۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۱۳۷۰۲۰
مطابق فتاوای مراجع تقلید؛

آسان‌ترین شیوه محاسبه خمس تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ آسان‌ترین شیوه محاسبه خمس به قلم عباس ظهیری از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به بازار آمد.
آسان‌ترين شيوه محاسبه خمس

  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آسان‌ترین شیوه محاسبه خمس عنوان کتابی در قطع جیبی است که مطابق با فتاوای آیات عظام امام راحل، اراکی، بهجت، تبریزی، خویی، خامنه‌ای، زنجانی، سیستانی، صافی، فاضل، گلپایگانی، مکارم، وحید خراسانی و نوری همدانی تنظیم شده است.

 

تخمیس اموال در فقه شیعه از فرائض و واجبات مالی است و در اهمیت آن همین مقدار بس که در فرهنگ غنی دین شناسان راستین عترت نبوی صلوات الله علیهم اجمعین، به عنوان وسیله تطهیر اموال و پالایش نفس و جان مطرح شده است.

 

در اهمیت وجوب تخمیس از اموال از نگاه فقهی این دو مسأله قبل از هرچیز جلب توجه می‌کند که به اتفاق فقها و مراجع تقلید، تصرف در مالی که متعلق خمس است، هرچند با قصد دادن خمس، جایز نیست مگر به اذن حاکم شرع و همچنین مکلف شرعا نمی‌تواند بدون مراجعه به مرجع خود، خمس را به ذمه بگیرد و خود را بدهکار اهل خمس بداند و در آن تصرف کند.

 

این کتاب که تعیین مبدأ سال خمسی، لیست اموال پانزده‌گانه مکلف، مؤونه زندگی و حکم خمس آن و شیوه تخمیس اموال کسی که تاکنون سال خمسی نداشته است، چهار فصل آن را تشکیل می‌دهند بر آن است تا آسان‌ترین شیوه محاسبه خمس اموال را در راستای مسائل مورد ابتلاء با رعایت دقائق و ظرائف فتوائی براساس فتوای مراجع مشهور ارائه دهد.

 

در فصل دوم این کتاب از ارث، هدیه و بخشش، سرمایه، درآمد کسب و کار مصرف شده، درآمد کسب و کار پس‌انداز شده، قرض و وام مصرف شده، قرض و وام پس‌انداز شده، قرض و طلب، مهریه، دیه، صدقات و وجوه شرعیه، حقوق بازنشستگی، حق بیمه، باقی مانده آذوقه در آخر سال خمسی و مال حلال مخلوط به حرام به عنوان اموال پانزده‌گانه مکلف نام برده شده است.

 

در بخش خمس مال حلال مخلوط به حرام آمده است: «مال حرامی که مخلوط به حلال شده از چند صورت برخوردار است، نخست این‌که هم مقدار حرام برای شخص معلوم است و هم صاحب آن در این صورت به اتفاق فقها، بر او واجب است همان مقدار معلوم را به صاحبش بدهد».

 

این نوشتار با اشاره به صورت دوم می‌افزاید: «این است که مقدار مال حرام را می‌داند، ولی صاحب آن را نمی‌شناسد در این صورت به نظر همه مراجع به جز آیت‌الله زنجانی، حکم مجهول المالک را دارد که باید آن مقدار را به نیت صاحبش صدقه بدهد و احتیاط واجب آن است که از حاکم شرع هم اذن بگیرد».

 

صورت سوم و چهارم هم چنین بیان شده است که مقدار حرام را نمی‌داند ولی صاحبش را می‌شناسد مثل این‌که از شخصی به طور مکرر ربا گرفته اکنون خود شخص را می‌شناسد، ولی مقدار رباهایی را که از او گرفته دقیقا نمی‌داند و یا نه مقدار حرام را می‌داند و نه مالک آن را می‌شناسد...»

 

کتاب آسان‌ترین شیوه محاسبه خمس به قلم عباس ظهیری در قطع جیبی، 90 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قیمت ششصد و پنجاه تومان به تازگی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است. /920/

ارسال نظرات