۰۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۱۴۴۵۳۰
کتابشناسی آیت الله گلپایگانی (9)؛

کتاب بر منبر خاطره دربردارنده 40 خاطره از حضرت آیت‌الله گلپایگانی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب بر منبر خاطره شامل زندگی‌نامه و خاطرات خودنوشت حجت‌الاسلام عباس محقق کاشانی از سوی انتشارات انصاریان منتشر شد.
بر منبر خاطره
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب بر منبر خاطره شامل زندگی‌نامه و خاطرات خودنوشت حجت‌الاسلام عباس محقق کاشانی، داماد حضرت آیت الله گلپایگانی و همچنین 40 خاطره ناب درباره حضرت آیت‌الله گلپایگانی از سوی انتشارات انصاریان منتشر شد.
این کتاب در سه فصل شرح حال،‌ خاطراتی از حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی و خاطراتی از دیگر بزرگان تدوین شده است.
حجت‌الاسلام محقق کاشانی در فصل اول این کتاب مطالبی درباره دوران کودکی، آغاز به تحصیل در حوزه علمیه، ماجرای ازدواج و سفرهای مختلف خود بیان کرده است. در بخشی از این فصل می‌خوانیم:
«روزی که پدرم در سن پنج سالگی مرا برای ثبت‌نام به دبستان اسلامی خدیوی، واقع در کوچه‌ رهبر برد، در دفتر مدرسه در حضور معلمان، ناظم و مدیر مدرسه،‌ سه سوره از اول جزء سی‌ام قرآن را از حفظ خواندم و مورد تحسین حضار واقع شدم. مدیر مدرسه جناب آقای خلیفی فرمودند: شما آبروی مدرسه ما خواهید بود. گرچه مقررات اجازه نمی‌دهد شما را ثبت‌نام کنیم، چون شش سال تمام ندارید، ولی با مسؤولیت خودم شما را مجانی ثبت‌نام می‌کنم. به یاد دارم که در دوران دبستان در تمامی موراد، شاگرد اول کلاس بودم، مبصر کلاس می‌شدم و علاوه بر آن پیش‌نماز شاگردان مدرسه در نماز ظهر و عصر بودم. مسؤولیت قرائت قرآن و دعا در برنامه صبحگاهی مدرسه نیز به عهده من بود و گاهی نیز معلم قرآن در کلاس‌های بالاتر از رتبه خود بودم و به شاگردان کلاس بالاتر درس قرآن می‌دادم.»
شرح 40 خاطره ناب از مرج عالیقدر، مرحوم آیت‌الله گلپایگانی فصل دوم این کتاب را تشکیل می‌دهد، در خاطره‌ای با عنوان «شهادت در خواب» آمده است:
«یادم هست جناب حجت‌الاسلام حاج شیخ جواد علامی خدمت آقا آمده بود که به مناسبت عرض کرد: آقا! من دوست دارم صد سال عمر کنم و خداوند شهادت نصیب من کند،‌آن هم در موقع خواب!
آقا خندید و فرمودند: من هم از خدا خواسته‌ام شهادت نصیبم فرماید ولی در موقع ذکر.»
نویسنده در سومین فصل این کتاب به بیان 45 خاطره از علما و بزرگان هم‌عصر وی می‌پردازد. در خاطره‌ای با عنوان «چای روضه» می‌خوانیم:
«از مرحوم آقای والد، حاج شیخ محمدتقی محقق طاب ثراه، ‌نقل می‌کنم: روزی در بیت معظم حضرت آیت‌الله العظمی آقای بروجردی نشسته بودیم که مرحوم حاج احمد خادمی به مناسبتی فرمودند: دهه‌ عاشورا بود و مجلس عزا در بیت دائر بود. حضرت آقا از اندرون صدا زدند: حاج احمد! سراسیمه رفتم و عرض کردم: امری دارید؟ فرمودند: امروز چای روضه را به من ندادید.
با آن‌که سینی چای از داخل آورده بودند و در خدمت‌شان بود، رفتم امتثال امر کردم و چای روضه را آوردم و آقا از همان چای روضه نوش جان فرمودند.
قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
خداوند به ما هم معرفتی این چنین مرحمت فرماید»
همچنین مؤلف تصاویری از دوران‌های مختلف خود را در پایان این کتاب جای داده است.
شایان ذکر است این کتاب از سوی نشر انصاریان در 376 صفحه و شمارگان 1000 جلد با قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است./914/ن602/ق
ارسال نظرات