۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۱۲۰۱۹۴
پایان رسمی اشغالگری در عراق؛

المالکی:عراق آزاد شد/ جشن و سرور ملت عراق به مناسبت خروج اشغالگران

خبرگزاری رسا ـ ملت عراق پایان رسمی حضور نظامیان آمریکایی در این کشور را جشن گرفتند.
خروج آمريکا از عراق
به گزارش خبرگزاری رسا، مردم عراق به مناسبت پایان رسمی حضور نظامی آمریکا در این کشور در شهرها و روستاهای مختلف به شادی و سرور پرداخته و اولین روز آزادی از بند اشغالگران را جشن گرفتند.

ساکنان بغداد به همین مناسبت به نورافشانی آسمان پایتخت پرداخته و نسبت به پایان حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی که پس از 8 سال رخ داد، به شدت شادمانی کردند.

شهروندان شهرها و روستاهای مختلف نیز مراسم مشابهی برگزار کردند و این روز را که از سوی نخست وزیر این کشور به نام روز ملی عراق نامیده شده است را جشن گرفتند.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق نیز در جشنی که امشب که به مناسبت پایان اشغالگری در این کشور در بغداد برگزار شد پایان حضور نظامیان آمریکایی را به عنوان سپیده دم نوینی برای کشورش توصیف و ملت عراق را به محافظت از وحدت ملی فراخواند.

وی با اشاره به آزادی عراق از لوث اشغالگران گفت: خروج نیروهای آمریکایی از عراق نشان دهد که دولت توانایی کنترل امنیت کشور را دارد و مردم از امروز می توانند پرچم کشور را به اهتزاز درآورده و زیر پرچم عراق متحد شوند.

نخست وزیر عراق نسبت به حمایت گروه های سیاسی از ناامنی در این کشور به شدت هشدار داد و افزود: کسانی که وارد نظام سیاسی شده و از سوی دیگر با گروه های تروریستی همکاری می کنند، دیگر جایی در نظام سیاسی ندارند. امنیت، استقلال و مصالح عمومی ملت و وطن از امروز به عنوان خط قرمزی است که هیچ کس حق ندارد از آن تجاوز کند.

المالکی تصریح کرد: عراق به همه کسانی که به نظام سیاسی، تجربه دموکراسی، تعدد گرایی، آزادی و انتقال مسالمت آمیز قدرت ایمان دارند، تعلق دارد و افرادی که حامی تروریست ها بوده و نقشه های بیگانگان را اجرایی می سازند، جایی در کشور ندارند. عراقی که تا ابد از بند دیکتاتوری رها شد به همه شهروندان اعم از عرب و کرد و سنی و شیعه و مسلمان و مسیحی وایزدی و صائبی تعلق دارد.

وی قانون را فصل الخطاب عنوان کرد و اظهار داشت: قانون از این پس فصل الخطاب همه مسائل است و هیچ کس حق ندارد خود را بالاتر از قانون بداند. اختلاف نظر گروه های سیاسی امری طبعی است، اما این اختلاف نظر نباید از چهارچوب دموکراسی خارج و به فعالیت های مسحانه کشیده شود.

گفتنی است بر اساس توافقنامه ای که میان بغداد و واشنگتن در سال 2008 میلادی به امضا رسید نیروهای آمریکایی موظف شدند در پایان سال 2011 از خاک عراق خارج شوند.

نیروهای اشغالگر آمریکایی در سال 203 میلادی به بهانه تسلیحات کشتار جمعی به عراق حمله کردند، اما هیچ گاه نتوانستند ادعای خود را ثابت کرده و سلاح کشتار جمعی را در این کشور پیدا کنند.

مقامات آمریکایی به شدت در تلاش بودند تا توافقنامه جدیدی را با عراق به امضا برسانند تا نیروهای خود را برای چند سال دیگر در این کشور ابقا کنند، لیکن مخالفت و ایستادگی قاطع دولت و ملت عراق این طرح آمریکا را ناکام ساخت تا اینکه امروز مجبور شدند به صورت رسمی از عراق خارج شوند./980/ب901/گ
ارسال نظرات