواده‌» عنوان مقاله دیگری است که براساس آثار پارسونز و تفاسیر معتبر آنها، دیدگاه‌های او درباره خانواده که به طور مستقیم تحت تأثیر اندیشه‌های کلان او در جامعه‌شناسی، به ویژه نظریه نظام کنس است را بررسی می‌کند.

زهرا امین مجد دانش‌آموخته خارج فقه و اصول جامعةالزهرا و محمدتقی کرمی استادیار دانشگاه علامه طباطبایی با انجام این پژوهش در تلاش هستند تا ارتباط میان پیش‌زمینه‌های علمی و نظریات جامعه‌شناسی پارسونز را با اندیشه‌های وی درباره خانواده تطبیق داده و برخی تفاوت دیدگاه او را با اندیشه اسلام درباره خانواده مطرح کنند.

همچنین محمدمهدی مرادی خلج استادیار دانشگاه شیراز در مقاله خود با عنوان «زنان صالح در قرآن» در تلاش است با شرح آیات مربوط به زنان صالح که تقریبا یک سوم کل آیات مربوط به زنان در قرآن را شامل می‌شود، نقش آنها را در طهارت، زایش، پرورش و بالش پیامبران شناسایی و چگونگی آن را مورد بررسی قرار دهد.

گفتنی است، بیست و سومین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی بانوان شیعه، در قطع وزیری، 200 صفحه و به قیمت یک هزار و پانصد تومان از سوی مؤسسه شیعه‌شناسی منتشر شده است. /920/ن601/ع

ارسال نظرات