۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۱۳۵۴۴۹

روز قدس راهبرد امام خمینی برای مقابله با جبهه کفر

خبرگزاری رسا ـ حضرت امام خمینی(ره) با رهنمودهای خود درباره دفاع از ملت فلسطین با تأکید بر اتحاد در برابر دشمنان تجاوزگر و تکیه به اسلام واقعی نهضت بیدارگری را در میان ملت های مسلمان پی ریزی کردند.
قدس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی در اوج قدرت نظام ستم شاهی، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و اسراییل بود و مقابله با خطر اسراییل برای جهان اسلام را بسیار جدی و پی گیرانه دنبال می کرد.

 

امام خمینی(ره) اولین مرجع تقلید و پیشوای بزرگ مذهبی بود که مجوز حمایت از مبارزان فلسطینی از محل وجوهات شرعی و زکات و صدقات را صادر کرد و در جریان جنایت رژیم اشغالگر قدس در به آتش کشیدن مسجدالاقصی برخلاف مشی دیگران که بازسازی مسجد را وجهه همت خود قرار داده بودند، با دوراندیشی تمام بر حفظ آثار جنایت اسراییل(به عنوان عامل سمبلیک در جهت تحریک و تشویق مسلمانان بر علیه رژیم اشغالگر) تأکید می نمود.

 

ایشان از همان آغاز، وجهه اسلامی و بُعد اعتقادی مبارزه با اسراییل را کارسازترین روش برای بسیج ملت مظلوم فلسطین و جلب حمایت امت اسلام از آنان معرفی کرد و اتخاذ مشی های دیگری، همچون: تکیه بر قومیت عربی و نگرش های ناسیونالیستی و دیگر ایدئولوژی های وارداتی و غیراسلامی را انحراف در مسیر مبارزه برای آزادی می دانست.

 

ایشان به مشکلات درونی جهان اسلام و از جمله ضعف و ناتوانی یا وابستگی بعضی از سران کشورهای اسلامی وقوف کامل داشت، به همین دلیل بر آگاهی و شعور عمومی جهان اسلام، منبعث از اصول اعتقادی و مشترکات ایمانی و فرهنگی امت و پرهیز از اختلافات فرقه ای تأکید می نمود و سران دولت های اسلامی را به متابعت از این جریان فرا می خواند و معتقد بود که دولت ها تا آنجا که با این شعور و خواست عمومی مسلمانان همسو و همراه باشند، شأن رهبری و مسئولیت هدایت مبارزه را عهده دار خواهند بود و الا ملت های مسلمان می بایست با آنان همان کنند که ملت مسلمان ایران با شاه کرد.

 

حضرت امام(ره) با رویکردی آگاهانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند و فرمودند: روز قدس یک روز جهانی است، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز حیات اسلام است، روزی است که باید به همه ابر قدرت ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما و عمال خبیث شما واقع نخواهد شد.

 

و همین طور فرمودند: مسأله قدس یک مسئله شخصی نیست و یک مسأله مخصوص به یک کشور و با یک مسأله مخصوص به مسلمانان جهان در عصر حاضر نیست، بلکه حادثه ای است برای موحدین جهان و مؤمنان اعصار گذشته، و حال و آینده، از روزی که مسجدالاقصی پی ریزی شد تا آنگاه که این سیاره در نظام هستی در گردش است و چه ننگ است برای دولت های اسلامی که با در دست داشتن شریان حیاتی ابرقدرتهای جهان بنشینند و تماشاگر باشند که آمریکا ابر جنایتکار تاریخ یک عنصر فاسد بی ارزش را در مقابل آنان علم کند و با عدها ی ناچیز عبادتگاه مقدس و قبله گاه اول آنان را از آنان غصب نموده و با کمال وقاحت در مقابل همه آنان قدرت نمایی کند.

 

بنابراین امروز مسأله فلسطین یکی از مهمترین مسایل جهان اسلام است و از سوی دیگر یکی از اساسی ترین چالش های سیاست خارجی استکبار جهانی به شمار می رود. در این میان نسل نوخواسته فلسطین نه تنها به ذلت تن نداده اند، بلکه با روی آوردن به مایه ها و انگیزه های اسلامی، تمسک به ایمان دینی و ورود در عرصه جهاد اسلامی، عزم خود را برای استقامت وایستادگی و مقابله با تجاوزگران صهیونیستی، جزم ساخته اند.

 

تجربه تاریخی نیز نشان داده است که مسأله فلسطین در پشت میز مذاکره حل نشده و کمترین اثر جریان سازش که استکبار جهانی آن را طراحی کرده، خروج رژیم صهیونیستی از بحران عدم مشروعیت است.

 

بنابراین هرگونه راهکاری که به گونه‎ای رژیم اشغالگر را به رسمیت شناخته و بر سر حقوق ملت فلسطین معامله کند، پذیرفتنی نیست و در حال حاضر راهکار اصلی، همان است که فرزندان قهرمان فلسطین و جریان انتفاضه در پیش گرفته اند.

 

محمد حبیب المحمید، عضو دفتر سیاسی جنبش اسلامگرای همبستگی ملی کویت با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) گفت: این نامگذاری تصادفی نیست بلکه رهبر فقید ایران به خوبی می‌دانست که رمضان ایستگاه الهی انسان است و لذا می خواست که آرمان فلسطین به جزئی از آیین عبادی مسلمانان در این ماه مبارک تبدیل شود تا بدینوسیله قضیه فلسطین در وجدان انسان‌های آزاده ماندگار شود.

 

وی با بیان اینکه بیش از دو دهه از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران می‌گذارد در حالی روز جهانی قدس همچنان با شور وشعف خاصی توسط امت اسلامی و آزادگان جهان گرامی داشته می‌شود،‌افزود: امام خمینی (ره) منظومه دقیقی از دیدگاه‌ها در قبال قضایای امت اسلامی از جمله آرمان فلسطین را پایه گذاری کرده و بر دل ملت‌های اسلامی نشسته است.

 

یوسف رزقه، نویسنده و پژوهشگر عرب نیز در مقاله ای نوشت: روز جهانی قدس به حزب خاصی تعلق ندارد. این روز، یک روز ملی برای مردم فلسطین است، روز خشم اعراب و واکنش به یهودی سازی قدس و شهرک سازی در این شهر مقدس است. روز جهانی قدس، روز اعتراض به سازمان های بین المللی وابسته به سازمان ملل است که در مدت 64 سال گذشته در دستیابی به راه حلی برای این مشکل شکست خورده اند.

 

رزقه تأکید کرد: همه فلسطینی ها باید برای موفقیت برگزاری برنامه های روز جهانی قدس و روز زمین تلاش کنند و همگی شعار "مردم فلسطین، آزادی قدس را خواستارند" سر دهند. شرکت کنندگان در این راه پیمایی باید از سر دادن شعارهای حزبی و حمل پرچم گروه های خاص خودداری کنند، و فقط پرچم فلسطین را به دست گیرند.


وی اظهار داشت: موفقیت برنامه های روز جهانی قدس، به مثابه یاری قدس است که همه مسلمانان جهان به آزادی آن و اقامه نماز جماعت در داخل این مکان مقدس امیدوارند.
 

گفتنی است، در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مردم کشورهای مختلف پنچ قاره جهان،در روز جهانی قدس با برگزاری تظاهرات و یا حرکت به سمت نزدیک ترین منطقه مرزی در کشورشان با فلسطین و قدس، به صورت نمادین حمایت خود را از قدس ابراز می کنند.

 

این مراسم هر سال باشکوهتر از سال گذشته در سراسر جهان برگزار می شود./982/ب911/ک

ارسال نظرات