شاخصههای ارتباط سازمانی با رویکرد قرآنی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب شاخصههای ارتباط سازمانی با رویکرد قرآنی اثر مشترک لطف الله فروزنده و سحر کوثری با هدف استخراج معیارهای ارتباطی از دیدگاه قرآن و ارزیابی ارتباطات بر اساس یک مدل مناسب در یک سازمان ارزشمحور تدوین شده است.
ارتباطات در سازمان، شاهرگ حیاتی است؛ مدیران و رهبران سازمانها از طریق ارتباطات، اهداف را روشن و با ایجاد همآهنگی و انسجام در بین افراد سازمان، آنها را دنبال میکند و هرچه ارتباطات مؤثرتر و کارآمدتر باشد، کار تیمی و باور برای رسیدن به اهداف در سازمان تقویت خواهد شد.
الگوهای ارتباطی موجود در ادبیات مدیریت، بر رفتار فردی ـ گروهی سازمانی در قالب مدلهایِ رفتار سازمانی تأکید دارد و اصولا ارتباطات بر مبنای ارزشها و باورها و بینشها شکل میگیرد؛ مدلهای ارتباطی درصدد ایجاد یک همپوشانی بین هدفهای فردی و سازمانی است.
در این تحقیق، با الهام از آیات قرآن کریم، تفسیر نمونه و تفسیر نور تلاش شده است، مدل مناسب ارتباطی در سازمان ترسیم شود؛ سپس، برای این مدل، شاخصهای رفتاری ارائه و با توجه به تفکیک فازی در یک سازمان رتبهبندی شود.
از فصل اول تا پنجم کتاب «شاخصههای ارتباط سازمانی با رویکرد قرآنی» کلیاتی از مفاهیم ارتباطات، فرآیند ارتباطات و موانع ارتباطات، با توجه به ادبیات مدیریت و دیدگاه برخی از دانشمندان، به صورت فهرستوار بیان شده است.
فصل پنجم و ششم به انواع ارتباطات فردی، سازمانی و محیطی اختصاص دارد؛ در حوزه فردی، ارتباط فرد با خداوند، با سایر انسانها و با خودش با توجه به آیات قرآنی استخراج شده است و در حوزه سازمانی نقش مدیر در سازمان و در ارتباط با همکار و زیردستان و ارتباطات افراد با یکدیگر و با مدیر مافوق بررسی میشود.
در فصل هفتم، این مدل طراحی شده در جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف به مطالعه میدانی گذاشته شده و از منظر مدیران، شاخصها در حوزه فردی، سازمانی و محیطی سنجیده شده و وضعیت موجود با وضعیت مطلوب بررسی و شکاف آن تحلیل و برای کاهش این شکاف در سه حوزه، راهبردهایی ارائه شده است.
در بخشی از فصل ششم کتاب که به بررسی معیارهای ارتباطی قرآنی در حوزههای فردی، سازمانی و محیطی میپردازد، آمده است: «یکی از ویژگیهای فردی در ارتباطات سازمانی اعتماد به نفس است؛ همانطور که قرآن تأکید میکند، پیامبران در راه انجام رسالت خود و برقراری ارتباط با اطرافیان خود با اعتماد به نفس رفتار کردهاند.»
این نوشتار تا آنجا ادامه دارد که میخوانیم: «اگر افراد در یک سازمان به دنبال تکلیف الهی باشند و انجام وظیفه الهی را اصل بدانند و در ارتباطات حدود شرعی را رفتار کنند، آن وقت در انجام این وظیفه و تبلیغ آن نهایت تلاش را با اعتماد به نفس انجام میدهند.»
گفتنی است، کتاب شاخصههای ارتباط سازمانی با رویکرد قرآنی در قطع وزیری، 264 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت چهار هزار و چهارصد تومان از سوی مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر شده است. /920/ن602/ق