۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۱۲۰۸۲۴

دومین شماره دوفصلنامه تخصصی حدیث حوزه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ شماره دوم دوفصلنامه تخصصی حدیث حوزه به همت مرکز تخصصی علوم حدیث مرکز مدیریت حوزه علمیه قم منتشر شد.
دومين شماره دوفصلنامه تخصصي حديث حوزه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین شماره دوفصلنامه تخصصی حدیث حوزه به بررسی موضوعات مختلف حدیثی در قالب هشت مقاله پرداخته است.

در این شماره می خوانید: «آشنایی با طریق شیخ طوسی و نقش کاربردی آن»، « بررسی روایات عرضه»، «اباصلت، رهیافته خراسان»، «هماهنگی در اخبار فدک»، «پالایش احادیث در عصر ائمه علیهم السلام و پدیده جعل»، «نکته نگاری برای حدیث»، «معیار شناسی (منابع حدیث) و جایگاه آن در استناد و تخریج» و «رساله های مستقل بحار الانوار».

آشنایی با طریق شیخ طوسی و نقش کاربردی آن

این مقاله در صدد تبیین این مسأله است که چگونه می توانیم با استفاده از طریق شیخ در الفهرست به تصحیح اسناد و طرق روایات تهذیب و استبصار بپردازیم.

بررسی روایات عرضه

نگارنده این مقاله به این نتایج دست یافته است: 1. در برابر اتفاق صاحب نظران شیعه در اعتبار روایات عرضه، شماری از عالمان اهل سنت این روایات را معجول می دانند. 2. معیار مورد نظر در این روایات مخالفت حدیث با قرآن است، نه عدم موافقت با آن. 3. مقصود از مخالفت حدیث با قرآن، مخالفت از نوع تباین کلی است. 4. مقصود از مخالفت، مخالفت با نص آیات قرآن است، نه ظواهر آن ها.

اباصلت، رهیافته خراسان

این نوشتار، ضمن باز شناسی شخصیت عبدالسلام بن صالح مشهور به اباصلت هروی در دامنه ای از متون رجالی و روایی فریقین به این نتیجه رهنمون می شود که اباصلت بخش قابل توجهی از عمر خود را در میان دانشیان عامه گذرانده و در شمار ایشان بوده است و با ورود امام علیه السلام به خراسان به تدریج توفیق ره یافتن و پذیرش اندیشه شیعی را یافته است.

همانگی در اخبار فدک

یک عامل مهم در اختلاف علمای شیعه و اهل سنت، ابهام ها و تعارض هایی است که در اخبار فدک دیده می شود، نویسنده در این مقاله کوشیده است، تعارض و ابهام ها را بدون در نظر گرفتن سند روایات فدک، بر طرف سازد.

پالایش احادیث در عصر ائمه علیهم السلام و پدیده جعل

مهم ترین علت برای تنقیح و پالایش احادیث، جعل و وضع حدیث است.
روایاتی که امروزه غالبا در جوامع روایی شیعه به ویژه کتب اربعه (کافی، تهذیب، استبصار و من لا یحضره الفقیه) جمع آوری شده، از فیلتر های متعددی رد شده و مجموعه روایات غنی و سالمی را به دست ما داده است. این نوشتار در صدد بیان و بررسی راه های پالایش احادیث به ویژه تا عصر تدوین کتب اربعه است.

نکته نگاری برای حدیث

در این نوشتار نویسنده، روشی نو را برای بیان معارف حدیثی پیشنهاد کرده و از آن با عنوان (نکته نگاری حدیثی) یاد کرده است. جایگاه، ضرورت، ضوابط و فواید این نوع نگارش حدیثی به عنوان روشی کار آمد و ضروری در روزگار معاصر از دیگر مباحث این نوشتار است. در ادامه چندین نکته برداشتی نویسنده از متون حدیثی آمده است.

معیار شناسی (منابع حدیث) جایگاه آن در استناد و تخریج

در این مقاله، ابتدا واژه (منبع) و مشابهات آن، از جهت لغت شناخته می شود و سپس اصطلاح (منبع حدیث) باز شناسی می گردد.
در ادامه، این پرسش به طور خلاصه پاسخ داده می شود که استفاده از منابع حدیث در چه جاهایی ضرورت دارد و در کجا می توان از کتب (واسطه ) استفاده کرد.

رساله های مستقل بحار الانوار

علامه مجلسی ضمن بحث های خود گاهی به کتاب ها یا رساله هایی برخورد می کرد که به جهت اختصار آن رساله و شدت ارتباط موضوع آن با بحث های بحار الانوار آن رساله را به صورت کامل و یک جا نقل می کرد. ذکر نام این رساله ها و معرفی اجمالی آن ها از اهداف این مقاله است.

دومین شماره دو فصلنامه تخصصی حدیث حوزه به صاحب امتیازی مرکز تخصصی علوم حدیث و مدیر مسؤولی جعفر الهادی (خوشنویس) در 190 صفحه با قیمت 1500 تومان منتشر شده است./913/ن601/ع

ارسال نظرات