۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۴۲۷۳۸
در شماره 83 ماهنامه اخبار شیعیان می خوانید؛

مشکلات شیعیان در مصر/ تشیع و زبان فارسی در میانمار

خبرگزاری رسا ـ هشتاد و سومین شماره ماهنامه خبری تحلیلی اخبار شیعیان به همت مؤسسه شیعه شناسی منتشر شد.
اخبار شيعيان 83

      

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ماهنامه خبری و تحلیلی اخبار شیعیان با هدف اطلاع رسانی جوامع و گروه‌های شیعی جهان نسبت به حوادث و رویدادهای زندگی اجتماعی آنها، اقدام به گردآوری اخبار از سایت‌های اینترنتی، نشریات و منابع اطلاع رسانی دیگر کرده است.

 

در قسمتی از این نشریه در مطلبی با عنوان «تشیع و شیعه گری، هویت اصلی مردم مصر» گفت وگویی خواندنی با اندیشمند و فعال سیاسی مذهبی شیعی مصر آقای صالح الوردانی که از معروف ترین و خبرساز ترین شخصیت های شیعه معاصر مصری است، آمده است.

 

در این شماره مطالبی با عناوین «آموزش و تربیت معارف اهل بیت علیهم السلام در آفریقا بومی شده است»، «بحرین اصلاحات همراه با احکام سنگین دادگاه های نظامی!»، «عراق»، «تشیع و زبان فارسی در میانمار»، «میناکاری نیازمند توجه جدی مسئولان»، «خوجه ها؛نماد شیعیان موفق»، «جماعات خوجه اثنا عشری در جهان» و «آشنایی با شیعه پژوهان غربی» دیده می شود.

 

گزیده ای از واکنش مراجع معظم تقلید نسبت به اهانت دشمنان به ساحت مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اختصاص دارد را بخشی از این شماره خواهید دید.

 

تأسیس دانشکده فقه جعفری در افغانستان و برگزاری ششمین کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی در انگلستان در قسمت فرهنگی این نشریه آمده است.

 

در بخش سیاسی این نشریه می خوانید: «ادامه جنایات تکفیریان علیه شیعیان در پاکستان»، «دولت پاکستان در کشتار شیعیان دست دارد»، «شیعیان عربستان خواستار حقوق اولیه و انسانی»، «تکفیر شیعیان در مصر مورد قبول نیست»، «شیعیان مصر همواره در فشار و تبعیض بوده اند» و «ارائه طرح احیای عتبات مقدسه مصر به محمد مرسی».

 

در قسمتی از مطلب «تشیع و زبان فارسی در میانمار» آمده است: «شیعیان در میانمار از نسل ایرانیان و هندیان هستند. ایرانیان در گذشته از شهرهای شیراز، کاشان، بهبهان و یزد به میانمار مهاجرت نموده اند و بیشترین هندیان مهاجر نیز که بعد از جنگ جهانی دوم به میانمار رفته اند از شهر نگر هستند. زبان فارسی یکی از نقاط اشتراک شیعیان برمه بوده و امروز نیز علی رغم گذشت بیش از دو قرن از ورود ایرانی ها به برمه، بسیاری از نوادگان و بازماندگان آنان به زبان فارسی تکلم کرده و یا با آن آشنایی دارند و اخیرا شخصی به نام مولانا ابراهیم جمالی، از روحانیون هندی الاصل و سنی مذهب برمه، اقدام به چاپ کتاب دو جلدی آموزش زبان فارسی به برمه ای و بنگالی به همراه مجموعه پندها و اندرزهای اخلاقی برگرفته از منابع فارسی کرده که با مجوز و تقریظ شیخ الاسلام برمه به چاپ رسیده است.

 

شماره هشتاد و سوم ماهنامه اخبار شیعیان با مدیر مسؤولی محمود تقی زاده داوری و سردبیری مجتبی فاضل مهرماه 1391 با قیمت 1000 تومان در 32 صفحه  به همت موسسه شیعه شناسی به چاپ رسیده است./929/ن602/ق

ارسال نظرات