۲۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۲۶۴۰۵
حکیم:

شهید صدر نظریات مارکسیم و سرمایه داری را به چالش کشید

خبرگزاری رسا ـ رئیس مجلس اعلای عراق تاکید کرد اندیشه های اسلامی شهید صدر توانست نظریات مارکسیستی و سرمایه داری را به چالش بکشاند.
سيد عمار حکيم
به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم سی و سومین سالگرد شهادت شهید صدر با حضور علما، اندیشمندان، نمایندگان پارلمان و شخصیت های مختلف از سوی مجلس اعلای اسلامی عراق در دفتر سید عمار حکیم در بغداد برگزار شد.

حجت الاسلام حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در این مراسم که به جای نشست فرهنگی این مجلس برگزار شد به بررسی اندیشه های شهید صدر پرداخت و گفت: پروژه های شهید صدر بر اعتماد به مرجعیت و نقش مراجع در زمینه های سیاسی و اجتماعی و همچنین توازن میان تجدد و اصالت برقرار بود.

وی افزود: شهید صدر تجددگرایی بود که به شدت به ریشه های اصیل و ادله کتاب و سنت اهتمام داشت و همه زمینه ها را مدنظر قرار می داد. توجه سید محمد باقر صدر به ابعاد جنبشی حوزه علمیه و نقش وی در پیشرفت شیوه های آموزشی حوزه و بهبود عملکرد آن قابل توجه بود.

رئیس مجلس اعلای اسلامی با اشاره به تقابل اندیشه های شهید صدر با اندیشه های مارکسیسم و سرمایه داری تصریح کرد: این شهید با اندیشه های اسلامی که ارائه داد با نظریه های مارکسیسم و سرمایه داری مقابله کرد و آنها را به چالش کشاند. در زمینه های سیاسی نیز می توان از ایستادگی وی در برابر نظام خونریزی که چیزی جز کشتار نمی دانست، یاد کرد.

سید عمار حکیم از خدمت به ملت به عنوان مهم ترین هدف شهید صدر یاد کرد و اظهار داشت: سید محمدباقر صدر در پرتو تلاش برای سازندگی انسانی و عمرانی جامعه توانست در زمینه های مادی و معنوی به شهروندان خدمت کند و خدمت به مردم را مهم ترین هدف خود قرار داده بود.

وی بر لزوم بهره گیری مسوولان از سیره این شهید تاکید کرد و ادامه داد: مسوولانی که به قدرت می رسند باید همانند شهید صدر به فکر خدمت به مردم باشند و اگر مسوولان می خواهند همانند این شهید به عنوان خادم ملت تلقی شوند باید نسبت به خدمت به شهروندان اهتمام ویژه ای داشته باشند.

رئیس مجلس اعلا بیان داشت: احترام و ارتباط با قشرهای مختلف ملت عراق از نمونه های بارز سید محمدباقر صدر به شمار می رفت و هنگامی که با عراقی ها سخن می گفت به کلمه فرزندان ملت عراق بسنده نمی کرد، بلکه با کلماتی که سرشار از پیام بود اوج احترام خود را به همه مردم نشان می داد.

حکیم تاکید کرد: شهید صدر حامل پروژه ای ملی بود و مدافع مشارکت میان عراقی ها به شمار می رفت و با قشرهای مختلف مردم رابطه داشت، از درس های این شهید باید در بنای عراق نوین استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن سالگرد سرنگونی نظام دیکتاتوری صدام گفت: دیکتاتورها قرن ها بر عراق حکومت کرده و نسل ها را سوزاندند، مردم را به قتل رساندند، گورهای دسته جمعی را به جا گذاشتند و بلاهای فراوانی بر کشور وارد کردند، اما آنها رفتند و این ملت عراق است که ماند.

حجت الاسلام حکیم افزود: نیروهای بیگانه نیز به عراق آمده و این کشور را ترک کردند و همچنان این مردم عراق هستند که در کشور وجود دارند، این سنتی الهی است و هیچ کس نمی تواند این سنت را تغییر دهد.

رئیس مجلس اعلای اسلامی نسبت به ادامه بحران سیاسی در عراق ابراز نگرانی کرد و خاطر نشان ساخت: مشکلات سیاسی کشور به بحرانی سیاسی مبدل شد و هم اکنون نیز به گره ای سیاسی مبدل شده است و از همه گروه های سیاسی می خواهم یکپارچه شده و برای درمان باز کردن این گره همکاری کنند./980/ب902/گ
ارسال نظرات