۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۱۹۵۳۶
امسال صورت گرفت؛

راه اندازی سه رشته جدید برای طلاب

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) از راه اندازی سه رشته جدید در این موسسه طی سال جاری خبر داد.
حجت الاسلام رحيميان رييس موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، حجت الاسلام رحیمیان با اشاره به تاریخچه تشکیل موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی، نهادی حوزوی آموزشی است که مأموریت خود را رفع نیازهای فکری دینی از طریق بسط و تولید دانش و معرفت دینی، ایجاد زمینه ارتقای پژوهش دینی، ایجاد بستر مناسب جهت بازسازی علوم انسانی با تکیه بر مبانی اسلامی برای رفع نیازهای فرهنگی و دینی جامعه و تحکیم مبانی انقلاب اسلامی قرار داده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) از جمله مراکز حوزوی آموزشی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است که در راستای ماموریت های این نهاد مقدس تاسیس و مشغول فعالیت می باشد.

رییس موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تصریح کرد: این مؤسسه، نهادی است حوزوی آموزشی با نقش واسط فعال میان حوزه های علمیه با توجه به نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی که رسالت اصلی خود را تحقق منویات رهبری، توسعه و تکمیل ظرفیت های آموزش های رسمی حوزه در راستای تعمیق و گسترش دانش و معرفت اسلامی و تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش های اسلامی و انقلابی قرار داده است.

وی بابیان این مطلب که این موسسه به عنوان مرکز تخصصی تاریخ اسلام وسپس مرکز علوم اسلامی از سال 1381 فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود را آغاز کرده است، درباره اهداف تشکیل این موسسه گفت: تربیت عناصر علمی و توانمند برای پاسخگویی به نیازهای علمی جامعه اسلامی و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت های علمی و پژوهشی و تربیت پژوهنده در علوم حوزوی و برخی از گرایش های علوم انسانی از جمله رویکردهای این موسسه می باشد.

حجت الاسلام رحیمیان با بیان این مطلب که هم اکنون تعداد زیادی از طلاب در این مرکز مشغول به تحصیل بوده و هر سال نیز صدها طلبه جدید به این مؤسسه مراجعه می کنند، اضافه کرد: افزایش توانمندی طلاب برای انجام دادن وظایف دینی، آمادگی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، احیای سنت‌های اصیل و آزموده آموزشی، پژوهشی و تربیتی دیرین حوزه، با رویکرد تقویت آرمان تحول، ارتقاء و توسعه تحصیلات عالی تخصصی حوزوی، با تاکید بر پژوهش محوری،تربیت محققان، مدرسان و متخصصان صالح، با توجه به نیازمندی های دستگاه های جمهوری اسلامی ایران و دیگر مراکز حوزوی، دانشگاهی و طبقات اجتماعی مختلف کشور از جمله دیگر اهداف راه اندازی این موسسه می باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه این موسسه با مجوز شورای عالی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم راه اندازی شده و با ویژگی های منحصر به فرد مشغول تربیت طلاب در تحصیلات تکمیلی است، ابراز داشت: این موسسه در بخش های گوناگون رشته ها و دوره های مختلفی را برگزار می نماید که در حال حاضر رشته هایی چون تاریخ اسلام سطح (2)، تاریخ اهل بیت(ع) سطح (3)؛ تاریخ تشیع سطح (3)و شیعه شناسی سطح (3) دوره های رسمی موسسه را در بر می گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در سال جاری علاوه بر رشته های فعال سه رشتة فقه سیاسی، حکمت و عرفان اسلامی و شیعه شناسی راه اندازی شده و در آینده نیز با توجه به نیازهای جامعه برای ایجاد رشته های جدید برنامه ریزی خواهد شد.

رییس موسسه آموزش عالی عالی امام رضا(ع) حمایت از پایان نامه های حوزوی را بخش دیگری از فعالیت های این موسسه ذکر کرد و گفت: اندیشه معاصر مسلمین، فقه سیاسی و حکمت و عرفان اسلامی از جمله دوره های این بخش به شمار می آید.

وی مرکز آموزش های آزاد را از بخش های دیگر وابسته به این موسسه دانست و بیان داشت: در این مرکز نیز رشته های چون تربیت مبلّغ (عمومی، نقد وهابیت و سلفیه، عرفان های نوظهور، آشنایی با مسیحیت)؛ هسته فرهنگی جوان؛ دانش افزایی شاعران و مداحان؛ تربیت مربی کودکان و نوجوانان؛ هنرهای ادبی؛ هنرهای تصویری؛ تربیت خطیب و تربیت مربی قرآن کریم برای طلاب تدریس می گردد.

این استاد حوزه و دانشگاه هم چنین با اشاره به هفته پژوهش ابراز داشت: یکی نیازهای اساسی دانش پژوهان در حال حاضر توجه به امر پژوهش و تحقیق است که در همین راستا این موسسه نیز با رویکرد جدیدی در جهت توانمند سازی طلاب در این عرصه برنامه ریزی نموده وامیدواریم بتوانیم با اجرای این برنامه ها قدرت پژوهشی طلاب را افزایش دهیم.

رییس موسسه آموزش عالی عالی امام رضا(ع) در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان ساخت: باتوجه به فرصتی که در این موسسه برای تحصیل طلاب فراهم شده است از دانش پژوهان انتظار می رود که ازاین فرصت بوجود آمده نهایت بهره را برده و با حفظ ارزش های اصیل و سنتی حوزه در راستای تبلیغ و ترویج علوم اهل بیت (ع) گام بردارند. /901/د102/ع

ارسال نظرات