۰۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۴۴۳۳۸

نگرانی واشنگتن از فروپاشی یمن

خبرگزاری رسا ـ معاون دبیرکل حزب دموکرات یمن گفت: آمریکا به بهانه جنگ با القاعده، یمن را به شریکی فرمانبردار تبدیل کرده است و به شدت از فروپاشی دولت یمن به عنوان یک شریک راهبردی نگران است.
يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از العالم، احمد الفقیه معاون دبیر کل حزب دموکرات یمن، روز گذشته تاکید کرد: پارلمان یمن با هرگونه حضور بیگانگان در خاک این کشور با هر بهانه ای مخالف است.

 

وی افزود: هنوز بحث و کشمکش درباره نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن توسط آمریکا پایان نیافته بود که ورود نیروهای این کشور به صنعا بار دیگر آتش این کشمکش را شعله ور ساخت و پارلمان یمن بی درنگ خروج نیروهای مارینز آمریکا از این کشور را خواستار شد.

 

الفقیه ادعای دولت یمن را که حضور یگان کوچکی از نیروهای آمریکایی در داخل سفارت آمریکا در صنعا امری استثنایی، موقت با هدف حمایت از کارکنان این سفارتخانه است و با برقراری ثبات، کشور را ترک خواهند کرد، تردید آمیز خواند و گفت: بدون شک کسی نمی داند اوضاع امنیتی یمن چه وقت سر و سامان می یابد، این درحالی است که نیروهای آمریکایی حاکمیت یمن را نقض کرده اند.

 

وی تصریح کرد: مسآله عجیب در این میان آن است که آمریکا به سادگی حاکمیت یمن را نقض کرده و خوب می داند که با این اقدامات خشم شدید مردم یمن را در قبال سیاست های این کشور بر می انگیزد.

 

معاون دبیرکل حزب دموکرات یمن افزود: از سوی دیگر حضور نیروهای مارینز در صنعا این بهانه را به دست القاعده می دهد که حملات تروریستی خود را به صنعا مضاعف کند. آمریکا مدعی است که برای محاصره و نابودی القاعده در یمن تلاش می کند اما کسی این ادعا را باور ندارد. چه کسی معتقد است که سازمان القاعده و حملات تروریستی آن، از دید سرویس اطلاعات آمریکا، که اداره کننده جنگ با تروریسم بر اساس منافع کلان این کشور در منطقه از جمله تامین منابع نفتی است پنهان می ماند؟

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: واشنگتن از فروپاشی یمن به شدت بیمناک است، زیرا این امر پیامدهای ناگواری برای آمریکا و متحدانش در منطقه خواهد داشت، اما در عین حال نابسامانی اوضاع امنیتی یمن را وضعیتی فوق العاده برای اجرای برنامه ها و تحکیم سیطره خود بر موقعیت راهبردی یمن می داند.

 

احمد الفقیه گفت: با وجود این حقایق، تاسف آور است که دولت و احزاب یمنی در قبال نقض حاکمیت یمن سکوت کرده اند./994/د101/ک

ارسال نظرات