۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۳۵۶۷۴

چند خبر کوتاه از بازار کتاب

خبرگزاری رسا ـ کتاب های درآمدی بر نظریه سیاسی امام خمینی رحمةالله علیه، جلد اول تاریخ قیام 15 خرداد به روایت اسناد، مبانی فراماسونری و بهائیت در ایران تجدید چاپ و راهی بازار نشر شده است.
چند خبر کوتاه از بازار کتاب چند خبر کوتاه از بازار کتاب چند خبر کوتاه از بازار کتاب چند خبر کوتاه از بازار کتاب
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چاپ جدید کتاب های درآمدی بر نظریه سیاسی امام خمینی رحمةالله علیه، جلد اول تاریخ قیام 15 خرداد به روایت اسناد، مبانی فراماسونری و بهائیت در ایران از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتشار یافته است.
 
درآمدی بر نظریه سیاسی امام خمینی قدس سره
 
امام خمینی قدس سره به عنوان نظریه پرداز نظام جمهوری اسلامی و معمار آن در زمینه نهادسازی و تبیین جهت گیری ها و رویکردهای سیاسی، دریای اندیشه ای را بوجود آوردند که از زلال اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله سرچشمه گرفته بود. ایشان نه تنها در بعد عملی، که از جنبه های نظری نیز توانست شالوده اندیشه ای حکومتی را بنا نهد که از ره یافت ایشان به نقش سازنده و بالنده اسلام در جامعه و پیوند عمیق و ناگسستنی بین دین و سیاست ریشه گرفته بود. در این کتاب سعی شده است نظریه های سیاسی امام خمینی در چهار حوزه نهضتی، دفاعی، مبانی سیاست حکومتی و سیاست خارجی مورد بررسی قرار گیرد.
 
چاپ دوم این کتاب، تألیف محمد رضا دهشیری در سال 1391 در 304 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و به قیمت 9500 تومان، از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
 
تاریخ قیام 15 خرداد به روایت اسناد (جلد اول)
 
پانزدهم‌ خرداد نقطه‌‌ عطف‌ مسیر نهضت‌ اسلامی‌ ایران‌ و سرفصل‌ آغازین‌ انقلاب‌ اسلامی‌ است‌. گرچه‌ آن‌ روز تاریخی‌ تبلور اوج‌ وفاداری‌ امت‌ اسلامی‌ به‌ مرجع‌ دینی‌ خودشان‌ بود؛ اما چرایی‌ و چگونگی‌ آن‌ وفاداری‌ نیز، شایسته‌‌ تحقیق‌ است‌.
دستگیری‌ یک‌ مرجع‌ معترض‌ و کشتار صدها تن‌ از مؤمنان‌ و مقلدان‌ وی‌ در تاریخ‌ ایران‌ بی‌ سابقه‌ به ‌شمار می ‌رفت‌ و نشانه‌ ای‌ بود از پیدا شدن‌ عاملی‌ جدید و تأثیرگذار در تصمیم‌ گیری‌ سردمداران‌ رژیم‌. در آن‌ روزگار، رهبری‌ نهضت‌ دست‌های‌ پنهان‌ این‌ عامل‌ نو پدید را به‌ خوبی‌ احساس‌ می ‌کرد و بر آن‌ بود که‌ به‌ افشای‌ آن‌ بپردازد. این‌ نیروی‌ پنهان‌ چیزی‌ نبود جز امپریالیسم‌ امریکا که‌ امام‌ خمینی‌ در بیانیه‌ها، پیام‌ها و سخنرانی‌های‌ خود، ام‌الفسادش‌ می‌خواند و شاه‌ را نیز آلت‌ اراده‌‌ امریکا معرفی‌ می ‌کرد. آن‌ روزها درک‌ این‌ موضع‌ برای‌ اکثر مردم‌ دشوار بود؛ اما روند حرکت‌ رژیم‌ از کاپیتولاسیون‌ تا ژاندارمی‌ منطقه‌ و دخالت‌های‌ آشکار امریکا، آن ‌چنان‌ موضوع‌ را مبرهن‌ ساخت‌ که‌ در حرکت‌های‌ سال‌های‌ 56ـ 57، «مرگ‌ بر امریکا» شعار اصلی‌ مردم‌ گشت‌. بنابراین‌ 15 خرداد اوّلین‌ رویارویی‌ نیروهای‌ اسلامی‌ با امریکا و پی‌ ریزنده‌ و بیان ‌گر هویت‌ نهضت‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ رهبری‌ امام‌ خمینی‌ بود.
امریکا از چه‌ زمانی‌ به‌ دخالت‌ فعالانه‌ در ایران‌ اسلامی‌ دست‌ یازید؟ برای‌ بسط‌ سلطه‌ خود چه‌ راه‌هایی‌ را پیمود و چه‌ نقشه‌هایی‌ را ترسیم‌ کرد و چگونه‌ با موانع‌ احتمالی‌ به‌ مبارزه‌ برخاست‌؟ چگونه‌ دخالت‌ امریکا منجر به‌ قیام‌ 15 خرداد گردید و پیامدهای‌ آن‌ چه‌ بود و چگونه‌ بعد از آن‌ به‌ سلطه‌ گری‌ بی‌ رقیب‌ در ایران‌ مبدل‌ شد؟ این‌ همه‌، سؤالاتی‌ هستند که‌ «تاریخ‌ قیام‌ 15 خرداد به‌ روایت‌ اسناد» در صدد است‌ تا بدان‌ پاسخ‌ دهد و گوشه‌هایی‌ از این‌ سلطه‌ را به‌ روایت‌ اسناد بازگو کند. 
 
چاپ دوم این کتاب، تألیف جواد منصوری در سال 1391 در 970 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 17500 تومان، به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
 
 
مبانی فراماسونری
 
 
در این کتاب روابط تاریخی فراماسونری و یهود از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از متون دینی یهود و اسناد و مدارک قابل توجه مربوط به صهیونیست ها و فراماسون ها، همسانی و تمایلات و تشابهات فراوانی را که در مبانی فلسفی، تشکیلات سازمانی، آداب و سنن و علائم و … دارند فرا روی خوانندگان قرار می دهد. عناوین فصول این کتاب بدین شرح است: 1- یهود 2- فراماسونری و یهود 3- فراماسونری و آداب و رموز 4- فراماسونری و دین 5- فراماسونری و اخلاق 6- فراماسونری و اقتصاد 7- فراماسونری و سیاست 8- فراماسونری و تعلیم و تربیت 9- فراماسونری و انقلاب 10- فراماسونری و کمونیسم 11- فراماسونری در صحنه (لیست ها) 12- فراماسون ها و حقیقت بخش اول: تئوری اولسیون بخش دوم: انحطاط و تغییر ادیان بخش سوم: ماسون ها و ماتریالیسم.
 
 
چاپ ششم این کتاب، ترجمه جعفر سعیدی در سال 1391 در 510 صفحه با شمارگان 3000 نسخه و به قیمت 11300 تومان، از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتشار یافته است.
 
 
بهائیت در ایران
 
 
کتاب "بهائیت در ایران" در صدد تبیین چگونگی پیدایش بهائی گری در ایران است که در این راستا پس از ارائه نظراتی درباب جنبش های اجتماعی، بهائیت را به عنوان یک جنبش اجتماعی تلقی می کند که دارای زمینه اجتماعی، ایدئولوژی و کنشگران مختلف بوده است. نویسنده پس از بیان زمینه اجتماعی، ایدئولوژی و کنشگران بهائیت، بهائی گری را در سه دوره قاجار، انقلاب مشروطه و عصر پهلوی بررسی می نماید و در پایان اشاره ای نیز به وضعیت بهائی گری پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارد. فرضیه اصلی کتاب این است که بهائی گری به عنوان جنبشی سیاسی - اجتماعی به دنبال شکستن اقتدار مذهبی و قدرت روحانیت در ایران بوده است تا به این وسیله کانونهای مقاومت بر ضد سیاستهای استعماری در داخل کشور را - که اصولا منشعب از مذهب شیعه بوده است - از هم متلاشی کند.
 
 
چاپ هفتم این کتاب، تألیف سعید زاهد زاهدانی در سال 1391 با شمارگان 2000 نسخه و به قیمت 7600 تومان، به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است./969/ت303/ق
ارسال نظرات