۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۱۳۷۰۱۶

شماره جدید فصلنامه میقات حج منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ شماره جدید فصلنامه میقات حج به صاحب امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
ميقات حج

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفتاد و هشتمین شماره فصلنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی میقات حج به صاحب امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و مدیر مسؤولی سیدعلی قاضی عسکر در 220 صفحه وزیری منتشر شد.

 

در این شماره می‌خوانیم: «حج واقعی در نگاه عارفانه میرزا جواد ملکی تبریزی، محدوده طواف، استظلال، خفتگان در بقیع (12)، اخبار فخ؛ به روایت احمد بن سهل و ابوالفرج اصفهانی، حج در شعر شاعران بزرگ، سفرنامه حاج حسین ملک، راهبردهای ارتقای رضایت حجاج و اخبار و گزارش‌ها».

 

«حج واقعی در نگاه عارفانه میرزا جواد ملکی تبریزی» عنوان مطلبی است به قلم ولی الله ملکوتی فر که در بخشی از آن به قلم میرزا جواد ملکی تبریزی آمده است: «حج دارویی الهی و مرکب از اجزای بسیار نافع برای بیماری‌های دل است؛ بیماری‌هایی که قلب را از عالم نور باز می‌دارد».

 

این نوشتار می‌افزاید: «کسی که اراده حج دارد، اولا باید قدری تأمل در نیت خود بنماید، هوای نفس را کنار بگذارد، ببیند غرضش از این سفر امتثال امر الهی و رسیدن به ثواب و فرار از عقاب او است، یا نه، ـ نستجیر بالله ـ غرضش تحصیل اعتبار یا خوف از مذمت مردم یا تفسیق آن‌ها یا از ترس فقیر شدن، بنابراین‌که معروف است هرکه ترک حج کند او مبتلا به فقر خواهد شد، یا امور دیگر از قبیل تجارت و تَکَیف و سیر در بلاد».

 

سعی در جهت اخلاص، توبه، وصیت، توکل، قطع علایق، رعایت تقوا، رعایت بدن، رعایت رفیق، رعایت امیرالحاج، احرام، تلبیه، ورود به حرم، طواف، استلام حجر، سعی، توقف در عرفه، وقوف در منا از گلواژه‌هایی است که میرزا جواد ملکی تبریزی، صاحب کتاب «المراقبات» با بیان شیوا و دلنشین تبیین کرده است.

 

اخبار فخ؛ به روایت احمدبن سهل و ابوالفرج اصفهانی مطلب دیگری است که به همت ثروت سلیمان‌زاده افشار گردآوری شده است. متن این نوشتار روایت اخبار فخ از دو منبع دست اول و دو اثر قدیمی درباره «قیام فخ» است.

 

منبع نخست، کتاب «مقاتل الطالبیین» تألیف ابوالفرج اصفهانی است که به نظر می‌رسد از زمان تألیف مشهور بوده و یکی از کتب مرجع و منبع مهم در شرح این واقعه محسوب می‌شود و بیشتر پژوهشگران و نویسندگان واقعه فخ، از این کتاب بهره برده‌اند.

 

منبع دوم، کتاب «اخبار فخ» نوشته احمدبن سهل رازی است که تا عصر حاضر در دسترس نبوده و به تازگی انتشار یافته است. هرچند نویسندگان هر دو کتاب، معاصر و هم دوره بوده و از منابع یکسانی بهره گرفته‌اند و هر دو از بزرگان مذهب «زیدیه» هستند، اما اختلافاتی اساسی در تألیف آنها به چشم می‌خورد.

 

در این شماره میقات حج مقاله‌ای به قلم محمدحسین شریفی‌نیا با عنوان «راهبردهای ارتقای رضایت حجاج» به چشم می‌خورد که با تعریف مفهوم رضایت، بعضی از نظریه‌های احساس رضایت‌مندی را ارائه کرده و مهم‌ترین خصوصیات فردی زائران که در احساس رضایت آنان از سفر معنوی حج نقش دارند، شرح داده است.

 

میقات حج عنوان فصلنامه‌ای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی است به صاحب‌ امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و مدیر مسؤولی سیدعلی قاضی عسکر که رسول جعفریان، احمد عابدی، جواد محدثی، رضا مختاری، محمدمهدی معراجی، سیدجواد ورعی و محمدرضا هدایت‌پناه هیأت تحریریه آن را تشکیل می‌دهند. /920/ن602/ق

ارسال نظرات