۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۱۳۶۱۴۹
دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر کرد؛

مدیریت راهبردی در رسانه ها از نظریه تا عمل

خبرگزاری رسا ـ کتاب مدیریت راهبردی در رسانه ها از نظریه تا عمل، تألیف لوسی کونگ با ترجمه وحید خاشعی و علی دهقان از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شد.
مديريت راهبردي در رسانه ها
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب مدیریت راهبردی در رسانه ها از نظریه تا عمل که به همت دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده به بررسی مدیریت راهبردی رسانه در بحران های گوناگون و سکان داری نظام می پردازد.
 
لازمه یک نگاه فعال و آینده ساز، حرکت بر پایه مدیریت راهبردی است که بر شناخت وضع موجود و عوامل آن، تحلیل محیط ملی و بین المللی و سرانجام، ترسیم وضع مطلوب متکی است. مدیریت راهبردی را می توان به طور خلاصه چنین تعریف کرد: «باید توجه کنیم که کجا هستیم و چه می کنیم، کجا می رویم و چگونه برویم»؛ بنابراین، «آینده جایی نیست که به آنجا می رویم بلکه جایی است که آن را به وجود می آوریم».
 
مخاطبان اصلی کتاب مدیریت راهبردی در رسانه ها را می توان گروه های مختلف دانشجویان و پژوهشگران، مدیران رسانه ملی، مدیران خبرگزاری ها، مدیران مسؤول مطبوعات و مدیران مؤسسات رسانه ای قلمداد کرد.
این کتاب به هنر نویسنده آن، به دو بخش اصلی و مهم تقسیم می شود: «حوزه استراتژی» به این مسأله مربوط است که چگونه سازمان ها به محیط خارجی خود پاسخ می دهند و خود را با آن تنظیم می کنند. لذا در وضع مطلوب، سازمان های رسانه ای باید به میزانی از تفوق بر محیطی که در آن اقدام می کنند، دست یابند.
 
بخش اول این کتاب در مورد موضوعات مشترک در محیط استراتژیک که بر فعالیت استراتژیک اثرگذار هستند و ارائه برداشتی کلی از محیط خارجی صنعت رسانه را تجزیه و تحلیل می کند.
 
بخش دوم چندین اهرم استراتژیک را که سازمان می تواند برای دستیابی به برتری در محیطش بکار گیرد، بررسی می کند. این مطالب عمدتا از حوزه های تطبیق پذیر و تفسیر پذیر «نظریه استراتژیک» گرفته شده است؛ مباحثی از قبیل انواع پاسخ به تغییر در فناوری، گزینه ها برای ساختار سازمان، سطوح در حال افزایش خلاقیت و نو آوری، عناصر تفسیر پذیر مانند شناخت، فرهنگ و رهبری.
 
یکی از مزیت های این کتاب استفاده های فراوان از مطالعه های موردی از سازمان های مختلف رسانه ای است. این کار به منظور تأکید بر ماهیت پیچیده و چند بعدی مدیریت استراتژیک انجام می شود و در مجموع، درکی غنی تر و ظریف تر از مثال های ارائه شده فراهم می کند.
 
این کتاب در نه فصل: بخش های صنعت رسانه، گرایشات متداول در محیط راهبردی، همگرایی و دلایل آن، راهبرد در صنایع رسانه ای، مدیریت تغییر فناورانه ای، خلاقیت و نوآوری، شناخت فرهنگ و استراتژی، ساختار سازمانی و رهبری نگاشته شده است.
 
در قسمتی از این کتاب می خوانیم: «یک مسأله که بخش رسانه و وظیفه مدیریت در رسانه را متفاوت می سازد، این انتظار است که سازمان های رسانه ای، قطع نظر از اهداف تجاری، به گونه ای پاسخگو طبق موازین اجتماعی عمل کنند و ارزش های خاص اجتماعی را ترفیع دهند. در واقع این عامل ممکن است یکی از معدود نقاط اشتراک میان مثلا مسؤول برنامه های کودکان در بنگاه پخش برنامه دولتی در بریتانیا و مدیر یک برنامه آزاد در بولیوی باشد. این مسأله بیانگر این تصور است که رسانه یک عامل مؤثر فرهنگی است. رسانه جامعه را تشکیل می دهد و پیام های آن برای مردم سالاری بسیار ضروری است. بنابراین رسانه نباید تنها به دنبال حداکثر کردن منافع و سود برای سهام داران باشد، بلکه باید برای منافع عمومی و ارتقای ارزش های اجتماعی مانند تعامل اجتماعی، تعهد، مشارکت مردم سالارانه، دانش جمعی و هویت های فرهنگی نیز اقدام کند.»
 
گفتنی است کتاب مدیریت راهبردی در رسانه ها، تألیف لوسی کونگ و ترجمه وحید خاشعی و علی دهقان است که در سال 1391 در 448 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و به قیمت 6000 تومان از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شده است./969/ن602/ق
ارسال نظرات