۰۹ تير ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۱۳۱۸۵۷
خطیب جمعه نجف:

نظام فاسد آل‌سعود باید سرنگون شود/ ملت های عربی همانند ایران در برابر سیاست های آمریکا بایستند

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف، نظام آل سعود را نظامی فاسد خواند و بر لزوم سرنگونی این نظام که به اجرای نقشه های صهیونیست ها می پردازد، تاکید کرد.
سيد صدرالدين قبانچي خطيب جمعه نجف



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه این هفته که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد با اشاره به اینکه مراجع تقلید خواهان اجرای اصلاحات در عراق هستند، گفت: دو جریان هم اکنون در عراق به راه افتاده است؛ جریان اول خواستار اصلاحات در کشور هستند و جریان دوم که از اصلاحات ناامید شده اند در پی تغییرات بوده و می خواهند با اجرای تغییرات به وضعیت کنونی در کشور پایان دهند.

وی افزود: مراجع تقلید و ملت عراق همچنان از گزینه اول حمایت می کنند و اعتقاد دارند که مسوولان توانایی اجرای اصلاحات را دارند و با اخلاص و صداقت بیشتر می توانند به مردم خدمت کنند.

حجت الاسلام قبانچی اجرای اصلاحات را امری ضروری خواند و تصریح کرد: عراق کشوری بسیار ثروتمند است که یازده درصد ذخیره نفت جهان را از داراست که معادل بودجه ده کشور عربی به شمار می آید. این در حالی است که شش میلیون بی سواد در عراق وجود دارد و بیست و پنج درصد مردم نیز زیر خط فقر هستند.

خطیب جمعه نجف اظهار داشت: موفقیت تنها با گفت وگو و مذاکره بدست نمی آید، بلکه این اصلاحات است که می تواند موفقیت را برای مجموعه ای به همراه بیاورد، ملت خواستار اصلاحات است و این بحران نیز تنها با اصلاحات حل و فصل می شود. مردم با وجود اینکه به حسن نیت مسوولان و وزرا ایمان دارند، اما دیگر توانایی صبر در برابر انتشار آمار فساد در کشور را ندارند.

وی ادامه داد: اصلاحات به جدیت، بازگشت اعتماد و اقدام فوری برای کسب اعتماد مردم نیازمند است تا بهانه ای برای سیاستمدران جهت ضربه زدن به یکدیگر وجود نداشته باشد.

سید صدرالدین قبانچی از عدم اجرای احکام علیه تروریست ها انتقاد کرد و خاطر نشان ساخت: متاسفانه فساد در دستگاه قضایی سبب می شود تا برخی از تروریست های جنایتکار به سزای اعمال شنیع خود نرسند، بنده در این مکان اعلام می کنم که در کنار شهروندان ایستاده و اعدام فوری جنایتکاران را خواستارم.

استاد حوزه علمیه نجف در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه، پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر را تبریک گفت و تاکید کرد: ملت های عربی باید نسبت به افتادن در دام آمریکا برحذر باشند و در این راستا از تجربه موفقیت آمیز عراق و ایران در برابر این سیاست ها استفاده کنند.

وی با اشاره به سیاست های دوگانه کشورهای جهان در قبال قیام ملت های عربی، گفت: در حالی که برخی کشورها فشار فراوانی به سوریه وارد می سازند، سفرای خود را از این کشور فرامی خوانند و فشار اقتصادی به آن وارد می کنند، هیچ عکس العمل بین المللی به سود معارضه مسالمت آمیز ملت بحرین انجام نمی گیرد و حتی نیروهای سپر جزیره نیز به سرکوب شهروندان این کشور می پردازند.

حجت الاسلام قبانچی از نظام آل سعود به عنوان نظامی فاسد یاد کرد و بیان داشت: نظام فاسد سعودی باید سرنگون و تغییر یابد، این نظام بر اساس مسائل طایفه ای و تحجر بنا شده و دستان خود را در دستان رژیم صهیونیستی قرار داده است.

خطیب جمعه نجف تاکید کرد: نظام فاسد عربستان در حال خنجر زده به کشورهای عربی است و فریاد شهروندان سنی و شیعه این کشور برخواسته است. روزی فرا می رسد که این نظام تغییر پیدا کند و شاهد پیشرفت ملت ها و بیداری اراده ها باشیم./980/ب911/ک

ارسال نظرات