۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۱۴۷۱۰۰
در اقدامی بی سابقه؛

مراسم پاسداشت محرم در مجلس ترکیه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ در آستانه ورود به ماه محرم برای اولین بار در تاریخ ترکیه، مجلس این کشور اقدام به برگزاری مراسم احترام به این ماه تحت عنوان "افطار محرم" کرد.
a

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ر حالی که جهان اسلام آماده استقبال از ماه محرم شده و شهرهای اسلامی رفته رفته سیاهپوش می شوند، در ترکیه برای اولین بار مجلس این کشور نیز همگام با جامعه علویان و شیعیان ترکیه با استقبال این ماه رفت.

 

رئیس مجلس ترکیه در خلال بررسی یکی از موضوعات مطرح در صحن مجلس اعلام کرد که به مناسبت ساعت افطار محرم که یکی از رسوم علویان ترکیه به منظور یاد شهدای کربلا می باشد، جلسه را 45 دقیقه تعطیل می کند و در ضمن آرزوی قبول عبادت دوستان علوی خود را دارد.

 

در کشور ترکیه میلیون ها تن از علویان این کشور همه ساله به دلیل شهادت امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا در آستانه ورود به ماه محرم روزه می گیرند.

 

این روزه یکی از عبادات جامعه علویان ترکیه به شمار می رود. علویان ترکیه با روزه محرم بار دیگر با امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) بیعت کرده و بر یزید و یزیدیان لعنت می فرستند.

 

روزه محرم علویان ترکیه از اولین روز عید قربان آغاز شده و بیست روز ادامه می یابد. شب بیستم برای روزه محرم نیت کرده و بدین ترتیب روزه آغاز می شود و بر اساس آن در فاصله طلوع و غروب خورشید از خوردن و آشامیدن امساک شده و با غروب خورشید افطار انجام می شود.

 

در دوره روزه محرم به پاس 12 امام در طول 12 روز هیچ گونه مراسم شادی اعم از عروسی و غیره برگزار نمی شود، قربانی صورت نمی گیرد، گوشت مصرف نمی شود و به یاد تشنگی شهدای کربلا آب نوشیده نمی شود، اما سایر نوشیدنی ها نظیر چای و قهوه و دوغ و غیره مصرف می شود.

 

بعد از روز دوازدهم روزه محرم به یاد 12 امام غذایی به نام "آشوره" متشکل از 12 نوع ماده غذایی طبخ می‌شود و بدین ترتیب روزه محرم خاتمه می یابد./982/ب103/د

ارسال نظرات