۱۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۳۱۹۵۶
تدوین مجموعه الحان الذاکرین؛

گام نخست در جهت ساماندهی الحان آیینی

خبرگزاری رسا ـ پس از تلاش نزدیک به سه سال کارشناسان آواهای آیینی در جهت تحقق مطالبات رهبر انقلاب با محوریت سالم‎سازی فضای شعرخوانی و مداحی اهل بیت(ع)، مجموعه تخصصی آموزشی«الحان الذاکرین» منتشر شد.
الحان الذاکرين الحان الذاکرين
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجموعه آموزشی «الحان الذاکرین» با هدف تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در عرصه هنر مداحی،در سایه تلاش گروه کارشناسی طرح «الحان الذاکرین» تدوین و منتشر شد.
 
بر اساس این گزارش، الحان الذاکرین که در مدت نزدیک به سه سال تلاش تخصصی به ثمر رسیده، مرجعی برای دانش‌آوازی ذاکران و مدّاحان اهل بیت(ع) در همه مناسبت‌های مذهبی و تولید سبک‌های نوحه، مدح و مولودی است که دربردارنده چهار بخش کتاب علم الالحان، آلبوم صوتی الحان الذاکرین، کتاب بحورالالحان، و نرم افزار هوشمند چندرسانه‌ای الحان الذاکرین است.
 
به نظر می رسد، تولید کتاب دوجلدی، شش سی دی صوتی مداحی با متدهای آوای ایرانی و یک نسخه نرم‌افزار جامع با محوریت آموزش مداحان و ساماندهی الحان آیینی، توانسته گام مهمی در جهت تحقّق رهنمودها و رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه شعر و آهنگ مداحی بردارد.
 
 بهره‌مندی از مداحان و پیشکسوتان عرصه مداحی همچون علی انسانی و محمود کریمی، همچنین استفاده از هنر آواز اصیل ایرانی با یاری محمد هاشم احمدوند از ویژگی‌های منحصر به فرد مجموعه الحان الذاکرین است.
 
 مبانی نظری آواز ایرانی، مباحث شعرشناسی، اصول و مهارت‌های صداسازی و بهداشت صوتی از محورهای اصلی کتاب «علم الالحان» به شمار می آید.
 
 از نکات درخور توجه این مجموعه شناسایی و جمع آوری 192 گوشه در 12 مقام آوازی ویژه مداحان اهل بیت(ع) است که می تواند در ساماندهی الحان آیینی و حماسی الگوی مناسبی برای مرثیه خوانان و مولودی خوانان ائمه طاهرین(ع) باشد.
 
از ویژگی های ردیف آوازی الحان‌الذاکرین می توان بهموجز بودن و متناسب با نغمه‌های آسمانی به طوری که قابل آموزش و فراگیری است، استفاده از ردیف‌های آوازی معتبر و بررسی تطبیقی آنها با یکدیگر، توجه ویژه به انتخاب اشعار و ادای کلمات، منطبق سازی لحن مداحی و آواز بر اساس شعر، حذف تحریرهای مقدم و مؤخر در گوشه‌های دستگاه‌‎ها متناسب با لحن مداحی، استفاده از کلام به جای تحریر در درآمد، فراز و فرودها و موارد اتصال نغمات، و استفاده از نغمات آیینی مناسب در نواحی مختلف ایران اشاره کرد.
 
 اثر مکتوب«بحورالالحان» نیز شامل گلچین اشعار آیینی و مناسبتی به همراه نام دستگاه‌ها، آوازها و گوشه‌های مناسب اجرای آنها، با مقدمۀ شاعر و مداح اهل بیت(ع) علی انسانی گردآوری و تدوین شد.
 
 نرم افزار هوشمند چندرسانه‌ای با صدای مداحان اهل بیت(ع)؛ ذبیح الله ترابی با اجرای دستگاه‌های همایون و سه‌گاه، علی انسانی با اجرای بخش‌هایی از همایون و ماهور، محمود کریمی با بازخوانی ردیف در دستگاه‌های نوا و راست پنجگاه و آواز بیات اصفهان،  مرتضی طاهری با بازخوانی ردیف درآواز دشتی، محمدرضا غلامرضا زاده با اجرای فرازهایی از برخی ادعیه و زیارات در دستگاه‌های سه‌گاه، ماهور و همایون وآواز دشتی، احمد شربیانی با  بازخوانی ردیف در آواز بیات ترک، سید مهدی میرداماد با بازخوانی ردیف در آواز ابوعطا، حمید منتظر با بازخوانی ردیف در دستگاه چهارگاه، محمدرضا دهقان با اجرای آواز افشاری، و حیدر توکلی با اجرای دستگاه شور تدوین  شده است.
 
قابل ذکر است، رهبر معظم انقلاب، تیرماه 1388 در سخنانی گفته اند«ما در قدیم از زبان موسیقیدان‌های معروف شنیده بودیم که می‌گفتند موسیقی اصیل ایرانی را نوحه خوان و شبیه خوان‌ها حفظ کرده‌اند»؛ از این رو فعالیت هایی از این دست می تواند به سالم سازی فضای مداحی و حراست از شأن و جایگاه حقیقی اهل بیت طاهرین(ع) کمک بسزایی کند.
 
 گفتنی است، مجموعه آموزشی «الحان الذاکرین» در سایه تلاش سه ساله  گروه کارشناسی  طرح«الحان الذاکرین»، ابتدای امسال از سوی انتشارات آوای مهربانی راهی بازار نشر شد، علاقه مندان برای تهیه این مجموعه می توانند با شماره های 02188744303 و 02188740769 تماس بگیرند و یا به پایگاه اینترنتی alhan-al-zakerin.com مراجعه کنند./918/پ202/س
ارسال نظرات