۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۳۲۵۹۵
ولایتی:

پافشاری بر آرمان‌ها بیداری اسلامی را به سرمنزل مقصود می‌رساند

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: آنچه می تواند به پیشرفت جنبش بیداری اسلامی کمک کند، حفظ وحدت و انسجام بین نیروهای اجتماعی و سیاسی و پافشاری بر اهداف و آرمان‌های کلان و راهبردی است.
اجلاس بين‌المللي زنان و بيداري اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی، امروز در اجلاس زنان بیداری اسلامی که در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد، تصریح کرد: در میان اقشار و گروه های مختلف مردم، زنان نقشی چشمگیر و مؤثر در موج اخیر بیداری اسلامی در جهان عرب داشته اند.
وی افزود: در جوامع اسلامی شاهد دیدگاه‌هایی مبتنی بر افراط و تفریط در خصوص زنان مسلمان هستیم که زنان را در عرصه ها و فعالیت های اجتماعی و سیاسی منع کرده است و یا حضور زن مسلمان در این عرصه ها را منوط به کنار گذاشتن اصول و معیار های اسلامی و پذیرش فرهنگ وارداتی غرب کرده اند. 
وی افزود: حضور مؤثر زنان در جنبش اسلامی ثابت کرد که آنان ضمن حفظ اصول و اعتقادات دینی و پایبندی به ویژگی های بومی خود می توانند در عرصه های سیاسی و اجتماعی نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند. 
در جنبش بیداری اسلامی زنان همپای مردم به صحنه آمدند
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به ایفای نقش سیاسی و اجتماعی زنان در جوامع اسلامی منطقه، بیان داشت: در جنبش های اعتراضی اخیر زنان همپای مردان در اعتراض به شرایط و نظام های سیاسی اقتدار گرا و ناکارآمد شرکت کرده و در دستاوردهای جنبش بیداری سهیم هستند. این جنبش ها و تحولات فرصت مناسبی را برای ایفای نقش سیاسی و اجتماعی زنان در جوامع اسلامی منطقه به وجود آورده و انتظار می رود در شرایط سیاسی جدید مطالبات و جایگاه واقعی زنان به صورت اساسی مورد توجه قرار گیرد، زیرا تداوم و ثمربخشی این جنبش ها در پرتو توجه به مطالبات همه بخش ها و گروه های مردمی از جمله زنان و ایجاد جامعه‌ای متعادل و رشد یافته میسر خواهد بود. 
نگاه ابزاری غرب زنان را با مخاطرات و آشفتگی های بسیاری مواجه کرده است
ولایتی با اشاره به نگاه غرب به زنان خاطرنشان کرد: در دنیای غرب با وجود شعارهایی که در دفاع از حقوق و آزادی های زن سر داده می شود، نگاه ابزاری و غیر انسانی به شخصیت بانوان بسیار پررنگ است و در بسیاری موارد زنان را با مخاطرات و آشفتگی های روانی و شخصیتی مواجه کرده و جایگاه انسانی و ارزش‌های واقعی آنان را نادیده گرفته است . 
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به ثمرات جنبش بیداری اسلامی تأکید کرد: امواج بیداری اسلامی در سال‌های اخیر موجب شده است که بار دیگر مسلمانان در کشورهای اسلامی به این خود باوری و خود آگاهی دست یابند که با اتکای به خداوند بزرگ و بهره گیری از گنجینه لایزال الهی و آموزه های اسلام عزیز می توانند مسیر رشد و تعالی را پیموده و در دورانی که اندیشه های مادی، اخلاق و معنویت را به قهقهرا برده، منادی بازگشت به معنویت و فطرت خداجوی انسان ها باشند.
ولایتی در ادامه تصریح کرد: جنبش‌های اخیر مردمی در سرزمین های اسلامی فارغ از آن‌که در جابجایی قدرت مادی چه احزاب یا افرادی را منتفع و یا متضرر ساخته است، نهال خودآگاهی، اعتماد به نفس و بازگشت به خویشتن را در میان مسلمانان کاشته و آنان را به پرسش‌گری های عظیمی واداشته است که کمترین نتیجه آن عدم تمکن به قدرت هایی است که برای سالیان متمادی آنان را در ظلمت و عقب ماندگی نگه داشته است.
جنبش بیداری اسلامی نقطه عطف تاریخ منطقه است
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با تأکید بر این‌که جنبش بیداری اسلامی نقطه عطف تاریخ منطقه است، افزود: جهان عرب از سال 2011 تاکنون شاهد موج جدیدی از بیداری اسلامی و خیزش ملت های مسلمان بوده و جهان اسلام و به خصوص مرکز ثقل آن یعنی خاورمیانه، با موج اخیر بیداری اسلامی در حال گذر از مرحله مهمی از حیات سیاسی و اجتماعی خود است که به عنوان نقطه عطف در تاریخ منطقه به شمار می رود . 
وی در ادامه افزود: در طول چند قرن گذشته مردم مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا با مشکلات و چالش های بسیاری از سوی نظام های اقتدار گرا و ناکارآمد از یک سو و مداخله استعمارگران جهانی از سوی دیگر روبرو بوده است، اما بیداری مردم مسلمان منطقه امیدواری های بسیاری را برای پشت سر گذاشتن چالش های گذشته و بنای آینده‌ای مطمئن به وجود آورده است . 
انقلاب اسلامی در دوران حاکمیت ایدئولوژی های شرق و غرب، مسلمانان را به تفکر و پرسش گری واداشت
ولایتی با اشاره به ایدئولوژی های شرقی و غربی و ایده‌هایی همچون ناسیونالیست و یا قومیت گرایی که از سوی برخی نخبگان سیاسی و اجتماعی غربی و شرقی مطرح می شود، ابراز داشت: با ظهور تفکرات نوظهور غربی و شرقی، وقوع انقلاب اسلامی در ایران تحت رهبری امام خمینی (ره) احیاگر بزرگ اسلامی و در ادامه راه بزرگانی همچون سید جمال الدین اسد آبادی، سید قطب، ابوالعلا و مبارزان بزرگی همچون عبدالقادر الجزایری، عمر مختار و عزالدین قسام، اولین بارقه امیدی بود که مسلمانان سراسر جهان را در دوران و حاکمیت مطلق ایدئولوژی های دو گانه شرق و غرب به تفکر و پرسش گری واداشت .
وی در ادامه افزود: ایده‌ها و تفکرات امام خمینی (ره) روح تازه‌ای در کالبد نهضت اسلامی دمید و موجب شد جنبش بیداری اسلامی وارد مرحله جدیدی شود.  
حضرت آیت الله خامنه ای از پیشتازان عرصه بیداری اسلامی است
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در تحولات اسلامی منطقه، تأکید کرد: در طول چند دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری داهیانه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که خود یکی از پیشتازان عرصه بیداری اسلامی است، به مسائل مهمی پای فشرده است که هدف آن احیای عزت و عظمت ملت های مسلمان و بازیابی جایگاه امت اسلامی در تحولات سیاسی اجتماعی جهان می باشد . 
ولایتی با اشاره به نتایج جنبش های مردمی جهان عرب در تحولات جهانی اظهار داشت: بیداری اسلامی و خیزش های مردمی در جهان عرب را می توان موج جدیدی از حرکت های اسلامی با ویژگی ها و ابعاد خاص خود به شمار آورد، در واقع جنبش های جدید، جنبش های مردمی با هویتی اسلامی هستند که در اعتراض به اقتدار گرایی و ناکارآمدی نظام های سیاسی حاکم و سیاست های داخلی و خارجی آنان بروز یافت، ماهیت این جنبش ها، نفی انحصارگری، قدرت طلبی فاسد اتخاذ شده با شیوه های سرکوب گرانه و عدم توجه به حقوق سیاسی اجتماعی مردم از سوی حاکمان و اعتراض به خدشه دار شدن کرامت انسانی شهروندان بود. 
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی، جنبش بیداری اسلامی را واکنشی به توجه حکومت ها به مسائل جهان اسلام و به ویژه مساله فلسطین دانست و تصریح کرد: جنبش بیداری اسلامی در واقع واکنشی به بی توجهی حکومت ها و عزت ملی و استقلال کشور ها و وابستگی آنها به قدرت های بزرگ و انفعال و بی تفاوتی در قبال مسائل جهان اسلام به خصوص مساله فلسطین محسوب می شود.
ولایتی با اشاره به نتایج برگزاری انتخابات در برخی کشورهای عربی، بیان داشت: نتایج انتخابات برگزار شده در کشورهای مختلف از جمله تونس، مراکش، مصر و لیبی پایبندی مردم به هویت اسلامی و ارزش های دینی را به نمایش گذاشت و ثابت کرد که میراث عظیم فرهنگ و تمدن اسلامی از ظرفیت های بالایی برای هدایت انسان ها برخوردار بوده و مسلمانان را از هرگونه اندیشه وارداتی برای اداره جوامع خود بی نیاز می سازد.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با تبیین دستاوردهای جنبش بیداری اسلامی در جهان عرب تصریح کرد: جنبش بیداری اسلامی در جهان عرب تاکنون دستاوردهای مهمی داشته است که از مهم‌ترین آنها کنار گذاشتن برخی از رهبران و رژیم های سیاسی اقتدار گرا، فاسد، ناکارآمد و وابسته و حرکت در جهت ایجاد نظام های سیاسی جدید و انتخاب رهبرانی است که در راستای تحقق مطالبات جنبش تلاش نمایند.
ولایتی بیان داشت: آخرین دستاوردهای این جنبش را می توان برگزاری چند انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری در مصر محسوب کرد که موجب شد جریان اسلامگرا با نگرش های ملی و اسلامی به قدرت برسد، هرچند که گستره و عمق دگرگونی ها و همچنین الگو های تحول در کشورهای مختلف متفاوت است، با این حال با تداوم حضور مردم و آگاهی آنها از مطالبات و شرایط جنبش، امید است که موفقیت ها و دستاوردهای مربوطه به صورت جدی افزایش یابد.
چالش های فراروی انقلاب های اسلامی منطقه
ولایتی با اشاره به چالش های داخلی و تهدیداتی که از بیرون و به خصوص قدرت های بین المللی در مقابل جنبش بیداری اسلامی ایجاد شده است، تأکید کرد: در سطح داخلی برخی ضعف های اقتصادی و سیاسی و یا واگرایی بین نیروهای سیاسی و به خصوص تلاش بازماندگان و عناصر وابسته رژیم های گذشته چالشی برای جنبش بیداری اسلامی به شمار می آیند و در سطح خارجی نیز مداخله قدرت هایی که با توسعه و تداوم جنبش بیداری اسلامی منافع و اهداف خود در منطقه را در مخاطره می بینند، می تواند تهدید آفرین باشد. 
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پایان برای مقابله با شرایط تهدید آفرین گفت: در این شرایط آنچه که می تواند به پیشرفت جنبش بیداری اسلامی و دست یابی آن به مطالبات و اهداف خود کمک کند، حفظ وحدت و انسجام بین نیروهای اجتماعی و سیاسی، پافشاری بر اهداف و آرمان‌های کلان و راهبردی، بردباری در قبال مشکلات سیاسی و اقتصادی کوتاه مدت حضور مستمر در صحنه و تأکید بر مطالبات، درک چالش ها و تهدیدات و چاره اندیشی برای رفع آنها و به خصوص توسل به اصول و معیارهای اسلامی در پیشبرد جنبش است./958/پ202/ج
ارسال نظرات