۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۱۲۲۹۶۵
استاد دانشگاه تونس:

رهبری امام خمینی تفاوت عمده انقلاب اسلامی ایران و قیام های منطقه است

خبرگزاری رسا ـ یکی از اندیشمندان تونسی از رهبری امام خمینی به عنوان تفاوت عمده انقلاب اسلامی ایران و قیام های منطقه یاد کرد.
امام خميني
به گزارش خبرگزاری رسا، عادل بالکحله، جامعه شناس و استاد دانشگاه تونس در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی که با حضور 271 عالم و اندیشمند جهان اسلام در تهران برگزار شد بر لزوم مسالمت آمیز بودن اعتراضات مردمی تاکید کرد و گفت: انقلاب های مردمی حقیقی باید مسالمت آمیز باشد و درغیر اینصورت با مشکل مواجه خواهند شد، مساله مهم دیگر اینست که انقلاب ها باید برنامه داشته باشند و با برنامه پیش روند.

وی از دور بودن جوانان انقلابی از آموزه های اسلامی انتقاد کرد و افزود: با توجه به اینکه مبارزه با دین مبین اسلام به مدت 50 سال در تونس جریان داشته است متاسفانه جوانان انقلابی در حال حاضر از آموزه ها این دین به دور هستند.

عادل بالکحله با اشاره به اینکه انقلاب تونس برنامه ریزی نشده بود، تصریح کرد: نیت ما از قیام، براندازی نظام بود، لیکن خواست و مشیت خدا این بود که به پیروزی دست یابیم. ما از دیکتاتوری به ستوه آمده بودیم، لیکن وارد انقلابی برنامه ریزی شده نشدیم و بدون برنامه و فرهنگ قیام بپا خواستیم.

این اندیشمند تونسی اظهار داشت: ما باید به فکر بدیلی مردمی باشیم تا در برابر خطرات کوچک و بزرگ ضد انقلاب و جریان های لیبرالی سر تعظیم فرود نیاوریم. اگر فرهنگ وحدت اسلامی و ملی برقرار شود دیگر به سایر فرهنگ ها نیازی نخواهیم داشت.

وی رهبری امام خمینی را تفاوت عمده انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های منطقه عنوان کرد و ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران دارای مراحل مختلفی بود، اما انقلاب تونس تنها یک مرحله داشت، انقلاب های منطقه از رهبری فقیهی عادل محروم است و علما تاثیر چندانی بر این قیام ها نداشته اند، ولی انقلاب اسلامی ایران دارای ابعاد دینی و رهبری فقیهی عالم بود.

بالکحله از فقر به عنوان یکی از عوامل تکفیر یاد کرد و بیان داشت: یکی از دلایل افزایش تکفیر در جهان اسلام گسترش فقر است، زیرا دشمنان اسلام به برخی از فقرا پول می دهند تا در قبال آن به کشتار سایر مسلمانان اقدام کنند.

استاد دانشگاه تونس نسبت به توطئه های دشمنان اسلام هشدار داد و تاکید کرد: گرگ صفت ها می خواهند جوامع اسلامی را به حیوانی تبدیل سازند تا این جوامع را بدرند. ما باید مستقل باشیم و آینده را به دور از طرح های آمریکایی و اروپایی بسازیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: جوانان تشنه دین و کرامت هستند، ملت تونس هویت خود را انتخاب کرد و حرکت های اسلامی را در انتخابات برگزید، اما این کافی نیست و طرح های اسلامی، فرهنگ و اجتماعی متکاملی در تونس وجود ندارند./980/ب913/گ
ارسال نظرات