۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۱۹۶۳۰
در قم؛

علل پیدایش و گسترش عرفان‌واره‌ها بررسی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین نشست علمی علل پیدایش و گسترش عرفان واره‌ها و راهکارهای مقابله با حضور چهره‌های علمی کشور در حوزه عرفان و معرفت‌شناسی برگزار می‌شود.
علل پيدايش و گسترش عرفان واره‌ها

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نخستین نشست علمی علل پیدایش و گسترش عرفان واره‌ها و راهکارهای مقابله به همت حلقه نقد عرفان واره‌های گروه عرفان پژوهشکده حکمت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حضور چهره‌ها و شخصیت‌های برتر علمی در حوزه‌های عرفان و معرفت‌شناسی، هفتم دی‌ماه در تالار معرفت پژوهشگاه قم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر، رییس پژوهشکده دین پژوهی و دبیر علمی نخستین نشست بررسی علل پیدایش و گسترش عرفان واره‌ها با بیان این‌که دو دهه است که در عرصه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم با ظهور و پیدایش معنویت نوپدید و عرفان‌های بدلی در عرصه‌های فکری و فرهنگی مواجه هستیم، اهداف برگزاری این نشست علمی را بررسی علل پیدایش و گسترش عرفان‌واره‌ها و راه‌های مقابله با آن عنوان کرد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر ریشه‌یابی و مقابله منطقی معرفتی و فرهنگی اجتماعی در این حوزه، افزود: گروه عرفان پژوهشکده حکمت اسلامی بر آن شد تا در طول فعالیت‌های ایجابی اسباطی با هدف تبیین عرفان ناب اسلامی و کارکردهای آن به نقد و بررسی عرفان واره‌ها با مبانی سکولاریستی لیبرالیستی بپردازد.

حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر ادامه داد: عرفان‌های کاذب چه شبه عرفان های شرقی به ویژه عرفان‌های هندویی و چه عرفان‌های غربی مانند کوئیلیو، سرخ پوستی، اکنکار و همچنین شبه عرفان‌هایی چون اشو، سایبابا و رام الله را در یک نشست علمی با حضور پژوهشگران و فرهیختگان این عرصه برای رسیدن به راهکارهای منطقی و اساسی در حوزه‌های مختلف مورد بررسی و و اکاوی قرار خواهد گرفت.

رییس پژوهشکده دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: این نشست نخستین نشست در این راستا خواهد بود و حلقه نقد عرفان واره‌ها در یک برنامه‌ریزی به اقتضای زمان، سلسله نشست‌ها، هم اندیشی‌ها و همایش‌هایی را در کنار تولید کتب و مقالات پیگیر خواهد بود.

وی گفت: در این نشست علمی حجج اسلام علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، علیرضا قائمی‌نیا رییس پژوهشکده حکمت اسلامی، عبدالحسین خسروپناه رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مظاهری سیف رییس موسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی و اسماعیل منصوری لاریجانی رییس موسسه عرفان اسلامی سخنرانی خواهند کرد.

شایان ذکر است که حلقه نقد عرفان واره‌ها در پاییز سال 90 با هدف بررسی علمی آثار و کتب ترجمه شده عرفان واره‌ها و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و تهیه و تدوین مقالات علمی در نقد عرفان سکولار و شناسایی محققان این عرصه و تغذیه فکری فرهنگی تشکل‌های دانشجویی تاسیس شده است.

گفتنی است، نخستین نشست علمی علل پیدایش و گسترش عرفان واره‌ها و راهکارهای مقابه با آن، چهارشنبه هفتم دی‌ماه از ساعت 8 تا 12 در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی قم ـ بلوار 15 خرداد (شاه سید علی)، خیابان شهید میثمی برگزار می‌شود و حضور علاقه‌مندان در این نشست آزاد است. /915/د102/ع

ارسال نظرات