۰۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۱۳۳۲۲۱

نگاهی به کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن

خبرگزاری رسا ـ چاپ دوم کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن با موضوع «قرآن و تحقیق» و «قرآن و مسائل متفرقه» برگرفته از درس تفسیر و تحقیق آیت الله شفیعی منتشر شد.
بيان و تبيان در علوم قرآن اثر آيت الله شفيعي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، چاپ دوم کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن با موضوع «قرآن و تحقیق» و «قرآن و مسائل متفرقه» اثر آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری روانه بازار کتاب شد.

 

  اثر بیان و تبیان در علوم قرآن با تکیه بر حدود 15 تفسیر قرآن علمای شیعه و سنی جدید و قدیم نگاشته شده که تازگی و طروات خود را حفظ کرده و دارای ابتکارها و تحقیق های ویژه ای است که در دیگر مصادر و منابع قرآنی مشابه آن یافت نمی شود.


 این کتاب مجموعه ای از دروس و تحقیقات آیت الله شفیعی در پیش از سه دهه گذشته است که با اصلاحات و بازنگری نسبی بازنویسی شده است.
 
 مؤلف در پیشگفتار این کتاب می نویسد: «پس از درخواست عده ای از جوانان مقرر گردید درس تفسیر قرآن شبهای جمعه در منزل ما تشکیل شود. این برنامه به مدت شش سال یا بیشتر به طول انجامید؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسؤولان انقلابی صدا و سیما از اینجانب خواهان ادامه برنامه مشابه و پخش آن در سطح استان شدند که بر اساس آن هر صبح پنج شنبه به مدت 30 دقیقه این وظیفه تا ابتدای جنگ تحمیلی به  اجرا در آمد.» 


 ویژگی‌های قرآن، قرآن معجزه و معجزه قرآن، ادب و شرائط قرائت و تلاوت قرآن کریم، مدخل تفسیر قرآ‌ن، واژه قرآن و نام‌های دیگر کتاب آسمانی مسلمین، نزول قرآن، آغاز نزول قرآن، پایان نزول قرآن، مدت نزول قرآن، فلسفه نزول تدریجی آن، مناسبات و اسباب نزول، سوره‌های مکی و مدنی قرآن، تعداد و تربیت سوره‌های مکی و مدنی، فوائد آ‌گاهی و اطلاع‌ از سوره‌ها و آیات مکی و مدنی، علائم شناخت سوره‌های مدنی، تدوین و تنظیم قرآن، وحی و نزول قرآن، رسم‌الخط قرآن، نقطه‌گذاری قرآن و اعراب‌گذاری قرآن از سرفصل‌های این کتاب است.

 
تقسیمات قرآن کریم، سوره‌های قرآن، جزءها و حزب‌های قرآن، امثال قرآن، قصص قرآن، فواتح سور، محکم و متشابه در قرآ‌ن، تقسیمات محکم و متشابه، ملاک و معیار شناخت متشابه، فلسفه وجود متشابهات در قرآن، مسئله نسخ، شرائط نسخ، افسانه تحریف قرآن، تدوین قرآن، عام و خاص در قرآ‌ن، مبهمات قرآن، افتتاحیات قرآن یا چگونگی آغاز سوره‌ها، ارتباط و تناسب سوره‌ها و آیات، دستور کلی جهت شناخت رابطه‌ها و تناسب‌ها، آغاز و انجام سوره‌ها، رابطه قرآن و حدیث و تفسیر قرآن از دیگر بخش‌های این کتاب است.
 
 نگارنده در مورد وجه نامگذاری این کتاب نوشته است: علامه طریحی «شیخ‌فخرالدین» متوفی 1078 ه.ق در کتاب ارزشمند مجمع‌البحرین چاپ سنگی قدیم، صفحه 500 ذیل ماده "بیان" چنین می گوید: تفاوت میان دو کلمه بیان و تبیان آن است که بیان روشن ساختن چیزی، بدون ذکر برهان، اما تبیان روشن نمودن مطلب به همراه حجت و دلیل آن است.
 
 وی افزوده است: نظر به این‌که در مجموعه قرآنی حاضر از هر دو روش استفاده شده است، از این رو نام بیان و تبیان برای این کتاب انتخاب شد.
 
 چاپ دوم کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن در شمارگان دو هزار نسخه و از سوی نشر ناجی جزایری با قیمت 9 هزار تومان منتشر و روانه بازار شد./9463/ن602/ع

ارسال نظرات