۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۲۰۹۵۰
از سری کتاب‌های زنان اسوه:

کتاب فاطمه زهرا منتشر می شود

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزوی گفت: کتاب فاطمه زهرا(س) در صدد است زندگى حضرت فاطمه(س) را به اختصار و بدون تعصب و با رعایت بى طرفى و تنها بر اساس گزارش‌ها و منابع تاریخى سامان دهد.
شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)


حجت الاسلام قاسم خانجانی، نویسنده کتاب فاطمه زهرا(علیها السلام)، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزای رسا گفت: کتاب فاطمه زهرا(علیها السلام)، از سری کتب زنان اسوه،‌ از سوی نشر مشعر منتشر می شود.

وی در ادامه افزود: تاریخ زندگى بزرگان و رهبران دینى، بدون در نظر گرفتن زن یا مرد بودنشان، سراسر درس و عبرت است. از این رو همچنان که حضرت ابراهیم(ع)، موسى(ع)، عیسى(ع) و سرآمد آنان حضرت محمد(ص) الگوى بشریتند، آسیه، مریم، خدیجه و سرآمد آنان حضرت فاطمه(س) نیز الگوى انسان ها هستند.

حجت‌الاسلام خانجانی اظهار داشت: زندگى این بزرگان در صورتى مى تواند براى ما الگو باشد که از زندگى آنان آگاهى درستى داشته باشیم. بر این اساس هر چقدر آگاهى ما از زندگانى رهبران و بزرگان دینى بیشتر و دقیق تر باشد به همان میزان بهره مندى ما از این الگوها بیشتر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: زندگى سراسر نورانى دختر بزگوار رسول خدا(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س) نیز از این قبیل است که جا دارد به دقت مورد بررسى قرار گرفته و درس ها، عبرت ها و الگوهاى آن سرمشق زندگیمان باشد.

این نویسنده و تاریخ پژوه حوزوی یادآور شد: البته با تأسف فراوان باید گفت پس از رحلت رسول خدا(ص) و در سده نخستین گسترش اسلام، با منع نقل و کتابت حدیث اهل بیت(ع) از سوى حاکمان از سویى و رواج احادیث ساختگى و گزارش هاى جعلى و تحریف حقایق که منافع مادى عده اى را تأمین مى کرد از سوى دیگر، ضربه جبران ناپذیرى بر تاریخ زندگى اهل بیت(ص) و معارف اسلامى وارد آمد و بسیارى از گزارش هاى درست تاریخ زندگى اهل بیت(ع) را به دست تحریف و حذف و فراموشى سپرد.

وی تأکید کرد: به دنبال همین سیاست، تاریخ زندگى حضرت فاطمه(س) که اتّفاقاً حساسیت بیشترى داشت نیز از این ضایعه در امان نماند و بسیارى از گزارش هاى مربوط به زندگى ایشان، به ویژه در منابع اولیه تاریخى، در معرض تحریف و حذف قرار گرفت.

نویسنده کتاب تاریخ تشیع تصریح کرد: با این حال بخش اندکى از آن تاریخ فروزان نیز که در منابع آمده است مى تواند الگوى بسیار خوبى براى ما باشد.

وی بیان داشت: با وجود این کاستى ها و مشکلات گزارش هاى تاریخى، کتاب فاطمه زهرا(علیها السلام) در نظر دارد تا زندگى حضرت فاطمه(س) را، به اختصار مورد بررسى قرار دهد و تصمیم بر این است که مطالب را بدون تعصب و با رعایت بى طرفى و تنها بر اساس گزارش ها و منابع تاریخى سامان دهد.

نویسنده کتاب فاطمه زهرا(علیها السلام)‌ ابراز داشت: بدین منظور در این نوشته، منابع تاریخى کهن اهل سنّت بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است و جز در برخى موارد که به سبب کاستى هاى مفرط گزارش هاى تاریخى، یا به دلیل آن که در برخى گزارش ها احتمال تحریف وجود داشته و یا اطمینان به مطالب نبوده، از منابع شیعى استفاده شده است، در سایر موارد یعنى در بخش عظیمى از این نوشته به منابع اهل سنت استناد شده است. بر این اساس، حجم بسیار اندکى از نوشته مبتنى بر منابع شیعى است که آن هم به ناچار صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در باره زندگى حضرت فاطمه(س) کتاب هاى بسیارى به زبان هاى مختلف نگاشته شده است که در نگاه اول تصور مى شود انسان را از نگارش مجدد در باره ایشان بى نیاز مى کنند، اما با دقت و تأمل بیشتر مى توان به این نتیجه رسید که هر یک از این نوشته ها به دلایل مختلف ممکن است براى برخى از سطوح جامعه قابل استفاده نباشند.

حجت الاسلام خانجانی تأکید کرد: داشتن نگاهى متفاوت در نگارش شرح حال آن حضرت، تفصیل بسیار برخى نوشته ها، نپرداختن به برخى زوایاى زندگى حضرت فاطمه(س)، عدم استفاده یا استفاده اندک از منابع اهل سنّت، استناد به برخى گزارش هاى سست در پاره اى از نوشته ها و تخصصى بودن تعدادى از کتاب ها از دلایلى بود که ضرورت نگارش چنین نوشته اى را به وجود آورد.

وی تصریح کرد: با این توضیح، کتاب فاطمه زهرا(علیها السلام) ضمن پرداختن به مباحث مهم زندگى حضرت فاطمه(س)، روان بودن، سادگى، اختصار و مستند بودن به منابع را رعایت کرده و بیشتر ارجاع مطالبش به منابع اهل سنّت است.

نویسنده کتاب فاطمه زهرا(علیها السلام) در پایان گفت: کتاب فاطمه زهرا(س) در انتظار نشر به سر می برد و به زودی از سوی نشر مشعر در حدود 100 صفحه، در قطع پالتویی منتشر خواهد شد./919/ت302/ع

ارسال نظرات